Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fönsterbleck - oense med byggaren om utstick

1. Pippis hus
    Medlem · 17 inlägg

Pippis hus

Medlem
    Vi har bytt fasad och fönster. Fönstren sitter i liv med fasaden. I dag när jag kom hem hade byggarna satt fönsterbleck som enligt mig är alldeles för stora.

De övre fönsterblecken sticker ut och droppe ner så långt att ett par centimeter på krönlisterna försvinner bakom och därmed den vackraste profileringen. Han fick en bild på hur vi ville ha det och det var inte så.

Det undre fönsterblecket sticker också ut alldeles för mycket. Reagerade direkt när jag såg det. Har läst mig till att minimum enligt branschen är att det ska sticka ut 20 mm utanför fasaden alt. fodret. Ju längre desto bättre möjligen rent funktionellt men förstås inte estetiskt. Dessutom är de så långt ut att det går att skada sig på dem där de är i markhöjd. Här handlar det om bortåt 50 mm utanför fodret!

Vår byggare påstår att det finns byggregler om hur långt de nedre fönsterblecken måste sticka ut och att han följt dem.

Jag förstår att fönsterblecken nere måste vara kortare än det uppe om inte det ska droppa på nedre plåten så fort det regnar. Så vi måste rätta till båda.

Jag börjar bli riktigt byggtrött nu. Byggare är inte så noga med att fråga eller följa vad vi vill estetiskt - t ex gjorde byggarna fodren annorlunda än ritning och vad jag uttryckligen sagt och skrivit.

Vi bygger ut vårt äldre hus i gammal stil och jag är noga med detaljerna. För barnens skull var jag tvungen att åka bort med dem från byggdammet några dagar. Annars hade jag upptäckt det tidigare. Min sambo var hemma men ser inte sådant här.

2. D
    Medlem · E · 25 549 inlägg
    Vad värre är tycker jag att det ser ut att vara bakfall på det övre blecket, det har dessutom uppviket bakom panelen vad jag kan se. Om det är som det ser ut så leder det ju in fukt i panelen. Det skulle med andra ord vara bättre om det inte fanns.

3. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 1 103 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    40mm utstick från foder enligt husama, men är det ställen man går mycket och riskerar att fastna i dom så brukar jag göra dom mindre...
    Överblecken skulle varit med bara en ankantning istället för droppkant, funkar även på nederblecken om man vill ha gammal stil. (jag gissar att byggaren köpt färdiga bleck på bygghandeln och får därför sådana mått.... Beställ hos en plåtslagare istället)

• Laddar…
  4. Pippis hus
    Medlem · 17 inlägg

Pippis hus

Medlem
    vad är ankantning? Menar du omviket?

5. Pippis hus
    Medlem · 17 inlägg

Pippis hus

Medlem
    ja det är innanför panelen. Men har uttryckligen sagt och skrivit att det måste luta lite utåt. Hoppas det bara är bilden som förvillar. Ska kolla igen!

6. Pippis hus
    Medlem · 17 inlägg

Pippis hus

Medlem
    Refererar du till Ama Hus från Svensk Byggtjänst? Ingen tvingande regel om 40 mm då?

7. A
    Medlem · 2 601 inlägg
    Första gången jag ser hasparna på utsidan.

8. D
    Medlem · E · 25 549 inlägg
    Det är så stormhaspar brukar sitta.

• Laddar…
  9. plåtrickard

plåtrickard

Besserwisser
    Överblecken brukar sitta bakom panelen..

10. plåtrickard

plåtrickard

Besserwisser
    Droppkanten framtill på blecken

11. plåtrickard

plåtrickard

Besserwisser
    Ja precis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.