Byggahus.se

Fönsterbleck

1. B
    Husägare · Örebro · 5 inlägg

bengt_1966

Husägare
    Hej, Är helt grön inom bygg o fönster o har nog mer tummen mitt i näven när det gäller att vara snickare & bygga. därav undanbes alla sarkastiska kommentarer.

Nu till problemet,En polare sa till mig att ett av mina fönsterbleck sitter fel, det är stor chans att det kan rinna in vatten mellan fönsterkarmen och blecket ( Se bild ) . Det är bara poppnitat fast på karmen, han sa att de har gjort så för att få rätt vinkel på blecket, annars brukar man sätta blecket under karmen om det inte finns en skåra att trycka in blecket in, Vad jag kan se så finns ingen skåra.

Vad kan jag göra för att fixa problemet, det har suttit så i fem år, hantverkare som satte in fönsterna har inte sagt ett ljud och jag har aldrig tänkt på detta, men det låter logiskt att vatten kan tränga in emellan, ska man foga en fin Kant så inte vatten kan komma in? som sagt jag är novis så alla tips mottages, Tack på förhand

// Bengt

2. S
    Husägare · Skåne · 215 inlägg

s97danl

Husägare
    Ja det är tokigt att sätta plåtar på detta vis på pvc fönster. Det är tur att du inte fått något läckage. Din vän har rätt. Det skulle varit annat om fönsterna haft en spårfräsning på framsidan som plåten gått in i.
    Men om det har hållt i 5 år så kanske det är bättre att låta det sitta. Tar du bort plåtarna nu så har du fula hål efter poppnitarna.
    Men om plåten glappar någonstans mot fönstret så försök täta med någon flexibel fogmassa.

Redigerat 31 mar 00:15
  3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 627 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Men det är väl inte popnitat? Jag tycker det ser ut som skruvar.
    Och i så fall är det ju enkelt att lossa skruvarna, lägga in en sträng av vit utefog och sedan skruva tillbaka blecket.

4. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
  5. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 703 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Fogen ska läggas innan blecken monteras, att bara foga efteråt kommer inte vara en lösning som håller över tid.

Det föreligger tyvärr en stor risk att det trängt in vatten i väggen, du bör därför i samband med att blecken demonteras låta undersöka detta.

Du kan reklamera fel i upp till 10 år när det gäller mark och byggnader, men det ska göras inom rimlig tid från upptäckten. Så vänd dig i första hand till firman som monterade dina fönster.

Är du osäker eller om firman inte håller med så kan du ta in en oberoende besiktningsman.

6. B

bengt_1966

Husägare
    Hej, Har ringt firman, dom tror inte att det har hänt något, men
    skulle komma förbi o titta på det, men när visste han inte ..... så det är bara att avvakta,
    annarsså att jag öppnar upp och tittar efter själv, något speciellt jag bör titta på ? Menar att allt kan se bra ut, men kanske skulle fukt mäta och se ? Men tack för era tis.

7. B

bengt_1966

Husägare
  8. B

bengt_1966

Husägare
    Svar från montören, han kunde garantera att det inte läcker in vatten och så brukar man göra, ”du behöver inte oroa mig ” blir väl att borra upp blindnitar och kolla läget själv, samtidigt foga när man sätter dit fönster blecket, kan man skruva fast blecket istället för att popnita ? Vad behöver man för skruv när det till aluminium ram ? Lättare att skruva än att popnita då man aldrig popnita, har inte ens än tång, men det går säkert att låna o prova sig fram

Tusen tack för era tipps

9. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
  10. B

bengt_1966

Husägare
    Idag har man lossat på fönster blecket, såg inte ut om något hade tagit skada Men har nu lagt fog och sedan popnita fast fönster blecket igen, nu är det tätt iaf ( hoppas jag ) det var inte så svårt som jag trodde Tusen tack för alla tipps o tankar,

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.