Nej men så kul att få följa det här! Vi bodde i Katslösa innan vi köpte vårt renoveringsobjekt och har tagit många promenader förbi huset med hunden innan du tog över det! Vi har många gånger pratat om vilket spännande projekt det varit. Vi köpte vårt renoveringsobjekt bara veckor innan det kom ut på marknaden men blev så glad när vi hörde att det inte skulle rivas utan få leva vidare - så himla kul och fint att du delar med dig av dina planer och processen!!

• Gilla
Mrs85 och 2 till
  • Laddar…
A A.M SKÅNE skrev:
Ja Vvs:aren sa att har man haft eldning med olja kan rören vara för grova fram till elementen och behöva dras om.
Rören kan inte bli för grova. Det som brukar skapa problem är att radiatorerna är för klena/kräver för varmt vatten för att funka bra med värmepump.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du har tak i rätt rkitning kan lite solfångare funka bra också - ganska liten investering och "gratis" varmvatten på sommaren.

Om du ändå drar om rör skulle jag förbereda för det, mycket enklare nu än när ytskikten är klara.
men så fult på ett äldre hus

De flesta hus har en baksida 😉

Spännande, detta blir att följa😊

• Gilla
A.M SKÅNE
  • Laddar…
Kul projekt, grattis! :)
useless useless skrev:
Rören kan inte bli för grova. Det som brukar skapa problem är att radiatorerna är för klena/kräver för varmt vatten för att funka bra med värmepump.
Precis, de elementen man ser på bilderna är väl inte optimala för den lägre framledningstemperatur som man oftast har i en värmepump.
Men det beror ju på hur många element man har, och hur bra isolerat huset är också.
Det kanske blir tillräckligt varmt ändå.

G Grottulf skrev:
Precis, de elementen man ser på bilderna är inte optimala för den lägre framledningstemperatur som man oftast har i en värmepump.
Men det beror ju på hur bra isolerat huset är också, om det blir tillräckligt varmt ändå.
Ok. Spännande. Men är gången att få en vvs att provtrycka elementen och sen ta beslut. Jag har möjlighet att sätta in en vedmantlad vedspis. Pellets är lite mer tricky men måste mura upp skorstenen ca 1,5 m då den är sänkt under taket och troligen glidgjuta den
Så medför en rätt maffig kostnad men å andra sidan kan jag få tag i något begagnat så det enda spar in på det andra men blir nog samma kostnad i slutändan.

A A.M SKÅNE skrev:
Ok. Spännande. Men är gången att få en vvs att provtrycka elementen och sen ta beslut. Jag har möjlighet att sätta in en vedmantlad vedspis. Pellets är lite mer tricky men måste mura upp skorstenen ca 1,5 m då den är sänkt under taket och troligen glidgjuta den
Så medför en rätt maffig kostnad men å andra sidan kan jag få tag i något begagnat så det enda spar in på det andra men blir nog samma kostnad i slutändan.
Jag gick från pellets till bergvärme för ca 10 år sen.
Jag har kvar de gamla elementen (dock inte lika gammal modell som dina, se bild).
Efter att ha tilläggsisolerat och bytt fönster så räcker det gott, men innan det så kunde det vara lite svårt att hålla 20 grader när det var riktigt kallt ute ifall man önskade det.
Då valde jag ändå en värmepump som hade högre framledningstemperatur.

Men VVS:arna som säljer värmepumpar borde ju ha koll på detta kan man tycka, så de kanske bedömmer att dina element räcker...
Eller så räknar de med att komma tillbaka och få sälja en massa element till dig om ett par år när du har tröttnat på att frysa ;)

Jag råder dig dock varken till det ena eller det andra.
Det beror så mycket på olika förutsättningar och prioriteringar, vilket som är bäst.
För min del så hade jag en väldigt gammal och ineffektiv värmeanlägggning för pellets, som dessutom krävde mycket jobb.
Så jag är glad att jag bytte till värmepump.
För mig blev det även billigare.

• Traditionellt vitt element stående mot grön vägg på träparkett med blomkruka ovanpå fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J Johan Sahlin skrev:
Kommer bli ett jätteroligt projekt.
Köp en släpkärra och kör in järnskrotet. Annars finns risk att du skänker bort det.
Angående släpkärra är det enda jag ångrar att jag inte köpte en samtidigt som huset.
Har du pengar köp en med elektrisk tipp för det underlättar mycket wid hämtning och tippning

A A.M SKÅNE skrev:
Ställ in en begagnad Pulsonex panna så har du värme mm kräver bara ett 50mm hål som slangen kommer ut igen ingen sotning mm

Det har varit tyst härifrån ett bra tag. Jag har fått gå tillbaka till ritbordet, göra grundliga informationssök, vänta på energirådgivning från kommunen, vilket i övrigt gav otroligt mycket och genuint engagerand person från Ystads kommun men även fortsatt träffa mängder med hantverkare för att hitta rätt personer. Det har varit en hel del kul längs vägen så som arrangera en loppis och fått sålt en del annat till personer som vill återbruka men också tuffa beslut så klart. Svåraste är taket och värmesystemet, sen ska det kunna tuffa på ok.

Värmesystemet:

Har hittat en vvs:are som verkar förstå huset. De har provtryckt och alla rör och element är helt otroligt nog intakta och läcker inte. Vilken känsla alltså! Jag hade detta på känn även om jag fattar rören sjunger på sista versen, får ha med det i beräkningarna framöver helt enkelt.

Så val av värmesystem då. Energirådgivning från kommunen rekommenderar jordvärme och förstår det, samtidigt som jag förstår det kommer ta tid och pengar för de drygt 900 m slang som ska ner i backen.

Så innan veckan är slut ligger det en värmesystem beställt. Står mellan Nibe och Samsungs luft/vattenvärmepump närmare bestämt dessa:

Nibe S2125-16
Nibe VVM S325

Eller

SAMSUNG A2W R290 ODU 16 3PH
SAMSUNG A2W IDU AIO 260L 3PH

Valet står just nu lite mer på Samsung, just för jag har Smart Things utrustnings i form av tvättmaskin, tv och kyl/frys

Enda är väl att Nibe är Nibe men hör mer och mer gott om Samsungs nya grejer när jag läser.

Har ni tankar, så kom gärna med input.

Solceller:
Skippade det spåret helt, för nu. Kanske aktuellt sen men inte nu. Kommer behöva ladda ex bilen på dagar om jag ska få ut något konkret av det men då är jag iväg på jobb och när jag väl behöver solenergin på vintern kommer den inte ge tillräckligt och batteri lagring är inte stort nog. Jag väntar in 1,5 år tills jag kan skaffa en firma bil med V2X helt enkelt, då kan det bli intressant.

Taket:

Står mellan tre val:

SRP Båstad från Lindab

Aluminium Romber 29*29 från Prefa

Takpapp med klassiskt listtäckning.

Det är för och nackdelar med allt. Byggställning är på plats och river taket som det ser ut nästa vecka, äntligen fått lite beviljad semester.

Det börjar verkligen växa rejält i trädgården och mer jobb än man kan ana med att röja från sly och träd, har en liten kompostkvarn som ändå gör ett hyfsat jobb men inser man borde haft något större. Tiden liksom.

Tack för du orkade läsa. Kommentera gärna :)

• Ett gammalt hus med byggställningar och en övervuxen trädgård syns vid en väg. Träden är gröna och frodiga.
    Skapa konto
  • Gamla dörrar och trämaterial staplade i en dammig verkstad. Bakgrunden består av tegel- och betongväggar.
    Skapa konto
  • Rensat rum med staplade tegelstenar och träpallar, skuggor av trädgrenar på golvet. Texten "Röjt! Äntligen!!!" i blått.
    Skapa konto
  • Vit skåpbil med texten "VVS Installatören" parkerad vid ett träd, del av ett renoveringsprojekt nämnt i inlägget.
    Skapa konto
  • Utanför ett gammalt hus står en mängd möbler utställda på marken, inklusive stolar, bord och andra föremål, med byggställning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Handmålad skylt i naturen som annonserar en loppis vid lanthandel en fredag kl 10-18. Texten tackar för bra loppis och nämner nya ansikten.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
kioskdavid och 10 till
  • Laddar…
Vilket tak var det från början när huset byggdes, listtäckning?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vilket tak var det från början när huset byggdes, listtäckning?
Bild från 1910.

• Ett gammalt hus med brant tak, omgiven av träd och staket, fotograferat runt år 1910.
    Skapa konto
  • Man i gammaldags kläder står med en cykel framför ett hus, foto från 1910.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan Sahlin och 6 till
  • Laddar…
Bandflasad plåt eller listtäckning? Svårt att se :)

Redigerat:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Bandflasad plåt eller listtäckning? Svårt att se :)
Håller med. Troligen listtäckning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.