Byggahus.se

Fönster/dörr foder fjällpanel

1. R
    Medlem · skåne · 133 inlägg

rqx

Medlem
    Hej!
    Jag ska byta ut en dörr och ett fönster. Båda är håltagna exakt efter fönstrets modulmått och sedan fogmassa runtom. Det är inte så snyggt tycker jag, så jag vill sätta foder på dom nya. Mitt problem är då hur jag ska få det snyggt. Att sätta fodret ovanpå fjällpanelen blir inte så snygg, så det går bort.

Jag har bara 17mm från fönstrets utsida till fjällpanalens utsida/topp.

Jag bifogar två lösningar jag har klurat på:

1. I det första fallet så köper jag ett likastort modul fönster och sätter en liten smyglist (ca 17x22mm) runt om fönstret som ligger mot sidan av panelen och direkt mot fönstret.

2. I det andra fallet så köper jag ett fönster som är 10cm mindre på alla håll. Då kan jag sätta en liten bredare smyglist och sedan gå mot fönstret med aluminium foder. Förutsatt att jag kan få tag på aluminium foder som är vikta endast 15mm.

Är någon av lösningarna att icke rekommendera? Vilket är mest "rätt"? Andra lösningar?

/Tim

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 067 inlägg

GoForIt

Medlem
    Finns väl ingen lösning som är mer "rätt" av dina förslag.
    Hur ska du få tätt mellan din smyglist och fjällpanelen, där man normalt sätter ett foder?

Plåt/aluminium kan en plåtslagare bocka efter de mått du önskar.

3. R

rqx

Medlem
    Jag såg såg en bild hör på fprumet med en som hade gjort så med smyglist fast sen satt ett foder som sen i sin tur panelen gick emot. Hur tätt behöver det bli? Det kommer ju inte komma mängder med vatten utan mer genomträngande fukt. Jag ska hitta bilden så kanske berörd person kan förklara hur han gjorde. Jag tänkte att om panelen gick emot smygen så blev det "tätt nog".

I fallet med aluminumen så är det ju samma problem där med smygen mot panel, eller?

4. R

rqx

Medlem
    Här är en som jag hittade i en tråd på forumet som jag eftersträvar

5. J
    Medlem · 6 016 inlägg
    Som GoForIt säger, blir nog knepigt att få till det. Det måste till en sågning av panelen på 1/10 mm och sättas absolut rakt för att inte en glipa ska bli. Sen rör sig trä med årstider, även lite på längden. Får se vad bildtagaren har att säga om utförandet. Mycket intressant.

6. P
    Medlem · Uppsala · 652 inlägg

peroande

Medlem
    Gå inte ner i storlek. Det kommer du att ångra. Ta en cirkelsåg och kapa fjällpanelen 1-2 cm vid sidan av öppningen så får du fästmöjlighet för listen.

7. R

rqx

Medlem
    Skulle detta bli bättre ur täthets synpunkt?

8. 1
    Medlem · Stockholm · 3 046 inlägg

123abc

Medlem
    Länkar ett Youtube klipp där kan du se hur du gör för att den ska följa panelen.

Redigerat 8 apr 17:18
  9. P
    Medlem · Uppsala · 652 inlägg

peroande

Medlem
    Ur täthetssynpunkt är mitt alternativ och dina två likvärdiga. I samtliga fall kan det behöva tätas med fogmassa mellan listen och panelen om du har regelbundet regn mot fasaden. Har du stort takutsprång eller annat som väderskyddar behövs det nog inte.

Vill du ha tätt utan fogmassa så är alternativet i inlägg #8 att föredra.

10. R

rqx

Medlem
    Tack, men det är bra tips men det jag vill uppnå är att fodret ligger i liv med panelens topp. I videon ligger fodret utanpå panelen

11. R

rqx

Medlem
  12. W
    Husägare · Mälardalen · 1 073 inlägg

witten

Husägare
    Istället för att förlita sig på att få tätt mellan fodret och panelen kan du stifta fast en remsa av EPDM-gummi på regeln som ligger bakom. Lösning från Cembrit bla. Jag tycker själv det är snyggt när fodret är infällt istället för att sitta utanpå panelen, men det beror också på typ av hus.

Det är kombinationen blåst och regn som trycker in vatten i springor.

13. R

rqx

Medlem
    Regeln bakom är ju fjällpanelen monterad på, menar du att jag ska sätta gummit på den sidan av regeln som är "i" väggen?

En novis fråga, vad är det man vill skydda mot fukten, är det reglarna i väggen eller träet i fönstret?

14. W
    Husägare · Mälardalen · 1 073 inlägg

witten

Husägare
    Ja precis bakom fjällpanelen (kallas flashing på engelska, jag vet inte om det finns ett bra svenskt ord). Finns epdm-band på rulle. Då rinner vattnet längs gummit, så tänk på att avsluta det över den nedersta panelens utsida.

15. R

rqx

Medlem
    Fast detta är ju renovering så jag kan ju inte göra denna lösningen att fästa bakom fjällpanelen tyvärr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.