Byggahus.se

Fönsterfunderingar

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag och min sambo ska bygga hus och har precis fått klart med tomten.
    Vad det gäller huset har vi fört diskussioner med flera tillverkare men det lutar åt en av dom.
    Den senaste tiden har jag börjat fundera endel över fönstren och försökt läsa så mycket som möjligt.
    Det som slår mig är hur konservativa vi är i sverige jämfört med övriga europa.
    Nu till mina egentliga funderingar:
    Om man har ett större fönsterparti, säg 6*2 meter, kommer man då få stora problem med imma på utsidan om man väljer fönster med u-värde 0,6?
    Isåfall, när börjar problemen och hur har man löst det där man faktiskt använder sådana fönster?
    Finns det några hustillverkare i sverige som har PVC-fönster som standard eller tillval?

Tack på förhand!

/Henrik

2. koff
    Hobbysnickare Nivå 1
    Generellt sätt, ju lägre u-värde ju större risk för kondens/imma. Allt under 1,3 är ju oftast tätare än dina väggar ändå. Du skulle säkert klara dig bra med ett u-värde omkring 1,0-1,3 utan någon risk för kallras och dylika.

Det finns ju glas som minskar risken för kondens/imma. Men det är ju inte en åtgärd du kan göra i efterhand. Det är helt enkelt ett naturfenomen som uppstår vid snabba väderomslag. T.ex. när du startar bilen en kall morgon och drar på värmen och får imma eller som när du beställer en kall öl i värmen och kondens rinner på glaset.

3. D
    Medlem Nivå 1
    PVC är ett rimligt alternativ när det gäller nybyggen i offentlig sektor eller stora bostadshus. Rent estetiskt får man aldrig ett lika snyggt fönster med PVC, det blir plast även på insidan. Finns en anledning varför man inte använder plastlister inomhus längre, det handlar om känsla och finish. Bygger ni ett permanentboende rekommenderar jag er att betala lite extra för att få njuta av vackra träfönster resten av era liv.

Angående glasen, AGC har kondens-reducerande glas som används av flera tillverkare. Sen är det inte natt och dag mellan olika U-värden alltså det är inte alltid kondens på ett fönster med U-värde på 0.7 och aldrig kondens på ett fönster med 1.2 utan det beror på många olika faktorer. Jag hade gärna satsat på ett fönster med lågt U-värde om jag byggde nytt.

4. V
    Medlem · Nivå 13
    För det första tror jag inte du hittar ett fönster med u-värde 0,6 (Jo jag vet det finns men ovanligt (4 glas fönster)
    du kan möjligen hitta ett glas med ug värde på 0,6 men inte ett helt fönster.
    När man mäter eller räknar ut ett u-värde görs det på en speciell storlek av fönster tex 10x12 att få ett 60x20 fönster på u-värde 0,6 går inte med dagens teknik.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Instämmer i stort sett med ovanstående (y)

Men du nämner storleken på fönstren. Den har ingen betydelse för om det blir imma.

Mina fönster, Polska argonfyllda treglasfönster, blir immiga vid "rätt" väder.
    Glaskassetterna är märkta U = 0,5.

Rätt väder är klara nätter med hög fuktighet, då utetemeraturen sjunker snabbt. Alltså samma nätter som bilrutorna immar igen.
    Det blir aldrig imma närmast karmen/fönsterbågen. Den leder värmen bättre, och värmer upp glaskanten som förblir klar.

F.ö. anges fönstrens U-värde lite olíka i Sverige och ute i EU.
    I Sverige anges U-värdet för ett "standardfönster", 1,2 x 1,2 meter tror jag.
    I övriga Europa anges u-värdet för den aktuella fönsterstorleken.
    Och då är ett litet fönster "sämre isolerat" än ett stort, för karmen är en större del av det lilla fönstret än av det stora.
    (Hoppas att jag har rätt nu, saker kan ju ändras)

Tillägg
    Från http://www.energifonster.nu/sv/vad_sager_ettiketten_.aspx

Redigerat 9 jan 2014 00:31
  6. V
    Verktygstokig · Nivå 23
    Så länge fönstren är skärmade från himlen så kommer du nästan aldrig få kondens oavsett u-värde. Stora taksprång eller nåt så enkelt som en markis fungerar.

För att kondens skall bildas så måste fönsterrutans yttersida ha en temperatur <= daggpunktstemperaturen. Alltså i praktiken kallare än luften utomhus.

• Laddar…
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Mycket bra påpekande Vectrex!

Det är därför som man t.ex. inte behöver skrapa rutorna på en bil som står i en carport, i det fria, medan bilarna ute på gatan är helt igenfrostade.

Och tät bebyggelse och höga träd runt huset hjälper naturligtvis också till att hålla imman borta, förutom takutsprången som Vectrex nämner.

Om man, som jag, bor i "det lilla huset på prärien" ligger man sämre till.
    Jag tröstar mig med att kalla det "automatiska gardiner".

8. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
  9. C
    Medlem · Nivå 8
    Bor du précis vid vatten, som vi gör, kan du inte ha för "täta" konstruktioner = för lågt u värde, då får du imma. Därför köpte vi fönster med högre u värde än vi annars skulle ha köpt....

10. V
    Verktygstokig · Nivå 23
    Täthet har absolut noll med saken att göra! Som sagt så länge ytterglaset inte blir kallare än luften så uppstår ingen kondens på det! Energi tillförs hela tiden inifrån (om än mindre ju lägre u-värde och mindre tempdiff mellan in och utsida).

Ytterglaset kan bara bli kallare än luftens temperatur på 3 sätt.
    1. Det vanligaste, värmen från glaset strålar ut mot kallare områden. Himlen (rymden) är det vanligaste sådant område. Skärma av och problemet elimineras.
    2. Lufttemperaturen tillsammans med daggpunkten stiger mycket fort ute. Glaset kan då för en kortare stund vara kallare än luften på grund av värmetröghet. Övergående problem, räknat i minuter. Mycket ovanligt väderfenomen.
    3. Det är kallare inne i huset än utanför. Osannolikt på våra breddgrader. Här är det dessutom en fördel med lågt u-värde sett ur kondenssynpunkt.

11. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Nu vet jag inte vad du menar med "tätare", men menar du grad av isolering så har du fel.
    Det är bara riktigt dåliga ytterväggar som ligger på U=1.3, då snackar vi gamla oisolerade plankväggar eller liknande.

12. C
    Medlem · Nivå 8
    Vectrex: I hate when I have right:D

Utvändig kondens Ju högre uvärde dess lägre risk

Invändig kondens Ju lägre uvärde dess lägre risk

Allt från Saint-Gobain för 5 minuter sedan

13. V
    Medlem · Nivå 13
    Det är väl kondens utvändigt som diskuteras? Invändig kondens....då har du problem med ventilationen i huset.

14. V
    Verktygstokig · Nivå 23
    Om du läser vad jag skriver så sa jag ungefär så.

Dock är verkligheten inte så enkel som Saint-Gobain skriver: Anta ett hus i södra Florida som kyls aktivt (väldigt vanligt där). Då gäller precis det omvända. Utvändig kondens, ju lägre uvärde desto lägre risk, Invändig kondens, ju högre uvärde desto lägre risk.

15. C
    Medlem · Nivå 8
    Jo jag vet,om Florida,vi har bott där, o har samma problem där vi bor nu,Tenerife:cool:, men vi kör om Sverige,Va...:rolleyes::rolleyes: