Byggahus.se

Fönsterbleck, fönster i liv med fasaden

1. B
    Medlem · Uppsala · 646 inlägg

bakterie

Medlem
    Jag klurar på hur jag ska lösa det med fönsterbleck på vår 30-talskåk. Vi håller på att renovera fasad, och har precis börjat med fönsterkarmarna. Fasaden är reveterad, och fönstren livar närapå med den. På bilderna nedan saknas sista putslagret.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170717_175858.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170717_175954.jpg

Fönstren är insjunkna 1-2cm.
    Just nu tänker jag så här: Jag sågar upp nya spår i karmen (en del fönster verkar sakna, en del gamla bleck verkar bara vara spikade mot karmen, utan spår). Sedan sätter jag 6cm djupa bleck och får då 4-5cm utstick. Jag gör bara ett litet uppvik på kortsidorna (det är kortsidorna jag är mest osäker på). Bör jag täta på något sätt på kortsidorna? Överbleck gör jag likadant med, fast ordnar endast 2-3cm utstick.

Något jag glömmer att tänka på?

2. Bästa svaret

J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det är en ganska snygg byggnad, vars karaktär det gäller att bevara. Jag skulle gå till en plåtslagare och be honom tillverka blecken utan gavlar och be honom visa dig hur man viker upp sådana. Koppar är det plåtmaterial som är lättast för en amatör att arbeta med, men det är ingen idealisk kombination med puts, det blir gärna "mungipor". Jag skulle därför föreslå Rheinzink. Det håller din livstid ut. Överblecken borde helst vara inputsade. Att såga en slits i karmen nedtill är rätt tänkt. Använd en 2 mm klinga om du kan. Utsticken tycker jag verkar vara rätt dimensionerade.

• Laddar…
  3. B

bakterie

Medlem
    Tack. Vi håller helt med, och anstränger oss för att behålla/återskapa det som det var på 30-talet. Det betyder att vi reparerar putsen och kommer så småningom vitkalka hela kåken. Fönstren blir gröna som det var i orginal. Förra sommaren ägnade jag en hel del tid åt att slipa bort beige plastfärg från putsen, och senare delen av sommaren, samt denna sommar har vi haft murare här som putsat åt oss.

Nu var vi dessvärre inte så förutseende att vi ordnade överblecken innan putsen. Nu är det i princip färdigputsat, sånär som på spritputs på sockeln och lite i anslutning till balkongen. Vad är det näst bästa? Slits även upptill?

Tack för ditt svar, det hjälper till att skingra mina tvivel/mitt velande. :)

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Ja, om ni inte kan peta in överblecken mellan karm och puts, så är väl en slits här också det näst bästa. Blecken måste ha en fals genom vilken ni kan spika fast dem i karmen.

• Laddar…
  5. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 053 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Angående sågning av spår så har jag gjort sådana med multicutter, tyckte det blev bra men det är ju mycket smalare än 2 mm. Möjligtvis större risk för kbapllärdragning i tight spår men bottnade med nån utefog. Vågar inte påstå vilket som är bäst men kanske kan det förvirra lite till i alla fall :)

6. B

bakterie

Medlem
    Jag kommer nog göra likadant, mycket då jag inte har en cirkelsåg jag behärskar till den precision som krävs. De är för stora och otympliga. Jag är mer bekväm med multimastern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.