Byggahus.se

Fönstersmyg i gips

2k läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Tänker göra fönstersmygar i gips men det uppstår en del frågor.
    Det är träfönster som sitter i LECA ytterväggar och smygen är totalt ca 27 cm djup.
    Förutom LECA så sitter stålreglar mot LECA inåt rummet och på reglarna är det OSB + väggips.
    Fönster - 160 mmLECA - 25mm luftspalt - 45mm stålregel/isolering - 11mm OSB - 13mm Väggips
    Avstånd mellan LECA och fönsterkarm (dvs fönsterdrevet) är ca 15mm.

1. Vilken typ av skiva ska man använda. Vanlig 13, extra hård 13 eller 15 brandgips?
    Jag är lite orolig för att det lätt kan uppstå slagmärken på gipsen. Erfarenhet?

2. Undrar även hur känslig konstruktionen kommer att vara för tillfällig vattentillförsel t.ex spill vid vattning av krukväxter. Suger det fort och blir lätt fula rosor/fläckar?

3. Måste skivan bottna mot bakomliggande material över en större yta än precis utmed långsidorna? Om ja, vad använder man för att göra detta? Gipsputs, fogskum?

4. Kommer kantförstärkning att behövas mellan smyg och väggipsen?

5. Vad ska man foga ihop smygens gipsinnerhörn med? Spackel eller mjukfog?

6. Antar att det annars är mjukfog som gäller mellan gipssmygen och träfönsterkarm?

2. F
    Medlem Nivå 2
    1. Standard 13mm skiva

2. Går säkert med rätt färg, alternativt lägger du en limfogskiva som du målar och lägger på ett lager lack för att få ett slitskikt.

3. Längsta avstånd på en gipsskiva du skruvar på väggen är cc600, så det är inga problem att bara fästa runtom skivan.

4. Utan någon förstärkning blir hörnet väldigt utsatt, så någon typ av hörnskydd är att föredra.

5. Mjukfog

Enklast i ditt fall är att limma två skivor gips i hela smygen, den första skivan i bakkant på karmen. Lycka till!

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 1
    För tydlighets skull var det bara den vertikala smygen jag tänkte på. Fönsterbrädan ska vara i trä. Men det verkar som att jag inte behöver vara orolig för fuktspill.

Det var en bra idé. Då kan jag köpa 13 gips + 6 gips och kombinera dessa beroende på hur mycket drevavstånd jag har vid varje karmsida. Får då (6), 13, 19 eller 26mm gipstjocklek.

4. F
    Medlem Nivå 2
    (y)

5. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Nu har jag trähus, men har gjort smyg i gips, i hörnen har jag kört med en remsa från Bauhaus, med papp och två rader tunn plåt, kostar ca 200 kr för 30 meter, säljs i en pappkartong med en rulle i. Tyckte då andra remsorna var för dyra, så hoppas detta räcker.

6. Snailman
    Medlem · Nivå 15
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka