Byggahus.se

Fönster går ej att öppna

1. D
    Medlem · 1 inlägg

DavidJGM

Medlem
    Hej

Börjar med att säga att jag inte är superhändig och inte hållt på mycket alls med vare sig husbyggnation eller snickeri, så ha överseende med att jag inte vet vad saker och så vidare heter eller fungerar..

Till problemet.
    Ett av fönstren på vårt radhus har gått sönder, det går inte att öppna. Det kärvade/gick trögt ett tag, men nu får det inte öppna alls. På ena sidan har låsklackengått upp, men på andra sitter det fortfarande hopplöst kvar i låst läge.
    Tittat man in hålet ser det ut som att nånting har lossnat från sin ordinarie plats.

Efter lite googlande är min teori att spanjoletten, roddaren eller själva armarna inne i fönstret har gått av/sönder.
    Vad kan man göra för att avhjälpa detta problem?
    Går det att ”nödöppna” såna här fönster på nåt sätt?

Tack på förhand!
    /David
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2450A7E3-673E-442D-B8D5-E8D16D13FBDA.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    E3EE41AF-DC68-41C3-A061-A010BE699363.jpeg

2. 1
    Medlem · Stockholm · 3 506 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Vad är det för spanjolett?
    Om du har ett liknande fönster till så fota spanjoletten i det fönstret.
    Oftast går det att knacka in spanjolettens kolvar från utsidan.

3. B
    Medlem · Gävleborg · 19 inlägg

Blekfet

Medlem
    Hej David, det är ett Traryd Fönster. Vill du få upp fönstret kan du testa detta sätt:

Gå på utsidan, det finns 2st rörliga kolvar som rör sig i sidled när man vrider på handtaget. En av dessa har förmodligen fastnat. Ta ett stämjärn, lägg det mot den ena kolven utifrån. Knacka på det med en hammare. Så hoppar det lös från stängt läge. Sedan får du säkert upp fönstret. Sedan behöver antagligen spanjoletten bytas.

I fönstret sitter det förmodligen en QR kod som du kan skanna för att få fram order nr etc. Finns förmodligen i dom andra fönstrena du har också ifall du inte får upp detta. Kontakta Traryd, dom kanske kan hjälpa dig vart fönstret är inhandlat och den vägen beställa ny spanjolett att byta.

4. J
    Medlem · 11 inlägg

JonteSch

Medlem
    Nyfiken fråga. Funkade detta knep? Har exakt samma problem själv med vårt ena fönster sedan igår. Ser ut att vara ett likadant Traryd-fönster dessutom.

5. 1

Medlem
    Öppna så mycket du kan med handtaget sedan knackar du tillbaka den kolven som inte hänger med.
    Använd ett stämjärn, spackelspade eller vad du har som du kommer åt med som du kan banka på.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 11 inlägg

JonteSch

Medlem
    ska testa detta imorgon. Tack

7. H
    Medlem · Västernorrland · 62 inlägg

hfrid

Medlem
    Har ungefär samma problem men med ett elitfönster. Fönstret har fastnat i vädringsläge och det är i princip omöjligt att komma åt med något vettigt att peta med. Höger (inifrån sett) spanjolett är fast i stängt läge. Otroligt tacksam för tips för det börjar bli duktigt kallt i rummet :O

8. 1

Medlem
    Har du ett pivå-fönster?
    Är det spanjoletten som inte fungerar eller en spärr för vädringsläget?
    Om det är spanjoletten så är det samma metod som är beskriven som du bör göra den enda skillnaden är att du kommer åt kolvarna bättre då fönstret är lite öppet.
    OBS du ska inte bara dra igen fönstret utan du bör plocka ur spanjoletten och beställa en ny.
    Däremot kan du lägga en regel över karmen och sedan dra igen fönstret med en skruv (gängstång), bricka och en mutter så fönstret är riktigt stängt under tiden du inväntar en ersättningsspanjolett.

9. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 3 047 inlägg

nikasp

Husägare
    Hur gick det?

10. H

hfrid

Medlem
    Japp det är ett pivåfönster men det är den högra spanjoletten som inte funkar (går inte att dra tillbaka). Det kärvade och dum som jag var tryckte jag hårdare och det snäppte till och nu är vredet väldigt löst jämfört med förut. Den vänstra spanjoletten löper in och ut som den ska men den högra är fast i utfällt läge. Jag förstår inte alls hur ni menar att man ska komma åt något för det finns liksom inget utrymmet alls? Spanjoletten är ju "fast" inne i håligheten i det där bläcket så jag förstår inte vad jag ska banka på?

Redigerat 10 jan 2021 12:09
  11. 1

Medlem
    Hur ser det ut från utsidan? kanske kommer du år bättre från utsidan.
    Du får använda något som du kommer åt med eller så får du göra springan större så du kommer åt bättre?
    Luftkuddar är lätta att få på plats och skapa en lite större springa med utan att lämna några skador.
    https://www.biltema.se/bygg/fastelement/tillbehor-till-fastelement/monteringskudde-2000042781
    https://www.jula.se/catalog/verktyg...brytverktyg/brackjarn/monteringskudde-011706/
    En liten spackel, kniv, skruvmejsel osv är verktyg som jag använder för att trycka in kolven som inte åker med in och ibland använder jag även en hammare för att tvinga in kolvar.
    Ibland kan man tvinga en kolv ur slutblecket med en luftkudde vilket gör att man kommer åt spanjoletten sen.
    Det är alltid trång när man gör denna typen av arbete men man får lösa problemet trots det.

12. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 676 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Skruva bort handtaget och se så allt är helt?
    Skicka på lite 5,56

13. H

hfrid

Medlem
    Förstår bara inte hur man ska kunna trycka in kolven när den är inuti hålet i bläcket?

14. H

hfrid

Medlem
    Något har gått av från vredet till "kolven" men har plockat bort handtaget och allt ser ok ut där.

15. 1

Medlem
    Det finns tillräcklig springa där men med en luftkudde får du ännu bättre springa.
    Du får trycka något mot kolven och sedan knacka in kolven eller så tar du ett vanligt bågfilsblad och sågar av kolven.
    Vad du än väljer för metod så måste kolven antingen knackas in, sågas av eller pressas ur blecket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.