22 583 läst · 81 svar
23k läst
81 svar
Följ med i renoveringen av Vallösa Lanthandel och bostadshus från 1881.
Tycker du verkar göra vettiga val. Angående värmekälla hade jag nog gått på Nibe, den har ju gratis timpristyrning via deras molntjänst om du vill köra på timpris.
Jag skulle tittat på folksams lista över värmepumps statistik, man vill ha något som är effektivt och håller och att service finns lättillgängligt även efter 20 år. https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar
Tak är ju en smak o ekonomi fråga, har du råd satsa på något annat än bara papp för att minska underhållet.
Jag skulle tittat på folksams lista över värmepumps statistik, man vill ha något som är effektivt och håller och att service finns lättillgängligt även efter 20 år. https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar
Tak är ju en smak o ekonomi fråga, har du råd satsa på något annat än bara papp för att minska underhållet.
Jag har själv solceller installerade 2020, men med tanke på den stora utbyggnaden senaste åren i våra elpris närområden så verkar kalkylen se sämre ut numera. Även 60 öringen i skatteavdrag försvinner vid årsskiftet. Så hade inte själv investerat i det i dagsläget om jag stod vid det valet nu. Bättre då att satsa på isolering, effektiva värmekällor och timprisstyrning om man ser på ekonomi och riskfaktorer.
Vi har en Mitsubishi luft vatten som har gått som en klocka i tio år. Framledningstemperaturen styrs av en rumsgivare istället för utegivare.Erkilaine skrev:
Tycker du verkar göra vettiga val. Angående värmekälla hade jag nog gått på Nibe, den har ju gratis timpristyrning via deras molntjänst om du vill köra på timpris.
Jag skulle tittat på folksams lista över värmepumps statistik, man vill ha något som är effektivt och håller och att service finns lättillgängligt även efter 20 år. [länk]
Det vet man ju aldrig, men Nibe är ju ett ganska väletablerat företag. Har ju varit gratis i ganska många år nu även efter att de bytte molntjänst så man fick uppgradera mjukvaran. De har ju betaltjänst om man vill kunna fjärrstyra värmen också.kashieda skrev:
Själv kör vi med en äldre Nibe pump och har kopplat in Ngenic, där får man nu se om man kommer få behålla timprisstyrning utan månadskostnad.
Mitsubishi gör ju stabila grejer, utedelen på min gamla Nibe split är ju en omdöpt Mitsubishi Heavy Industries. Bytte fläktmotorn själv i den för några år sedan, då kullagren var slut efter 9år. Mitsubishi LVVP saknar dock enkel möjlighet till timprisstyrning, de har det endast till LLVP.J Johan Sahlin skrev:
Fråga för värmepumpsforum, men byter man mjukvara bryter man ju garantin. Det man oftast dock kan göra är ju att styra via givarna med hemautomation kräver en hel del kunskap och tid eller en 3e partstjänst som Ngenic. Som jag tidigare skrev Ngenic’s framtid är ju högst oklar just nu dock.kashieda skrev:
Med Nibe kan man koppla på egen styrning i form av NibePi. Har kört det några år och det funkar över förväntan. Massvis av inställningsmöjligheter och öppnar för avancerad styrning med, exempelvis Home assistant. Har någon Nibe LVVP som funkar helt utan problem men förväntar mig att det nog är snarlikt för övriga stora märken.kashieda skrev:
Jag har kommit till beslut, äntligen. Om några veckor har jag värme i huset och säger välkommen till dessa apparater:
SAMSUNG A2W R290 ODU 16 3PH
SAMSUNG A2W IDU AIO 260L 3PH
Pratat en hel med Nibe och Samsung. Hänt mycket med Samsung Climate det senaste och Samsung har verkligen bestämt sig att ta sig in på denna marknaden! Offerterna skiljde en hel del till Samsungs fördel så att säga. Så nu åker det gamla ut. Rev i helgen en del och ska fortsätta så blir det att gjuta betongfundament som den utvändiga pumpen kan stå på men även pusta upp väggar nere i källaren. Skönt känsla. Vattnet i hinken är det som vi fyllde upp i värmesystemet för en månad sen när vi provtryckte, trodde nog det skulle vara mer rostfärgat men bara lite mörkare mot slutet.
Den gamla cTC pannan har börjat demonterats och lustigt så skruvarna bara går att lossna, känns det är kvalite på grejerna.
SAMSUNG A2W R290 ODU 16 3PH
SAMSUNG A2W IDU AIO 260L 3PH
Pratat en hel med Nibe och Samsung. Hänt mycket med Samsung Climate det senaste och Samsung har verkligen bestämt sig att ta sig in på denna marknaden! Offerterna skiljde en hel del till Samsungs fördel så att säga. Så nu åker det gamla ut. Rev i helgen en del och ska fortsätta så blir det att gjuta betongfundament som den utvändiga pumpen kan stå på men även pusta upp väggar nere i källaren. Skönt känsla. Vattnet i hinken är det som vi fyllde upp i värmesystemet för en månad sen när vi provtryckte, trodde nog det skulle vara mer rostfärgat men bara lite mörkare mot slutet.
Den gamla cTC pannan har börjat demonterats och lustigt så skruvarna bara går att lossna, känns det är kvalite på grejerna.
Ute på vift, jag har gjort ett studiebesök på Ottosson Färgmakeri i Genarp/Skåne för att titta närmre på deras linoljefärgtillverkning och linsåpa mm och jisses vilket hantverk, verkligen inspirerade. Man blir glad ända in i själen att det finns företag och eldsjälar som går hela vägen utan kompromisser! Jag hittade några färgkombinationer men för tidigt än att visa! Det står dock klart för mig att jag kommer måla med linolja både in-och utvändigt, jag har ju färgspruta så kan spruta tunt tunt och sen penseldra allt. Min Speedheater har passande nog kommit hem också.🥰
Produkter som diskuteras: "Speedheater"

Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 875 kr inkl moms
Läs mer
Vad ska huset heta?
Jag står inför ett roligt men svårt val – vad ska mitt hus heta egentligen? Villa Vallösa vart ett spontant namn som togs men huset är ju vid närmre eftertanke ingen regelrätt villa, utan en gammal lanthandel från 1881, full av charm, historia och själ. Här ska jag skapa mitt hem, samtidigt som jag varsamt renoverar huset i traditionell stil med mycket känsla för det gamla.
Namnet får gärna spegla husets bakgrund, dess plats i historien – men också framtiden. För detta är inte bara ett renoveringsprojekt, det är en plats där jag vill dela med mig av erfarenheter, misstag, inspiration och smarta tips till andra som älskar gamla hus lika mycket som jag gör. Huset ska få andas komers och mötesplats. Lanthandeln kommer ju inte innefattas av boytan så där blir en levande plats där jag kommer sälja något och gärna sånt som kan passa in och definieras av en modern lanthandel med allt från mat och dryck men även byggnadsvård, grillkol, har ni idéer.på vad en lanthandel ska erbjuda idag så kom med förslag!
Två namn jag funderat på är:
Vad tycker du? Har du en favorit? Eller har du kanske ännu bättre idéer?
Jag står inför ett roligt men svårt val – vad ska mitt hus heta egentligen? Villa Vallösa vart ett spontant namn som togs men huset är ju vid närmre eftertanke ingen regelrätt villa, utan en gammal lanthandel från 1881, full av charm, historia och själ. Här ska jag skapa mitt hem, samtidigt som jag varsamt renoverar huset i traditionell stil med mycket känsla för det gamla.
Namnet får gärna spegla husets bakgrund, dess plats i historien – men också framtiden. För detta är inte bara ett renoveringsprojekt, det är en plats där jag vill dela med mig av erfarenheter, misstag, inspiration och smarta tips till andra som älskar gamla hus lika mycket som jag gör. Huset ska få andas komers och mötesplats. Lanthandeln kommer ju inte innefattas av boytan så där blir en levande plats där jag kommer sälja något och gärna sånt som kan passa in och definieras av en modern lanthandel med allt från mat och dryck men även byggnadsvård, grillkol, har ni idéer.på vad en lanthandel ska erbjuda idag så kom med förslag!
Två namn jag funderat på är:
- Larssons Lanthandel – efter mitt efternamn, ett personligt och tidstypiskt namn.
- Vallösa Lanthandel – med koppling till platsen, vilket ger en lokal förankring och historisk känsla.
- Lanthandeln 1881 – tydlig koppling till byggåret och dess historia.
- Gamla affären – allmän men stämningsfull och nostalgisk efter orginal namnet Bladhs affär
- Lanthandeln vid Landsvägen – målar upp en bild av en svunnen tid.
- Larssons Handel & Hem – kombinerar historia med det nya hemmet.
- Vallösa Gårdshandel – får det att kännas levande, nästan som en verksamhet återuppstår.
Vad tycker du? Har du en favorit? Eller har du kanske ännu bättre idéer?