Fönsterbleck i aluminium till putsad fasad?

345 läst  11 svar

1. X
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Jag har läst mycket om att aluminium och alkalisk puts inte är en bra kombination.
    Men å andra sidan är det ju vanligt med både aluminiumfönster och Alu/zink detaljer på putsade hus, hur hänger det ihop?
    Är den aluminiumen behandlad på något speciellt sätt?

Vi har inte bestämt vilken färg vi ska ha på fönster/fasad än och skulle därför vilja måla våra fönsterbleck (underbleck) med samma linoljefärg som vi kommer använda till fönsterna sen.
    Färgleverantören rekommenderade antingen rheinzink eller obehandlad aluminium för att få bästa fäste för färgen.

Vad tror ni om att ha obehandlad aluminium till lågalkalisk (PH >11,5) puts?

2. X
    Medlem Nivå 7
    Oj, inga åsikter på detta forum på över en vecka, har det hänt förr? :)
    Om ni inte har något att säga om det kanske ni kan berätta hur mycket era underbleck sticker ut från fasaden. Jag tycker de rekommenderade 40mm är lite väl mycket, är det verkligen normalt?

3. V
    Verktygstokig · Nivå 20
    Jag har kört 25mm på underbleck och 40mm på överbleck.

4. X
    Medlem Nivå 7
    Med putsad fasad? Inga missfärgningar på putsen under fönsterna? Det är mest det jag är rädd för, svårt att veta i förväg hur det kommer bli.
    Jag fick ett underbleck och ett tröskelbleck tillverkat hos plåtisen igår, ska hämta det imorgon. Det blev 30mm eller om det var 35mm från fasad.
    Fönstret sitter 25mm in, också ska det på 10mm puts, tror han gjorde blecket totalt 70mm, så då blir det 35mm. Det är kanske i längst laget.

5. V
    Verktygstokig · Nivå 20
    Nej, jag har träfasad.

6. X
    Medlem Nivå 7
    Brukar det inte vara tvärtom på förhållandena du skriver?

7. J
    Medlem Nivå 2
    Aluminiumet kommer se ut som skit efter ett halvår kommer även färga av sig
    Men det finns lackad plåt i samma färgkulör
    Varför alu? Har du det gratis ?

8. X
    Medlem Nivå 7
    Hej jannebmw,
    Vad menar du med att det kommer färga av sig?
    Läste du min förta post? Svaren på dina frågor står längst upp (inte meningen att låta dryg).

9. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 4
    Ingen erfarenhet av aluminium tillsammans med putsad fasad, men då har det varit frågan om lackade karmar, som du skrev om ovan. Och då är ju aluminiumet inte i kontakt med putsen, så kanske därför som det inte är några problem. Men för att vara säker så dra gärna på lite färg/lack mot angränsande ytor (som man måste göra när koppar ligger mot puts).
    Vidare så hoppas jag att du fått eloxerade bleck, så att det ändå inte är rå aluminium? Dum fråga kanske men....
    Och det "måste" vara putsgavlar på dessa, samt att de bör sticka ut minst 40 mm. från färdig fasad, med tanke på att det inte ska bli fula avrinningar på fasaden. Ligger de i markplan så kan man ha lite överseende med det ändå.

10. X
    Medlem Nivå 7
    Ja, misstänkte att det var nån form av beläggning på de vanliga alufönstren som installeras.
    Blecken ska ju tillverkas, de klipper väl från en rulle/ark gissar jag på och det är beställt med putskant.
    Vi bygger enplanshus så alla fönster har blecken 80cm från plattan.

Hade ändå varit intressant att hört från någon som har putsat hus, hur långt deras bleck sticker ut.

11. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 4
    Hus AMA föreskriver 40 mm. Samt vid balkong/uteplats vara fasade "mjuka" i ändarna så att man inte gör illa sig på de råa kanterna.

12. X
    Medlem Nivå 7
    Yes, jag har läst det, ställde mig bara frågande till om detta var vad folk hade i verkligheten :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: