Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fönsterbleck infästning pvc fönster

1. T
    Medlem · norrbotten · 33 inlägg

tontho78

Medlem
    Hej hade behövt lite hjälp med funderingar på fästa ett fönsterbleck på ett pvc fönster som vi inköpt från skånska byggvaror. Har läst lite olika trådar om hur man fäster blecken. Till saken hör att det är redan en färdigskuren skåra för fönsterbleck. Ska man använda den måntro? Enligt plåtisen som var här och mätte så sa han att det ska gå bra. Men läser man trådar så ska man skjuta blecket under fönstret pga dräneringar i fönstret.

2. nino
    Renoverare · Dalarna · 13 915 inlägg

nino

Renoverare
    Är skåran under hålen? Då är det vara att köra på, brukar lägga en tunn sträng Tec7 i skåran.
    Vissa fönster har inte skåran, då brukar jag såga ett eget spår

3. T

tontho78

Medlem

Det finns inga hål synliga på utsidan. Enligt plåtis så är hålen till för kondens.

Kanske ska lita på plåtis och skruva dit blecket i skåran. Tilläggas kanske ska att fönstret är på övervåning och något skyddat av utstick.

Vad bör man använda för skruv? Farmar? Ankarskruv, eller skruv för plåt?

4. nino

nino

Renoverare
    Har använt fönsterbleckskruv, ska du skruva själv så är ett tips att slå hål i plåten med en syl/spik eller liknande.

Det är ett fast fönster då ?

5. T

tontho78

Medlem
    Det är ett öppningsbart fönster. Dom andra plåtarna har jag skruvat med fönsterbleck skruv . Detta är dock det enda pvc fönstret som vi har . Köpte det mest pga att det är i ett badrum.

6. nino

nino

Renoverare
    Det brukar sitta dräningshål i pvc öppningsbara, iaf inåtgående

7. T

tontho78

Medlem
    Det är ju ett inåtgående. Det jag funderar över. Vad skulle det kunna komma för vatten där?

8. nino

nino

Renoverare
    Tex om tätningslisten inte håller tätt eller om fönstret är öppet när det kommer en skur

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.