Följetong: Egenritat lösvirkeshus i 1.5 plan

16k läst  55 svar

1. A
    Medlem Nivå 3
    Ok, så bra. Ett snabbt överslag visar att nedböjningen vid en punktlast på 200 kg på en takstol är ca 20 mm (som är klart över någon slags riktlinje på L/200). Men eftersom att ni kortlar, har golv som fördelar last och har innerväggar så kommer det nog inte vara några problem.

Undrar om leverantören räknade om takstolen med flyttade spikbläck...

MVH
    Anton

2. D
    Medlem Nivå 2
    Just så.
    EDIT: Om man utgår från dina siffror ovan, och att man räknar nedböjningen av den fria delen med kriteriet L/200 så är ju tillåten nedböjning 22,5mm (4,5m mellan "gröna" som jag skrev ovan). Så 20mm är ju då OK ändå. Sedan skulle jag själv föredra L/300, eller kanske mer, men som sagts tidigare; kortla, golv, väggar mm.. :)

3. A
    Medlem Nivå 3
    Whops, räknade L/300 men skrev L/200 :)

MVH
    Anton

4. V
    Medlem · Nivå 3
    Läst igenom tråden och föredrar själv lösvirke, ville bara säga lycka till!

5. KarolinaOrnstedt
    Medlem Nivå 8
    Dags för en liten uppdatering nu för det var ett tag sedan! Vi har haft lite byggledigt två helger i oktober för att fixa diverse andra saker som behövde fixas på fastigheten inför vintern så vi har inte kommit så långt sen vi skrev något sist här.

Förra helgen började vi dock äntligen med att sätta upp de utvändiga isoleringsskivorna och även läkt på ena gavelsidan. Vi bygger ju inte överdrivet mycket per dag längre (eftersom vi känner att vi inte orkar hetsa på så som vi gjorde hela våren, sommaren och början av hösten) så nu är det lite slöare tempo. Det är ändå kul att se olika moment växa fram sakta men säkert, vi hoppas bli färdig med denna gavel så pass mycket kommande helg så den är redo för panel sedan. Målet är att ha panel på hela huset kanske någon gång i januari.

Trots att vi bara är i nordvästra Uppland och bygger så fick vi känna på hur det är att bygga på vintern i söndags. Från att ha kommit kanske 1 mm snö i lördags och vaknade vi upp till desto mer snö i söndags. Såklart jättemysigt att få känna på lite tidig vinter men desto värre att försöka åka hem med sommardäck på bilen senare på dagen. Nu har det däremot varit typ + 7-8 grader i veckan så nu är all snö borta igen (men vi har vinterdäck på bilen i alla fall!).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_2840-1.JPG
    DSC_2862-1.JPG
    DSC_2875-1.JPG
    DSC_2889-1.JPG
    DSC_2899-1.JPG
    DSC_2902-1.JPG

• Laddar…
  6. KarolinaOrnstedt
    Medlem Nivå 8
    Kanske dags för en uppdatering om hur det går med huset? Var ju någon månad sen sist!

Under hösten gick det väldigt långsamt och även fast vi har fotografier så undrar vi lite vad vi har gjort senaste månaderna? Hösten kändes mest bara som ett mörker och arbetsmoralen var det väl sisådär med också!

Vi har i alla fall satt klimatskivor och stående läkt på båda gavelsidor. På ena gaveln har vi också fått upp spikläkten och börjat sätta upp panel på den nedre halvan. För att inte behöva skarva den stående panel och för att vi tycker det blir snyggare så har vi valt att sätta ett droppbleck på gavelsidorna som bryter av väggen.

Tack och lov har vi beställt grundmålad panel så det är väldigt smidigt att vi slipper måla stora mängder mitt i vintern! Traditionsenligt kör vi såklart falu rödfärg!

DSC_2931-1.JPG
    DSC_2988-1.JPG
    DSC_3032-1.JPG
    DSC_3046-1.JPG
    DSC_3051-1.JPG
    DSC_3067-1.JPG
    DSC_3113-1.JPG

7. C
    Lösvirkesbyggare Nivå 2
    Skönt med färgdigmålat, mitt hus blev byggt i November och hade rätt färg redan då!

8. KarolinaOrnstedt
    Medlem Nivå 8
    Vi är nu i sluttampen med att sätta den sista panelen på ena gaveln! Sedan är vi äntligen helt färdiga med det utvändiga på vår första vägg vilket känns som ett stort steg framåt. Många som bygger hus och 'bara' reser färdiga stommar tycker säkert att vi är supersega men vi är supernöjda med våra framsteg även om det inte går i något rasande tempo. Tycker dock att vi fått upp farten efter nyår så förhoppningsvis är arbetsmoralen på väg att uppåt!

Eftersom vi för den övre delen av gaveln behöver kapa panelen i båda ändarna och inte kommer komma åt att måla dessa i efterhand så har vi fått till en liten värmezoon i närliggande ladugård där vi har sommartemperatur och kan måla paneländarna. Sen tar det ju lite extra tid för den ska torka m.m. innan vi kan sätta upp den men men, inte så mycket att göra. Planen är att få upp det sista till helgen och sen är då första väggen färdig! Eftersom nästa gavel redan har klimatskivor och stående läkt inbillar jag mig att den borde gå snabbare än denna, speciellt eftersom vi nu redan gjort allt en gång och vet hur man gör!

DSC_3121-1.JPG
    DSC_3130-1.JPG
    DSC_3134-1.JPG
    DSC_3138-1.JPG
    DSC_3143-1.JPG

9. KarolinaOrnstedt
    Medlem Nivå 8
    Snyggt, även om vårt slutresultat inte kommer bli i närheten av detta så ser jag ändå fram emot den dagen jag kan posta en bild på ett färdigt hus! :)

• Laddar…
  10. M
    Medlem Nivå 1
    Jättekul att följa bygget Karolina. Tack för att du håller oss uppdaterade.

11. Appendix
    Husägare · Nivå 6
    Hoppas ni inte panelade in skuvdragaren ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: