Byggahus.se

Fönsternisch, gardin eller rullgardin i/ovanför nisch?

1. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Hej!

Bor i gammal lägenhet med fönsternisch, se bild.

Detta rum ska nu bli sovrum. Jag vill därför gärna ha en rullgardin som håller tätt för att hålla det mörkt, men jag tror det blir svårt med en sån där rullgardin man har i själva nischen? Funderar därför på om man ska montera rullgardinen ovanför nischen istället (då täcker man dessutom inte det stora fina fönstret), men det blir nog inte lika snyggt?

Alternativt om jag bara ska nöja mig med en vanlig gardin med mörkläggning, med gardinstången ovanför nischen, och hoppa över rullgardinen.

Någon med tips eller liknande erfarenheter?

2. U
    Medlem · 5 153 inlägg
    Svårt med en rullgardin i nischen då fönstret ser ut att vara inåtgående.

Persienner mellena bågarna?

3. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Haft persienner i tidigare bostäder men tycker inte det passar rent estetiskt med dessa gamla fönster :confused:

4. U
    Medlem · 5 153 inlägg
    Du ser inte mycket av dom när det är uppdragna och alternativen blir kanske inte heller blir estetiskt bättre? Fönstret ser lite "inbyggt" ut så jag tror inte man skulle reagera allt för mycket på en persienn...

5. G
    Medlem · 47 inlägg

Goliater

Medlem
    Hmm. Vad tror du om att ha en rullgardin i den yttersta delen av nischen då?

6. B
    Renoverare · Jönköpingslän · 122 inlägg

bergquist

Renoverare
    En rullgardin har ungefär 30mm ljusinsläpp totalt på båda sidor, förutsatt att du gör ett avdrag på 2mm.
    Detta upplevs oftast som för mycket ljusinsläpp för sovrum/biorum iaf.

Jag ser tre val

1. Mörklägandegardin med skena monterad i tak.
    2. Duettegardin/rullgardin monterad utanför vägg
    3. Duette/rullgardin monterad närmast glas

Duette dyrare men oftast mer estetiskt snyggare och bättre mörkläggning men också mycket dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.