22 583 läst · 81 svar
23k läst
81 svar
Följ med i renoveringen av Vallösa Lanthandel och bostadshus från 1881.
Det är inte så att det redan finns ett namn på huset eller fastigheten? Inte helt ovanligt innan (och parallellt med) vi fick de opoetiska Småstad Vallåsen 2:19.A A.M SKÅNE skrev:Vad ska huset heta?
Jag står inför ett roligt men svårt val – vad ska mitt hus heta egentligen? Villa Vallösa vart ett spontant namn som togs men huset är ju vid närmre eftertanke ingen regelrätt villa, utan en gammal lanthandel från 1881, full av charm, historia och själ. Här ska jag skapa mitt hem, samtidigt som jag varsamt renoverar huset i traditionell stil med mycket känsla för det gamla.
Namnet får gärna spegla husets bakgrund, dess plats i historien – men också framtiden. För detta är inte bara ett renoveringsprojekt, det är en plats där jag vill dela med mig av erfarenheter, misstag, inspiration och smarta tips till andra som älskar gamla hus lika mycket som jag gör. Huset ska få andas komers och mötesplats. Lanthandeln kommer ju inte innefattas av boytan så där blir en levande plats där jag kommer sälja något och gärna sånt som kan passa in och definieras av en modern lanthandel med allt från mat och dryck men även byggnadsvård, grillkol, har ni idéer.på vad en lanthandel ska erbjuda idag så kom med förslag!
Två namn jag funderat på är:
Jag funderar också på andra namn som skulle kunna passa, till exempel:
- Larssons Lanthandel – efter mitt efternamn, ett personligt och tidstypiskt namn.
- Vallösa Lanthandel – med koppling till platsen, vilket ger en lokal förankring och historisk känsla.
- Lanthandeln 1881 – tydlig koppling till byggåret och dess historia.
- Gamla affären – allmän men stämningsfull och nostalgisk efter orginal namnet Bladhs affär
- Lanthandeln vid Landsvägen – målar upp en bild av en svunnen tid.
- Larssons Handel & Hem – kombinerar historia med det nya hemmet.
- Vallösa Gårdshandel – får det att kännas levande, nästan som en verksamhet återuppstår.
Vad tycker du? Har du en favorit? Eller har du kanske ännu bättre idéer?
Vallösa lanthandel låter bra tycker jag. Lagom öppet för tolkning av vilken verksamhet som ev bedrivs där nu och med koppling till platsen. Till mer hjälp också när folk har hört talas om den men inte riktigt vet - fanns det inte en lanthandel häromkring någonstans? Larssons någonting?… Bättre då att de kommer ihåg Vallösa och svänger förbi dig.
Handel och hem styr mina tankar till heminredning och gårdshandel till egenproducerade livsmedel så låser in förväntningarna på din verksamhet tycker jag. Förslag 1-3 tycker jag också går bort med ungefär samma argument som gentemot Larsssons.
Status per 1 juni!
Äntligen är ansökan om energibidraget angående klimatförbättringar ansökt. På mållinjen att jag hann.
I veckan som kommer drar jag igång renoveringen i den gamla lanthandel delen, dvs den som blir mitt tillfälliga boende under renoveringsprocessen men även en butik där jag kommer sälja diverse byggnadsvårdsprodukter som återbruk av beslag, linoljefärger, penslar och vad nu en modern lanthandel kan tänkas innefatta. Blir även 2-3 bord och en enklare soffa och soffbord för lite enklare servering som kaffe och fika. Det gamla kontoret får tjänstgöra som mitt sovrum. Badrummet blir det jobbiga då den gamla behålls under renoveringen så man kan duscha och gå på toaletten och sätter igen väggar med mera så man kommer få gå ut och in i renoveringskaoset i huvuddelen. Får se hur det går och det finns ju en plan på de nya ritningarna att även lanthandels får en toalett så i värsta fall så får man ta den tjuren i hornen om det inte går.
Behöver dock lite råd ang ev. ventilation i den gamla lanthandeln och här är en sammanfattning:
Värmen åker strax på, just nu ca 12 grader i lokalen med hjälp av ett litet element.
Lokalen har haft en avfuktare. Slog till på en Woods SW38FM avfuktare och gått från 78% fuktighet till 47% utan någon nämnvärd värme i rummet. Galet bra effekt och kommer passa perfekt i att sätta in i övriga huset sen. Vill ner ytterligare i fuktighet och kommer säkert justera sig till det bättre när värme åker på.
Det är ju tjocka stenväggar och tvåglas fönster på långsidan av huset och sen två stycken stora äldre fönsterpartier med englas men med fönster man kan kroka på under vintern. För att få ner fukten något mer funderar jag därför att öppna upp friskluftsventiler, Se bild. De gröna boxarna är partier som ska sättas igen. Så frågan är om man ska köra på det blå förslaget eller det orangea förslaget. Det blå exponeras lite mer för påliggande vind och ev ljud från intilliggande väg genom byn.
Vad tror ni?
Tar gärna emot lite tips på ventiler som man kan sätta i. Nya i plast känns inte helt aktuellt men de från ex sekelskifte.se springer gärna iväg i pris.
Äntligen är ansökan om energibidraget angående klimatförbättringar ansökt. På mållinjen att jag hann.
I veckan som kommer drar jag igång renoveringen i den gamla lanthandel delen, dvs den som blir mitt tillfälliga boende under renoveringsprocessen men även en butik där jag kommer sälja diverse byggnadsvårdsprodukter som återbruk av beslag, linoljefärger, penslar och vad nu en modern lanthandel kan tänkas innefatta. Blir även 2-3 bord och en enklare soffa och soffbord för lite enklare servering som kaffe och fika. Det gamla kontoret får tjänstgöra som mitt sovrum. Badrummet blir det jobbiga då den gamla behålls under renoveringen så man kan duscha och gå på toaletten och sätter igen väggar med mera så man kommer få gå ut och in i renoveringskaoset i huvuddelen. Får se hur det går och det finns ju en plan på de nya ritningarna att även lanthandels får en toalett så i värsta fall så får man ta den tjuren i hornen om det inte går.
Behöver dock lite råd ang ev. ventilation i den gamla lanthandeln och här är en sammanfattning:
Värmen åker strax på, just nu ca 12 grader i lokalen med hjälp av ett litet element.
Lokalen har haft en avfuktare. Slog till på en Woods SW38FM avfuktare och gått från 78% fuktighet till 47% utan någon nämnvärd värme i rummet. Galet bra effekt och kommer passa perfekt i att sätta in i övriga huset sen. Vill ner ytterligare i fuktighet och kommer säkert justera sig till det bättre när värme åker på.
Det är ju tjocka stenväggar och tvåglas fönster på långsidan av huset och sen två stycken stora äldre fönsterpartier med englas men med fönster man kan kroka på under vintern. För att få ner fukten något mer funderar jag därför att öppna upp friskluftsventiler, Se bild. De gröna boxarna är partier som ska sättas igen. Så frågan är om man ska köra på det blå förslaget eller det orangea förslaget. Det blå exponeras lite mer för påliggande vind och ev ljud från intilliggande väg genom byn.
Vad tror ni?
Tar gärna emot lite tips på ventiler som man kan sätta i. Nya i plast känns inte helt aktuellt men de från ex sekelskifte.se springer gärna iväg i pris.
Tack Anna! Alla dörrar är sparade, har verkligen inte hjärta att kasta dem. Finns hur mycket 40-50 tals köksinredningar som helst även gamla verktyg för putsning också. Får se om jag får använding för dem under resans gång. Något du är på jakt efter?Anna_H skrev:
Nä, de passar illa i en 70-talsvilla tyvärr.A A.M SKÅNE skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Folksam stors villaförsäkring
Försäkringar -
Enplansvilla i Norrbotten - vad göra nu?
Värme allmänt -
Säljer villaolja från pensionerad oljetank (ca 1250 liter)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bärande väggar Norrlandshus "Bräckevillan"
Byggmaterial & Byggteknik -
Radonmätning 50-tals villa
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur