Byggahus.se

Fönsterfrågor!

1. J
    Medlem Nivå 7
    Jag renoverar en 40-talslägenhet. Nu har jag kommit till fönstersmyg/foder.
    Jag har rivit väck renoveringstapet som suttit på smygen, dom var riktigt illa uppsatta.
    En del av renoveringstapetens baksida sitter kvar på smygen. Tips på hur jag ska få bort det? Spraya med tapetborttagningsmedel/vatten eller kanske slipa med grovt sandpapper? Så här ser det ut:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150203_200004[1].jpg

20150203_200018[1].jpg

På ett par ställen på fodret har färgen börjat flagna. Ska jag skrapa rent eller måla in? Tre lager färg ska på.

20150203_200036[1].jpg

Sista frågan nu...:)
    Fogen var lös på sina ställen. Ska jag riva bort all fog och lägga nya strängar? Eller ska jag fylla på bara? Det drar rätt bra där fogen är borttagen.

20150203_201018[1].jpg

20150203_201102[1].jpg

Tack för tålamodet! :cool:

Redigerat 3 feb 2015 23:22
  2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Är underlaget där tapen suttit hårt skulle jag skrapa bort resterna, det måste gå snabbast. Ett annat alt är att ånga bort resterna om du har någon tapetborttagare av sådan typ.

Vad gäller fogen skulle jag pilla bort det som är löst och lägga dit ny mjukfog.

3. J
    Medlem Nivå 7
    Japp, det är hårt under. Tapetresterna sitter ordentligt dock, känns som att jag behöver lösa upp dom lite. Ska testa vatten och diskmedel i blomspruta i morgon.

Det var så jag tänkte med, riva loss och lägga ny fog när jag ändå håller på.

4. H
    Medlem Nivå 2
    gå loss med en slipmaskin och sen spacklar du

5. J
    Medlem Nivå 7
    Spackling är INTE min starka sida. Krångligt att spackla smygen? Känns som att det kan bli svårt. Särskillt när det ska spacklas och slipas uppochner!

Är det ett alternativ att köpa nya smyg? Det kanske bygger ut för mycket...

6. J
    Medlem Nivå 7
    Nu har jag sprayat med vatten, skrapat, slipat och rivit bort gammal fog. Smygen känns nu relativt slät. Det finns en del sprickor och hål dock. Ska jag bredspackla smygen nu? Några tips?