Byggahus.se

Fönster med så tunna karmar som möjligt

1. BaggenMath
    Medlem · Nacka · 80 inlägg

BaggenMath

Medlem
    Letar efter fönster med så mycket glas som möjligt. Helst vill vi ha:
    * Underhållsfria fönster (aluminiumutsida)
    * Vita på insidan
    * Tunna karmar eller smala foder (vet inte vad det heter men så stor glasyta som möjligt)
    * Samma dimensioner på öppningsbara som fasta fönster.

Nu tänker du direkt, velfac eller kanske Schüco och det är ju helt rätt men finns det inget mer prisvärt alternativ?

Våra byggare tycker velfac är så jobbiga att montera att de inte ens vill göra det... om dem inte måste och det tycker jag låter dyrtq(;^;)p

Tacksam för tips men inget spamande om bast-billigast tack.

2. M
    Medlem · Stockholms län · 2 268 inlägg

myrstack

Medlem
    Kan inte bidra med någon fönsterrekommendation men det du letar efter är ett fönster med så stort Glasdagmått som möjligt i förhållande till karmstorleken. Glasdagmått är mao måtter på glaset och anger tjockleken på karmen (ev efter lite uträkning)

3. A
    Medlem · 103 inlägg

arne

Medlem
    Kolla på kungsfönster. Lite dålig hemsida men de är ganska smäckra

4. BaggenMath
    Medlem · Nacka · 80 inlägg

BaggenMath

Medlem
    Tack för tipset

5. M
    Medlem · V Götaland · 32 inlägg

MalinB

Medlem
    Har just bytt till Tanumfönster, med aluminium på utsidan och trä (målat vitt) på insidan. De fasta är smäckra och fina men inte de öppningsbara.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Bohuslän · 2 600 inlägg

pbengtsson

Medlem
    Det som skiljer vid montering av velfac är att det inte finns något att fästa foderna i då bågen ligger utanpå karmen. De alternativ man har är att täta glipan mellan karm och hus med en snygg bottningslist, eller att beställa fönstrena med spår för plåtprofil runt om.
    Det är inte speciellt komplicerat men har man inte gjort det innan så klart det knorras.

Att få fönstrena på plats med karmskruv är samma som vanliga fönster, sedan är det ca 5-10 minuter extra att snygga till glipan per fönster.

7. Suhagg
    Medlem · Stockholm · 4 061 inlägg

Suhagg

Medlem
    Det är alltså viktigt att tänka på att beställa fönsterna med spår för plåtprofil runt om?
    Du verkar insatt i deras fönster vet du någon annan tillverkare som har liknande smäckra fönster men till lägre pris? Vill ha lite att jämföra med.

8. R
    Medlem · Stockholm · 180 inlägg

ramini

Medlem
    Min erfarenhet är att byggare knorrar över precis allt...

Jag har aldrig monterat fönster förut, men med lite guidning av min far och lyfthjälp av en hantlangare har vi nu på några dagar monterat 19 st fönster från Velfac, samtliga med en höjd av 2.3 eller 3.0m. Fasta, öppningsbara/sidohängda samt skjutpartier och med en vikt på uppåt 230kg per fönster.

Inga konstigheter.

Vi använde fogband för att täta mot smygen utvändigt. Den skall alltså vara klar innan fönstermontage (trähus).

För att slippa fula hål och täckpluppar i karmen på insidan körde vi med Velfacs monteringsbeslag. Smidigt. Sedan skummas/drevas det tätt innifrån innan man sätter den invändiga smygen.

Grymt snygga, smäckra fönster och som ser identiska ut oavsett skjut, fast, eller öppningsbart, vilket var vad vi ville komma åt. Har inte hittat det hos någon annan leverantör. Låg dessutom mycket bra i pris och servicen har varit klockren so far.

Go for it!

9. Suhagg

Suhagg

Medlem
    (y)

Hittade denna som visade hur det funkar med beslagen.
    (Ursäkta språket)
    http://www.youtube.com/watch?v=ojeY-R2rNxE

Jag vill inte ha fönstrerna för långt in i konstruktionen så det blir för djupa smygare utvändigt då jag tror det ser konstigt ut.

Borde väl med dessa beslag kunna välja hur långt ut i konstruktionen jag vill sätta dem.

10. R

ramini

Medlem

Precis. Vi satte fönstren i liv med fasadens panel, dvs väldigt långt ut.

Det finns beslag i olika längder för att anpassa till väggkonstruktionen. Jag använde det kortaste beslaget (utifrån: fasadpanel, läkt, 10 cm cellplast, 15 cm betong, 10 cm cellplast, OSB, gips).

:cool:

11. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 890 inlägg

Snailman

Medlem
    Hur var monterade ni fogbandet? var det expanderande?

12. Suhagg

Suhagg

Medlem
    Det betyder väl att ditt fönster sitter helt i cellplasten samt bara någon cm i spikläkten? Du har inga bilder hur det ser ut? Väldigt nyfiken :)
    Beslagen hur mycket ligger de på?

Rent byggtekniskt mår väl fönstret bättre av att komma in lite i konstruktionen så det skyddas av fönsterplåten upptill. Men det är ju väldigt snyggt när det livar med panelen men jag är osäker vad som är bäst. Är rädd att sitter det för långt ut så kanske det blir kondensproblem. Inbillar mig att sitter fönstret en bit in i konstruktionen så kanske karmen värms lite mera också vilket borde vara bra.

Redigerat 8 apr 2012 09:32
  13. R

ramini

Medlem
    Köpte expanderande fogband från Scandos. Finns för olika bredder på fogen. Använde 8-16mm samt 9-18mm fogband. Kostar typ 25 resp 40 kr/m. Dyrt men snyggt.

Kommer med ena sida självhäftande. Den satte vi på utsida fönsterkarm, så långt ut som möjligt innan fönstret lyftes på plats.

14. R

ramini

Medlem
    Det har du säkert helt rätt i Suhagg, rationellt borde man ju ha dragit in fönstret sådär 10 cm. Vi får väl se om det var dumt eller inte eller hur mycket det egentligen påverkar, men rent estetiskt är det ju snyggare om fönstret livar med fasaden.

Ska ut på bygget strax, så försöker posta några bilder ikväll. :)

15. Suhagg

Suhagg

Medlem
    Här har de satt fönstret långt ut men fått till lite skydd ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.