Byggahus.se

Fönsterhandtag / altanhandtag fel mått på sprint vad göra?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hallå
    Hittade schyssta fönster/fönsterdörrshantag Fix 844 till mina fönster och altandörr. Nu till problemet. Som novis i ämnet gjorde jag inte min hemläxa o tog reda på sprint måttet annat än till att d
    Sprinten ska vara 7mm i diameter.

Nu visade det sig att jag behöver 93mm lång sprint till dörrarna. Fix 844 är endas 53 mm. Nån som vet om det går att förlänga/byta sprint i dessa? Alt om de finns att köpa i annan längd?

må gott
    jonas

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  3. D
    Medlem Nivå 1
    Hallå KockOnWood
    Tack för visat intresse.
    Fönstren är nya och levererades med 7mm handtag där av misstänker jag att jag bör / måste hålla mig till detta mått.

Köpte hantagen hos låskompaniet. Skulle helst slippa lämna tillbaka handtagen då resten av fönstren kommer ha dessa.

Frågan är ju bara om det alls går o byta sprinten. Vill helst inte mecka för mycket med handtaget om jag måste lämna tillbaka.

4. D
    Medlem Nivå 1
    Hittade precis fix 833 som kanske funkar :)

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  7. D
    Medlem Nivå 1
    Hallå igen. Frågan är väl bara om det går att byta roddare på Fix 844? Vore ju enklast, bara fila ned till 7mm Som i tråden.

Angående fix 833 så har jag från mina dörrhandtag en "förtjockare" (sorry kommer inte ihåg namnet :) som gör att min 7mm blir 8mm. Sen tänkte jag lägga till en "stump" som jag filar i änden till dörren.

Men får väl försöka plocka isär handtaget o se om det går att få loss sprinten, vore ju onekligen bästa lösningen.

Återigen tacksam för inlägget Knock.

8. 1
    Medlem · Nivå 14
    Du får beställa Fix 844 med 7mm fyrkantspinne det går att beställa.
    Standard levereras Fix 844 7mm med 53mm fyrkantspinne men det går att specialbeställa längre eller så be din låssmed förlänga fyrkantspinnen (godset i fyrkantspinnen är svetsbart).
    Artikelnummer högersvängt: Fix 08447H530 där nummer 530 byts mot önskad längd vid specialbeställning (alternativt artikelnummer 7024540 för standardlängd 53mm).
    Jag blir dock undrande till att du skulle behöva 93mm är det verkligen 93mm från insidan till genom låshus i spanjoletten? (lite utstick från spanjoletten om det även ska vara handtag på utsidan).

Redigerat 3 mar 2015 01:28
  9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är väl inte så konstigt?
    Mina polska lågpris-fönsterdörrar är 94 mm tjocka.
    Lägg till 20 mm på varje sida för beslag och handtag så blir det? Just det 134 mm

Masonitdörrar är ju så nittonhundratal :p

10. 1
    Medlem · Nivå 14
    Hur långt är det till låshuset i spanjoletten?
    Dörrens tjocklek säger inte allt och varför lägga till för 20mm på varje sida för beslag och handtag när längden räknas från där handtagets fästplatta möter fönstret?
    När det gäller importerat så kan det se ut precis hur som helst.

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nu snackar du väl gallimatias 123abc?

Handtaget sitter ju utanpå själva dörren/fönstret, eller hur?
    Så om roddarpinnen skall nå in i handtagets recess måste den vara lika lång som dörrbladet är tjockt, plus lite till. Eller hur?

Och "importerat" ser inte ut "hur som helst".
    Detta är ganska standardiserat i Europa, möjligen med undantag för Sverige.

12. 1
    Medlem · Nivå 14
    Nej längden bestäms av spanjolettens placering i profilen och inte av profilens tjocklek.
    Dock ser jag att "där handtagets fästplatta möter fönstret" är dåligt formulerat och ska vara profilen alltså där den skruvas fast och inte glaset, alltid knepigt att uttrycka sig i skrift.
    Pinnen sitter fast i handtaget och ska räcka in i spanjoletten så spanjoletten kan manövreras, längdmåttet på pinnen är utsticket från själva handtagets monteringspunkt/fästplatta.
    Jo importerat kan i stort sett se ut precis hur som helst och jag slutar aldrig att förvånas över konstiga lösningar och som jag ser med väldigt dålig säkerhet och svårt att få tag i reservdelar.

13. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Det är väl inte så att TS tänker sig att sätta utvändigt handtag på sin altandörr, och alltså behöver en pinne som går genom dörren och en bit in i det yttre handtaget?

Då gäller det att tänka sig för med brytspår och sånt.

14. D
    Medlem Nivå 1
    Hallå allesamman, stort tack för alla svar. Har vart sjuk ett par dagar så missat alla svar.

Angående 7mm eller 8mm tror jag har lite med att göra om de är gjorda i Polen eller ej. Dessa fönster ska vara tillverkade i Sverige, sen kan det nog vara så att 7mm inte är standard idag. http://www.leiab.se/produkter/p/standard/sidohangda-fonster/lif951--inatgaende-fonster-2-1-glas/

Till saken hör väl att jag valt en 2+1 fönster lösning enligt ovan. Så spanjoletten sitter väl i ytterfönstret. Måttet 93mm kommer av att jag mätte utsticket från roddarpinnen från handtaget som följde med, Hoppe Tokyo (på samma sätt som mina Fix 844 har 53mm utstick)
    Som jag skrev så var jag rätt okunnig i denna fråga och tänkte jag var hemma i och med att jag hade måttet 7mm, men tji fick jag!!
    Kruxet är att jag redan har dessa hemma. Tänkte slippa pyssla med att skicka tillabaka dessa, kostar mer än det smakar då de måste tillbaka med företagspaket så tid o pengar är det inte värt retur.
    Min tanke var därför att lösa det på annat vis om möjligt. En ide är ju att jag förlänger pinnen med en Handatagskoppling 833. En sådan kommer lätt in i dörren och jag kan då förlänga med pinnen från de medföljande handtagen. Dock är väl frågan, håller det? Då de är brytskydd.
    Låsning sker endast inifrån. Det kommer inte finnas handtag ute.
    Man lär så länge man lever 
    Hoppas jag svarat på alla frågor och förklarat lite mer ingåeden hur det står till.

123abc, stor tack för hjälpen, får överväga att sätta låsbara handtag där jag egentligen inte behöver det och specialbeställda två nya i rätt mått :)

Må gott
    Jonas

15. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Hylsan kommer att hålla. Den är ju designad för att inte gå sönder förrän någon försöker bryta upp en låst dörr. I vanliga situationer ska den hålla.