Byggahus.se

Fönsterfärg Jotun Optimal vs Jotun Demidekk Ultimate

389 läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 5
    Hej, jotun Sverige har stängt för helgen så testar här.

Tänkte måla om en hel del fönster på landstället, och fönsterfärg är hyffsat billigt på Bauhaus.

Men de säljer Jotun Optimal, med text på norska. Har hittat datablad för denna, och de är inte detsamma som demidekk ultimate.

Någon som vet vilken färg som är bäst? Är demidekk nyare (och mer miljövänligt/eventuellt sämre egenskaper?)

Tackar på förhand.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  3. J
    Medlem Nivå 5
  4. J
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle använda linoljefärg för att måla träfönster.

5. J
    Medlem Nivå 5
    Tack, men det var inte riktigt det frågan gällde.

Någon som har jämfört dessa två färger?

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    På den tiden jag målade fönster, det var nog ca 40 år sedan, var det Alcro fönsterfärg som var bäst.
    Det var nog något med att färgen var väldigt ång-genomsläpplig.
    Använde sedan samma färg på trämöbler och utebord i enkel brädkonstruktion,
    och plötsligt slutade färgen att flaga av varje vår.
    Så måla inte fönstren med vanlig väggfärg! (om dessa inte har förbättrats mycket)

7. J
    Medlem Nivå 5
    Vill ju inte vara otrevlig, men kan snapsen spela in lite på läsförmågan? :)

Jag undrar om någon vet skillnaden på dessa två fönsterfärger, ifrån jotun, inget annat.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Sorry, jag läste inte inläggen efter mitt när jag skrev.
    Men det verkar som vi tycker ungefär samma.
    Om man väljer den ena eller det andra tillverkaren för samma produkt tror jag spelar mindre roll.

9. J
    Medlem · Nivå 9
    De verkar ju ha olika system med grundfärg, men båda är väl liknande hybridfärger med ett troligt grundproblem att vara för täta. Med tiden uppstår sprickor där fukt kommer in men inte ut, man litar på första grundmålningen för all framtida målning.

Just fönster tycker jag man ska överväga linoljefärg på. Men alla gör förstås som de vill.

Vad är fönstren målade med tidigare? Det är ju lite av en avgörande faktor. Även om jag tror i detta fall de två du väljer på är "same shit - diffrent name"...