Hej! Jag har fått i uppdrag att byta källarfönster hemma.

Förutsättningar: Sutteräng, inredd källardel.I sockel där fönster sitter är det murad Leca ytterst, sen luftspalt följt av 95mm stålregel och isolering och sen gips.
Illustration av en väggkonstruktion med Leca-block, luftspalt, fönster och gips. Visar placeringen av ett källarfönster i väggens olika lager.
Mätte karmmått och beställde nya fönster......spola fram en vecka så minns jag plötsligt att jag läste, när jag gjorde research för några år sen, att det korrekta är att sätta fönstret i denna varma delen av väggen, doh.

Full förståelse att jag inte kanske kommer dra full nytta av den förbättrade isoleringen som det nya fönstret skulle kunna erbjuda, men jag behöver veta om jag introducerar nån risk för skada om jag behåller fönstrets placering i väggen? Har ni någon lösning där jag inte får 30 cm utvändig smyg men ändå kan få bättre isolering? Hur har ni andra gjort med liknande förutsättningar?

Närbild av källarfönster med öppen vägg, visar isolering, stålregel, och murad Leca, med tumstock som mäter avstånd till utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är hur det ser ut idag.

Spretig trådstart men all synpunkter mottages tacksamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.