Byggahus.se

Fönster glappar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har ett fönster som glappar och inte kan stängas ordentligt. Det gäller det övre högra hörnet där skruven inte inte går att skruvas åt helt utan bara går runt och runt. Går inte att få ut den heller. Det blir ganska kallt under vintertid och man hör väldigt mycket buller från järnvägen utanför. Går detta att åtgärdas på något sätt?

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    En bild eller två vore bra.

3. 1
    Medlem · Nivå 14
    Är det en koppelskruv du har problem med?
    Eftersom det inte kan stängas ordentligt så är det öppningsbart och kan då även bero på en defekt spanjolett.
    Jag förstår inte problemet.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Fixar bilder när jag kommer hem ikväll.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Ja precis, det är en koppelskruv som sitter i en hylsa om jag minns rätt. Jag tror att hålet som den sitter i nötts ut efter att jag skruvat i och ur för många gånger i somras. Skulle fixa persienner och putsade fönstren. Det var då jag började få problem med att stänga.

6. 1
    Medlem · Nivå 14
    Det kan vara möjligt att såga av koppelskruven med ett sågblad för en bågfil.
    Det jag gör när jag byter ut problemskruv är att först testa med en pumpkudde (luftkudde, winbag, karmkudde, luftkil) i mellan och sedan försöka skruva ut skruven medan fönsterhalvorna pressas isär.
    Om det inte fungerar så borrar jag bort skruvskallen och därefter särar jag på fönstren, ibland går det fortfarande inte att dela på fönsterhalvorna men nu kan jag få plats nog att såga eller klippa av den befintliga skruven eller gänga ut den andra halvan (hylsan) utan att det blir skador i ramen.
    https://www.bauhaus.se/luftkudde-klarar-max-135kg
    Använd inte vinkelkap för att kapa skruven, sprutet skadar glaset.
    En del koppelskruv kan lätt gängas i lite snett och därefter förstörs gängorna, det är ganska vanligt.
    Man får vara noga att de gängar i rätt och inte går trögt.

Redigerat 14 jan 11:50
    • Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 1
  8. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla tips och råd. Jag vet inte riktigt om jag vågar göra allt det där. Hur fixar man det sen om jag lyckas få ut skruven?

9. 1
    Medlem · Nivå 14
    Efteråt så monterar man dit en ny koppelskruv med hylsa.
    Det ser inte ut att vara mycket för skruvmejseln att greppa i.
    Bara för att vara säker på att jag inte missförstått så har du inget problem med att skruvmejseln inte greppar utan ditt problem är att gängorna är trasiga så du inte kan gänga ur skruven.

10. J
    Medlem Nivå 1
    Du har rätt. Det gick inte att gänga ur skruven, men det går att dela på fönsterhalvorna om man tar ut de andra skruvarna.

11. 1
    Medlem · Nivå 14
    Om du kan dela på fönstret så sitter skruven troligtvis inte fast i hullinghylsan.
    Om du inte kan gänga ur skruven så fastnar den då i ledhylsan?
    https://habo.com/se/sortiment/fonsterbeslag/koppelskruvar
    Ledhylsan går att knacka ur men jag rekommenderar att man tar en brädbit eller plåtbit och borrar ett lika stort hål igenom och fäster med tvingar samtidigt som hålet centreras så det inte spricker runt om när ledhylsan knackas ut.

12. J
    Medlem Nivå 1
    Har inte kollat så noga på det, får göra det någon gång nästa vecka då jag åker iväg på skidsemester imorgon.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Ska jag borra ett hål genom brädbiten? Var ska jag fästa den och hur?

Redigerat 15 jan 11:30
  13. 1
    Medlem · Nivå 14
    Ett fönster som har målats genom åren drar lätt med sin träflisor när ledhylsan knackas ur om den måste tas bort.
    Det man kan göra då är att förstärka runt hålet med en träbit eller plåtbit som hålls på plats med tvingar så att ledhylsan inte kan orsaka att träflisor bryts bort.
    Det är endast för att det inte ska bli onödiga skador i trät när den knackas ur.
    Vanligtvis byter jag aldrig ledhylsan men om det inte går att gänga ur skruven ur ledhylsan så måste även den bytas.

14. J
    Medlem Nivå 1
    Okej, jag tror jag fattar nu.
    Varför har man både ledhylsor och hullinghylsor? När vi satte nya persienner till alla mina fönster i lägenhetens så skruvade vi loss alla skruvar. Då var det bara två skruvar som satt i hylsor.

15. 1
    Medlem · Nivå 14
    Hullinghylsa skruvas i den andra halvan och är den som skruven gängar in i för att hålla ihop den andra halvan (oftast den yttre).
    Ledhylsan hindrar skruven från att äta sig i genom träet men även att skruven trillar bort medan fönstret delas för fönsterputsning samt fungerar den som en styrning för skruven.
    Hylsorna gör att det håller längre än om endast vanliga träskruv används och klarar bättre att skruvas i och ur många gånger utan att försämra infästningen.
    I nyare fönster används oftast koppelhakar istället för koppelskruv.

• Laddar…