Biggle Biggle skrev:
Fast för 200 000 + rot kan man ju få ganska många timmar fönsterputs numera :)
Rätt placerat kanske det räcker med avkastningen av de 200 kkr, då har man oändliga timmar med fönsterputs. 🤪

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Rätt placerat kanske det räcker med avkastningen av de 200 kkr, då har man oändliga timmar med fönsterputs. 🤪
Jag föreslår Northvolt som en säker investering.

• Haha
  • Älska
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
I Sverige är vi bra på att energieffektivisera, renovera och modernisera med relativt korta tidshorisonter. I många andra länder är det inte ett alternativ att köpa nya fönster, fasad eller andra åtgärder för att något är slitet. Jag tycker resultatet är intressant ur ett estetiskt perspektiv i alla fall.

Kom på att vi även beställde med spaltventil för sovrummen då det saknades tilluft. På vårt 60-talshus fanns det från början frånluft i takkanaler i sovrummen.

Här är några fina exempel på 60 tals fönster. Men räkna med en klart högre prisklass för att en luftnings-lucka som denna.. Men oerhört praktiskt är det :)

• Närbild av ett 60-talsfönster med träram och luftningslucka, synligt kopparbleck och etikett på glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet 60-talsfönster med luftningslucka. Nära syns en cykel utomhus genom persiennerna.
    Skapa konto
  • 1960-talsfönster med träkarmar och luftningslucka, installerat i en tegelvägg.
    Skapa konto
Redigerat:
S
Vrana Vrana skrev:
Hej! Funderar på flera fönsterspörsmål och jag har fått lite input från en släkting som är i fönsterbranchen men ej på privatsidan.

Förutsättningarna: enplansvilla i tegel med källare fr 67. Dränerad och tilläggsisolerad. Nytt FTX med systemair-aggregat som går på typ 40% kapacitet för 128+128 kvm. Fjärrvärme. Tillägg två keddykasetter på bottenpln och källarplan. Kutterspånsisolering på vinden utbytt mot ca 40cm cellulosa. Ingen ångspärr i huset men orginalritningen beskriver diffspärr ”papp”, de innerväggar vi öppnat upp har iaf inte innehållit något annat än solid furupanel.

Fönstrena är orginal tvåglas fr 67 med träkarm. De är i fint skick men skulle behöva målas. Jag är lite inne på att antingen renovera och sätta in isolerkasett eller byta ut dem. Är inte så rädd för att täta huset efter FTX och kasetter. Renovering verkar ju snäppet billigare men kan komma att behöva ses över om 15-20 år? Verkar också vara en djungel av firmor. Tilltalas av att byta ut dem i sin helhet, har då bland annat tittat på elitfönster 3-glas med aluminium ute och trä inne. Underhållsfritt och vill inte begrunda det mer min livstid. Kommer leja bort allt arbete oavsett om det blir renovering eller byte förutom bortforsling av de gamla fönstrena. Förstår att det ej kommer löna sig rent ekonomiskt med minskad uppvärmning närmsta 100 åren men tror ändå det kan göra skillnad i vardagen och ämnar bo här tills de bär ut mig i en svart plastpåse.

Någon som har några starka erfarenheter åt något håll? Rekommendationer? Tips på fönstertillverkare? Tips på firma i uppsalaområdet?

De två offerter jag hittils har fått in (väntar renoveringsofferter samt ytterligare en bytesoffert) landar på 190 resp 196 000 för 11 fönster och två altandörrar som bytes i sin helhet. 3-glas, u-värde 1,0, LT 0,8, varmkant, aluminium ute trä inne. Inkla montering, fönsterbleck, foder och smygar. Tätas med fogskum. Hisnande mycket pengar men vad jag kan läsa mig till ändå förhållandevis rimligt? Något annat man ska tänka på?

Tacksam för alla tankar! Det är en djungel och jag är ej i byggbranchen varför detta har tagit mig någon månad att ens komma såhär långt😅
Personligen så har vi bytt ut alla fönster i vårt husfrån -67 (17 fönster och 3 altandörrar). Till stor del för att många av fönstren var i dåligt skick och vi ville halvera antalet glasytor att putsa. Rent ekonomiskt går det inte att räkna hem. Däremot är det ju skillnad i kallraset från ett slitet kopplat tvåglas och ett modernt fönster med U värde på 1,0. Det är en klar skilnad på golven precis nedanför fönstren. Dessutom blev det klart tystare inne.

Men jag är ganska säker på att man inte ska täta med fogskum. Jag har sett en hel del trådar där folk som kan menar att så gör man absolut inte. Man ska dreva med isolering eller liknande. Så gjorde dom i alla fall på vårt hus.

Jag har inte koll på vad just fönsterbytet kostade för oss eftersom vi gör det tillsamans med fasadbyte, takombyggnad och tilläggsisolering så det är bara en del i en rätt stor peng.
För oss var det i vart fall värt det av komfortskäl även om det inte går att räkna hem rent ekonomiskt inom rimlig tid.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kom på att vi även beställde med spaltventil för sovrummen då det saknades tilluft. På vårt 60-talshus fanns det från början frånluft i takkanaler i sovrummen.
Vi har FTX för både botten- och källarplan så tror ej det behövs ytterligare tilluft.

Biggle Biggle skrev:
Men oerhört praktiskt är det
tycker nog tjuvarna oxså

S steffo_b skrev:
Personligen så har vi bytt ut alla fönster i vårt husfrån -67 (17 fönster och 3 altandörrar). Till stor del för att många av fönstren var i dåligt skick och vi ville halvera antalet glasytor att putsa. Rent ekonomiskt går det inte att räkna hem. Däremot är det ju skillnad i kallraset från ett slitet kopplat tvåglas och ett modernt fönster med U värde på 1,0. Det är en klar skilnad på golven precis nedanför fönstren. Dessutom blev det klart tystare inne.

Men jag är ganska säker på att man inte ska täta med fogskum. Jag har sett en hel del trådar där folk som kan menar att så gör man absolut inte. Man ska dreva med isolering eller liknande. Så gjorde dom i alla fall på vårt hus.

Jag har inte koll på vad just fönsterbytet kostade för oss eftersom vi gör det tillsamans med fasadbyte, takombyggnad och tilläggsisolering så det är bara en del i en rätt stor peng.
För oss var det i vart fall värt det av komfortskäl även om det inte går att räkna hem rent ekonomiskt inom rimlig tid.
Hittar inget på forumet om det. Är det för att fogakummet tätar? Vi har ingen ångspärr ändå. Samt tegelkåk så det rör inte jättemycket på sig.

Vrana Vrana skrev:
Hittar inget på forumet om det. Är det för att fogakummet tätar? Vi har ingen ångspärr ändå. Samt tegelkåk så det rör inte jättemycket på sig.
Risken med felaktigt använt fogskum är det kan pressa ut karmen så fönstret kärvar, osv, vissa fönstertillverkare anger att det ej ska användas.
Elitfönster skriver: Rätt eller fel...
Angående montering, notera särskilt att användning av fogskum eller liknande inte är tillåten. Inga garantier gäller för någon produkt från Elitfönster om fogskum använts vid montage.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Risken med felaktigt använt fogskum är det kan pressa ut karmen så fönstret kärvar, osv, vissa fönstertillverkare anger att det ej ska användas.
Elitfönster skriver: Rätt eller fel...
Angående montering, notera särskilt att användning av fogskum eller liknande inte är tillåten. Inga garantier gäller för någon produkt från Elitfönster om fogskum använts vid montage.
Snyggt! Tack!

Vrana Vrana skrev:
Hej, fog skum expanderar och kan deformera fönster karmen, problem med öppna/stäng

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Uppdaterar här då jag ofta får användning för gamla trådar: fick fyra separata offerter på helbyte av samtliga fönster på ovanvåningen av olika firmor. I det ingick också byte av vår ytterdörr på kortsidan (sopslut, ej renoverbar) en ny altandörr och byte av ett takfönster. Två olika fönstertillverkare LEIAB eller elitfönster. Offerterna varierade mellan 145 -230 000 endast det dyraste alternativet drevar resten kör fogskum (tack för det tipset). Att endast sätta in nya dörrar men istället renovera fönstrena (ommålning, omkittning, nya tätningslisyer och nytt isolerglas på innerglaset) skulle landa på ca 40-90 000 kr billigare jämfört med de olika fönsterbytarna.

Vi lutar nu faktiskt åt renovering. Någon som har erfarenhet från detta?

S
Vrana Vrana skrev:
Uppdaterar här då jag ofta får användning för gamla trådar: fick fyra separata offerter på helbyte av samtliga fönster på ovanvåningen av olika firmor. I det ingick också byte av vår ytterdörr på kortsidan (sopslut, ej renoverbar) en ny altandörr och byte av ett takfönster. Två olika fönstertillverkare LEIAB eller elitfönster. Offerterna varierade mellan 145 -230 000 endast det dyraste alternativet drevar resten kör fogskum (tack för det tipset). Att endast sätta in nya dörrar men istället renovera fönstrena (ommålning, omkittning, nya tätningslisyer och nytt isolerglas på innerglaset) skulle landa på ca 40-90 000 kr billigare jämfört med de olika fönsterbytarna.

Vi lutar nu faktiskt åt renovering. Någon som har erfarenhet från detta?
Du kan ju fråga dom som offererat med fogskum om varför dom skriver det och om det påverkar priset om man begär att dom drevar med drevremsor istället?

Vad gäller renovering av fönster så är det ju så att om fönstren är i behov av renovering så ger det ju fräscha fönster. Nya isolerglas i innerglaset förbättrar fönstens prestanda lite så det minskar eventuella kallras.

Byte till nya fönster sparar generellt sett väldigt lite energi i huset. Så rent energiekonomiskt tar det lång tid att spara in merkostnaden för att byta fönster. Däremot ger nya fönster betydligt mindre kallras nedanför fönstren. Dvs golven kommer att kännas lite varmare. Framför allt nära fönstren. Skillnaden är stor även mellan en isolerglaskasett från 70 talet och ett modernt fönster enligt mig. (satte in nya fönster i hela huset och det var blandat kopplade tvåglas, isolerglaskasetter från 70 talet och något enstaka relativt nytt med isolerglaskasett)

Det enda som jag spontant säger skulle tala emot är att om du sätter isolerglas i innerglaset på ett gammalt tvåglas kopplat så kan det pga att det blir lite kallare mellan glasen göra att det blir mer kondens på insidan av ytterglaset vilket iofs mest är ett estetiskt problem. Och jag vet inte hur stort det problemet i praktiken är. Det är ju sällan något större problem i vanliga tvåglas utan isolerglas invändigt.

S steffo_b skrev:
Däremot ger nya fönster betydligt mindre kallras nedanför fönstren.
Stämmer det här verklingen? Ett äldre tvåglas där man sätter in en kassett ger ju teoretiskt mer avstånd mellan de tre glasen (vilket är bra), och ett U-värde på ca 1.5ish. I stället för kanske 3 som vanliga kopplade tvåglas brukar ha. Sen borde det ju inte bli kondens på det yttre glasets innersida bara för att det inre glaset är mer isolerande. Snarare tvärt om då mindre energi (värme) smiter igenom inneglaset och träffar det yttre glaset och kondenserar där.

Det är ju det totala U-värdet som styr kallraset, i kombination med läckage runt om karmen/bågen eller?

För att förhindra kondens skall väll innebågen vara tätt, och ytter-glaset kunna andas?

För U-värden och säkringar i energi se:

https://www.aukt-fonster.se/files/U...ingsmetoder_45s_mars 2024_Checklista_127B.pdf

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.