Byggahus.se

Fönster – fakta, konstruktion, mått med mera

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    I tredje delen av vår Fönsterskola går vi igenom grundläggande fakta om fönster; hur olika typer av fönster är uppbyggda, konstruktioner, glastyper, energivärde med mera.

Du kan läsa artikeln här: Fönster – fakta, konstruktion, mått med mera

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  3. banjoragge
    Lösvirkesbyggare Nivå 6
    Lite fel om plastfönster jfr träfönster. Medan träfönster (utan skyddande plåtklädsel) kräver underhåll av ytan, behöver plastfönster inte underhållas. De äldsta plastfönster jag sett i Sverige installerades 1984 och har inga defekter alls. Eftersom de sitter på ett 5-vånings affärsfastighet nära havet har de bara tvättats av med jämna mellanrum. Folierade PVC-fönster har alltså en för mig bevisad livslängd på minst 36 år utan underhåll. Eftersom tillverkarna (t.ex. Drutex) lämnar 25 års garanti på sina fönster, är de säkra på att de klarar det i alla miljöer och solexponeringar. I 4 av 5 hus jag byggt, har jag satt in PVC-fönster och är mycket nöjd.

4. Biffkrull
    Medlem Nivå 2
    ..men miljömässigt är det inte ett bra val, utöver vad som nämns så utvinner man kloret genom elektrolys av salt, dvs väldigt energikrävande. Dessutom, på grund av dess uppbyggnad (läs osammanfogade stabiliseringprofiler i metall), så kan man säga att jui större fönsterytor desto sämre är valet av plastfönster.

5. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Ja är man miljövän har man inga fönster alls:rofl:

6. banjoragge
    Lösvirkesbyggare Nivå 6
    Man bör göra en LCA först för att kunna utröna vilket fönsteralternativ som ger mest miljöbelastning. Prova det, man blir förvånad över resultatet

7. Biffkrull
    Medlem Nivå 2
    • Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 16
    Man glömde även side-swing-konstruktionen. Den är i första hand en sidohängd fönster utåtöppnande men sedan kan man svänga runt det kring en vertiak rörlig axel ungefär som ett glidfönster fast på tvären. Erbjuds sälan till konsumentmarknaden men till objekt.
    Överlägset när man som jag avskyr glidhänga fönster pga fulhet men vill kunna tvätta fönster i övervåningen.

9. banjoragge
    Lösvirkesbyggare Nivå 6
    Mycket glapp i denna LCA. Håller inte med om livscykeln för de olika materialen och det saknas hur underhåll beräknas. Här anges endast energiförbrukning, men man behöver också ta med miljöpåverkan. Al-profiler, både för ramkonstruktioner och täckplåtar, pulverlackeras (för det mesta), medan träfönster våtlackeras. Sedan målar träfönster om ett antal ggr under sin livstid. Färgtillverkningen för både pulver- och våtlacker drar energi och belastar miljön. Underhållsmålning av träfönster kostar också energi form av transporter av färg, redskap (ställningar) och människor. Slipning med maskiner kostar också energi. Detta är en "lättversion" av en LCA och är långt ifrån fullständig.

10. T
    Medlem · Nivå 16
    Den där LCA var inte så matnyttig.
    Kloret tillverkas med klor-alkali-elektrolys. Denna process frigör även vätgas vilket kan användas som grön bränsle och måste bokas på plus-sidan i LCA.

• Laddar…