Byggahus.se
Hej
Behöver hjälp. Har fått in 2 offerter på fönsterbyte av 4 fönster. Hus med träfasad. Jag målar själv inuti. På utsidan. 2 av fönstren skall flyttas ut för de sitter långt in pga. tilläggsisolering. Det skall vara grundmålat foder. Fönstren har jag köpt själv. Det är jättebra fönster men jag har pga. okunskap köpt på tok för dyra så nu behöver jag hjälp så jag kanske slipper betala för mycket för montering i alla fallVisa bilaga 284892 Visa bilaga 284893 Visa bilaga 284894 Visa bilaga 284895 Visa bilaga 284897 . I offert nr 1 i specen så står det ca 4400 för 19m smygbräda och 3274: för fogmassa??? Det måste väl ha blivit fel? På första sidan står det arbete 20640: (ca 48 timmar) samt material 2535:-

Den andra firman räknar ungefär samma tidsåtgång. De har dock sagt att de kommer att fakturera mindre om det skulle ta mindre tid. Skall jag be dom skriva in det i offerten i så fall så man har det på papper?
Personligen tycker jag det verkar vara i överkant. 2 man jobbar 8 timmar med ett fönster...
Kan man be de göra en bättre spec. I den första står ingenting om fönstren skulle flyttas ut mot fasaden till exempel. Och vad är Plastisol? offert 1_LI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
offer1 spec.jpg 20180812_175113.jpg
Skapa konto
20180812_175100.jpg
Skapa konto
20180812_175113.jpg
Skapa konto

tack på förhand för tips och input

Redigerat:
Hej,

Tänkte precis lägga upp en delvis liknande fråga rörande en offert jag fått för fönsterbyte - så kan väl lika väl dela med mig här då jag tyckte nog dina offerter till stor del gav mig de svar jag hoppades få (om montagekostnaden är rimlig).

Har själv 5 fönster som ska bytas (tre "normalstora, ett mindre och ett större). Min offert har 28830 kr för montering, dock väldigt lite specat så svårt att jämföra tider etc. (ska dock fråga lite gällande detta). Men blir ju i varje fall 5766 kr per fönster (före ROT) - och det är även hela denna summan som ligger till grund för ROT-avdraget så det är ju endast arbetskostnad som avses. Har dock invändiga fönsterbrädor som ska fixas till vid varje fönster så är ju mer komplicerat - samt att de fixar invändigt, vilket vad jag förstod inte din innehöll. Din montage blir ju 5160 kr per fönster, vilket väl känns vara i ungefär samma linje med tanke på att du löser insidan själv.

sida1.PNG
Skapa konto
sida2.PNG
Skapa konto
sida3.PNG
Skapa konto

Hade själv svårt att hitta flera företag att fråga då vi önskar Tanumfönster (finns redan några bytta i vårt hus, av tidigare ägare) och kommer nog inte orka lägga mer tid att försöka hitta någon mer hantverkare att fråga. Sedan är ju priset inte allt, ska ju framförallt bli bra :)

Skulle någon som läser detta mot förmodan ha koll på någon snickare i Göteborg/Mölndal-trakten som kan lösa fönsterbyte till Tanumfönster så får de gärna tipsa :)

Detta säger ju dock inte om våra arbetskostnader känns rimliga eller inte eftersom jag själv inte heller har någon känsla för detta, men de är ju i varje fall i linje med varandra - tycker jag ;)

• Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Man kan undra vad offert 1 ska med 15 liter fogmassa till? Hur som helst så har de ju lagt på en del på materialpriserna eftersom du inte köper fönstren av dem.

Det är svårt att säga hur lång tid ett fönsterbyte tar med tanke på att det kan skilja rätt mycket mellan hus. Normalt sett går det fort att riva och skruva dit det nya och sedan är det listning/salning och allt annat som tar tid. På offert två står det 80 timmar, vilket förmodligen är rätt högt räknat.

P patrikd84 skrev:
Hej,

Tänkte precis lägga upp en delvis liknande fråga rörande en offert jag fått för fönsterbyte - så kan väl lika väl dela med mig här då jag tyckte nog dina offerter till stor del gav mig de svar jag hoppades få (om montagekostnaden är rimlig).

Har själv 5 fönster som ska bytas (tre "normalstora, ett mindre och ett större). Min offert har 28830 kr för montering, dock väldigt lite specat så svårt att jämföra tider etc. (ska dock fråga lite gällande detta). Men blir ju i varje fall 5766 kr per fönster (före ROT) - och det är även hela denna summan som ligger till grund för ROT-avdraget så det är ju endast arbetskostnad som avses. Har dock invändiga fönsterbrädor som ska fixas till vid varje fönster så är ju mer komplicerat - samt att de fixar invändigt, vilket vad jag förstod inte din innehöll. Din montage blir ju 5160 kr per fönster, vilket väl känns vara i ungefär samma linje med tanke på att du löser insidan själv.

[bild] [bild] [bild]

Hade själv svårt att hitta flera företag att fråga då vi önskar Tanumfönster (finns redan några bytta i vårt hus, av tidigare ägare) och kommer nog inte orka lägga mer tid att försöka hitta någon mer hantverkare att fråga. Sedan är ju priset inte allt, ska ju framförallt bli bra :)

Skulle någon som läser detta mot förmodan ha koll på någon snickare i Göteborg/Mölndal-trakten som kan lösa fönsterbyte till Tanumfönster så får de gärna tipsa :)

Detta säger ju dock inte om våra arbetskostnader känns rimliga eller inte eftersom jag själv inte heller har någon känsla för detta, men de är ju i varje fall i linje med varandra - tycker jag ;)
Skadar väl inte att ta in fler offerter innan man bestämmer sig. Hör med: JS Bygg.

https://gulasidorna.eniro.se/f/js-bygg-fönster-dörrar-ab:14994132

• Gilla
sralismazgalis och 1 till
  • Laddar…
Plastisol ärytbehandlingen på utvändig plåt (standard).
Offert nr 2: 400kr/timme inklusive moms, räkna med utländska hantverkare. En svensk kostar över 500kr idag.

FG FG skrev:
Skadar väl inte att ta in fler offerter innan man bestämmer sig. Hör med: JS Bygg.

[länk]
Ja, fast hanns finns ju i närheten av Göteborg så det går tyvärr inte. Det var synd för han verkar jättebra.

Två man byter fyra fönster på en dag, dvs 16 mantimmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.