49 195 läst · 4 svar
49k läst
4 svar
Fönstermått, hur räknar man??
Jag har en fråga som gäller måtten på ett befintligt fönster som vi har.
Fönstret är från Tanumsfönster (vridfönster) och har en glasyta 107x107 cm.
Glasytan sitter fast i en vit karm, inkl. den karmen har fönstret måttet 117x117.
Frågan är nu om vårt fönster är 12 eller 13- brett?
Jag har surfat runt bland olika fönsterfabrikörer men kan inte få fram något bra svar på hur man egentligen räknar..
Frågan kommer sig av att vi ska bygga ut huset och vill då ha enhetliga mått på samtiga fönster både de nya och de gamla.
Fönstret är från Tanumsfönster (vridfönster) och har en glasyta 107x107 cm.
Glasytan sitter fast i en vit karm, inkl. den karmen har fönstret måttet 117x117.
Frågan är nu om vårt fönster är 12 eller 13- brett?
Jag har surfat runt bland olika fönsterfabrikörer men kan inte få fram något bra svar på hur man egentligen räknar..
Frågan kommer sig av att vi ska bygga ut huset och vill då ha enhetliga mått på samtiga fönster både de nya och de gamla.
Ofta anges fönstrets storlek i modulmått, alltså jämna decimterar. Måttet som anges är hålets storlek, inte fönstrets. Fönstret är sedan 15-20 mm mindre.
I vissa sammanhang anger man dock fönstrets verkliga mått. Det kan t.ex. vara då man specialbeställer ett fönster.
I vissa sammanhang anger man dock fönstrets verkliga mått. Det kan t.ex. vara då man specialbeställer ett fönster.
Jag har byggt med svenska mått i bakhuvudet.
Köpte svenska fönster där modulmåtten stämde som andersmc skrev.
Fick ett "billigt" internetköpt fönster av en kompis. Detta var tyskt och där var 10x12 fönstermåttet.
Det blev lite trångt och nu sitter det utan drevning
Köpte svenska fönster där modulmåtten stämde som andersmc skrev.
Fick ett "billigt" internetköpt fönster av en kompis. Detta var tyskt och där var 10x12 fönstermåttet.
Det blev lite trångt och nu sitter det utan drevning
Ditt fönster har antagligen modulmåttet 12x12. Då brukar karmyttemåttet vara 1185 mm. Det kan vara lurigt att mäta karmen, särsklilt om det sitter smyglister eller liknande i vägen. Ska man vara säker så får man bryta loss listerna så att man verkligen ser karmen. Sedan är det alltid säkrare att mäta själva öppningen i väggen och utgå från den. Man kan ju aldrig veta om någon gjort en "specialare" då det ursprungliga fönstret sattes in.
Liknande trådar
-
Hur räknar man in snölast från snöficka vid takdimensionering?
Byggnadsfysik -
Hur beräknar man byggnadshöjd för byggnad utan tak?
Bygglov -
Hur många tvättar räknar man med att kolen i tvättmaskinen räcker till??
Tvättstuga -
Hur räknar man kopieringsring
Möbelsnickeri -
Räknar med 1400 byggkonkurser
Artikelkommentarer