Byggahus.se
Hej,

Vi har nyligen flyttat in i ett nybyggt hus, och i byggavtalet står det att vi ska få Elitfönster Alu med u-värde 1.0.

Men nu märker jag att det finns en info-lapp på alla fasta fönster där det (beroende på fönster) antingen står "U-värde 1,3 W/m2K", "U-värde 0,95 W/m2K" eller "U-värde 1,2 W/m2K".

Finns det någon rimlig anledning att det de inte har u-värde 1.0 på den här lappen?

Hej och välkommen till forumet.

Ibland används ett värde på ett fönster av en viss storlek som jämförelsevärde. Det vill säga att om fönstret vore av den storleken (jag kan tänka mig 1180 * 1180 cirka) så skulle det ha U-värde 1,0. Detta för att man ska kunna jämföra U-värden mellan olika fabrikat.

Men dina fönster kanske är av en annan storlek och att märkningen på fönstret avser just den storleken.

Detta är bara en gissning från min sida. Om den stämmer borde större dina fönster ha lägre U-värde än dina mindre av samma typ.

Tack.
Vet inte om det stämmer. Exempel på storlek kontra u-värde:

4x22 1,3
11x15 0,95
8x22 1,3
11x22 1.2

Lånar och bumpar denna tråden då jag har ungefär samma frågeställning:
Jag har fått nya fönster monterade och jag valde till U-värde 0,9. Alla fönster har en etikett där det står information om fönstret, bland annat 7-värde. Alla vridfönster (modulmått 12x13) har u-värde 0,89 vilket även gäller fönsterdörrarna.
Sedan har jag ett litet vridfönster med u-värde 1,1.
Utöver dessa har jag tre fasta fönster bara ett litet som har u-värde 0,85 och sedan ett jättestort (golv till tak) som har u-värde 0,76 och ett som är nästa lika stort men inte ända ner till golvet som har u-värde 1.0.
Det sista förbryllar mig då jag tycker att det borde ha antingen samma som det stora och eller åtminstone samma som det lilla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.