Byggahus.se

Fönster i dusch.

1. E
    Medlem · 25 inlägg

Emildjerf

Medlem
    hur fäster jag glasskivan?

2. nilsthore
    Medlem · 5 inlägg

nilsthore

Medlem
    Kakla in hela Duschen och sätt en heltäckande glasskiva över väggen med fönstret.
    Behöver du extra ventilation så dra ett Vent hål i taket om byggnaden tillåter..

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 25 inlägg

Emildjerf

Medlem
    Det låter som en idé tack för tipset.

4. J
    Renoverare · Skåne · 3 308 inlägg

Jarlsgård

Renoverare
    Hela väggen?
    Det lät dyrt.. 1.4*2.4 är ju dryga 3kvm.. Lär behövas ett tjockt glas, >8mm.

Då kan man ju lika gärna sätta en fast monterad ruta innanför fönstret? Då uppnår du samma funktion som helväggen? :thinking:

5. E
    Medlem · 25 inlägg

Emildjerf

Medlem
    Ja men hur blir det med fukt osv, tränger det sig inte igenom?

6. J

Jarlsgård

Renoverare
    Igenom glaset?

Alltså, ett fönster bör inte utsättas för direkt väta.

Om du då har tex en öppningsbar ruta likt den som las längre upp (smart förslag Btw) så är inte fönstret utsatt i närheten av lika mycket som innan.

Hur ser fönstret ut i skicket idag? Det ut som om det har åtminstone 30 år på nacken, och det har alltid suttit vid badkaret där duschande garanterat sker/skett också. Funkar det fortfarande? Om ja, så har det fönstret utstått väta i alla dessa år!

Så genom att då sätta tex en sådan glasruta så kan du nog räkna kallt med att det lär bytas av andra skäl än fuktskada (y)

Att glasa in hela väggen kanske minskar fuktutsättning något minimalt, samtidigt så ska ju rutan fästas på något vänster? Och den infästningen är nog avsevärt mycket värre än den lilla ökning av fukt som ett fönster i fönstret ger :)

• Laddar…
  7. E
    Medlem · 25 inlägg

Emildjerf

Medlem
    funderar just på hur man ska få till en ruta snyggt, kanske en tonad? Har du någon input hur jag får dit det snyggt?

8. J

Jarlsgård

Renoverare
    Tja, tonat hade man såklart kunnat ha! Det är en Designfråga skulle jag vilja påstå, utifrån vad det är tänkt att vara för ytskikt och dess kulör.

Infästningen hade tex kunnat göras med aluprofiler. Vill man ha öppningsbart (vilket jag tycker man ska ha när man har ett öppningsbart fönster) så hade man kunnat köra med svart beslag för att kamouflera dem. Infästning av sådana hade man nog gjort bäst så som du redan blivit tipsad om (y)

• Laddar…
  9. E
    Medlem · 25 inlägg

Emildjerf

Medlem
    grymt tak för tipset. Ska föra vidare till frugan som har sista ordet

10. Hus tomte
    Renoveringsnovis · Södra Stockholm · 196 inlägg

Hus tomte

Renoveringsnovis
    Byt ut fönstret mot frostad glasbetong

• Laddar…
  11. larry78
    Medlem · 427 inlägg

larry78

Medlem
    Undvik aluminiumlister skulle jag säga, de flesta rengöringsmedel får du inte ha på det. Skulle gått på rostfritt.

• Laddar…
  12. nilsthore
    Medlem · 5 inlägg

nilsthore

Medlem
  13. E
    Medlem · 25 inlägg

Emildjerf

Medlem
    Okej tack för input!

14. larry78
    Medlem · 427 inlägg

larry78

Medlem
    Svär fortfarande över hur korkad jag var själv :surprised:

• Laddar…
  15. V
    Medlem · Norrbotten · 523 inlägg

Vante

Medlem
    Ska ni ha kakel på väggarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.