34 383 läst · 290 svar
34k läst
290 svar
Följ med i badrumsrenoveringen
Jag kan förstå känslan, men kommentarerna är inte avsedda att vara negativa. De är input för att du ska få en så bra lösning som möjligt. Vad är poängen med att starta en tråd om du bara vill ha inlägg som håller med om att allt som din byggare föreslår är bästa alternativet?M Mjärn skrev:
Jag står i mitten och blir mer och mer förvirrad eftersom folk kritiserar allting som görs. På andra sidan står byggledaren och säger att allt är som det ska.janwide skrev:
Jag blir nervös när folk skriver att det kan bli fuktvandring. Det vill jag INTE ha. Skiter byggledaren i det eller varför tänker han att detta är ok isåfall?
Sambon har en i släkten som är pensionerad besiktningsman som vi ska bjuda hem i helgen och prata med honom. Om han är kritisk så ska jag ta kontakt med en oberoende besiktningsman på måndag och be dem komma så fort som möjligt och göra en bedömning.
Tycker att det är så oerhört stressande att alla säger olika saker.
Jag förstår dig och lider med dig. Du vill såklart att det ska bli så bra som möjligt. Men ta det lugnt. De flesta av oss på forat är inte proffs. Men många av oss har både byggt en del själva och även anlitat hantverkare. Med det sagt så får man ta alla råd på forat med en nypa salt.M Mjärn skrev:Jag står i mitten och blir mer och mer förvirrad eftersom folk kritiserar allting som görs. På andra sidan står byggledaren och säger att allt är som det ska.
Jag blir nervös när folk skriver att det kan bli fuktvandring. Det vill jag INTE ha. Skiter byggledaren i det eller varför tänker han att detta är ok isåfall?
Sambon har en i släkten som är pensionerad besiktningsman som vi ska bjuda hem i helgen och prata med honom. Om han är kritisk så ska jag ta kontakt med en oberoende besiktningsman på måndag och be dem komma så fort som möjligt och göra en bedömning.
Tycker att det är så oerhört stressande att alla säger olika saker.
Byggaren å sin sida vill säkert göra ett bra jobb men vill samtidigt få kalkylen att gå ihop och då kan det vara lockande att ta en genväg som går snabbare och är billigare. Jag säger inte att din byggare tänker så. Men det är bra att kolla med folk runtomkring så att det går rätt till.
Perfekt med besiktningsmannen. Ger han tummen upp så är ju allt lugnt.
Jag kan betala mer pengar om byggledaren vill. Bara det blir rätt gjort. Om han sitter på all kunskap så borde han känna till detta med fuktvandring och då blir jag fundersam över varför han isåfall inte gör något åt det.janwide skrev:
Jag förstår dig och lider med dig. Du vill såklart att det ska bli så bra som möjligt. Men ta det lugnt. De flesta av oss på forat är inte proffs. Men många av oss har både byggt en del själva och även anlitat hantverkare. Med det sagt så får man ta alla råd på forat med en nypa salt.
Byggaren å sin sida vill säkert göra ett bra jobb men vill samtidigt få kalkylen att gå ihop och då kan det vara lockande att ta en genväg som går snabbare och är billigare. Jag säger inte att din byggare tänker så. Men det är bra att kolla med folk runtomkring så att det går rätt till.
Perfekt med besiktningsmannen. Ger han tummen upp så är ju allt lugnt.
Det är 10 cm till brunnen nu. Hur ska man få plats med isolering där? Det känns inte bra nu när jag hör vad alla säger och vad jag läser på internet. Men byggledaren säger ju att han jobbat med detta sedan 90-talet så jag antar att jag måste lita på honom..
Byggledaren kommer bli vansinnig om jag ringer och säger att processen måste upphöra för att jag vill ta in en besiktningsman.
Renoverare
· Värmland
· 1 104 inlägg
Låter som Max 9 cm eps på detta då , både ja å nej , de kommer räcka för att inte blir allt för värme förlust men ja absolut tog de ut resterande platta. Så får både eps å skiva
Han sa "vi kan ju inte bila sönder hela grundplattan". Så han var väldigt bestämd där. Jag vet inte varför. Men har så svårt att tro att han skulle ljuga här..R Rickard.lj skrev:
Tackar för fantastisk tråd, och fortsätt gärna lägga upp! Precis som någon annan tidigare i tråden så är även jag i startgroparna med att renovera badrum. Nuvarande är från runt 1990, 5cm isoldering under plattan och badrumet har elektrisk golvvärme, inga problem med omvänd fuktvandring vad jag har märkt.
Hur är det med fukt i marken under plattan? d.v.s. just nu är vi inne i en av de fuktigare perioderna på året, är det fukt i hålet de har bilat nu? Om inte hade jag nog inte oroat mig särsklit mycket. Ser du dessutom till att ha värmen igång på sommaren så har jag förstått det som att risken för omvänd fuktvandring är låg.
Hur är det med fukt i marken under plattan? d.v.s. just nu är vi inne i en av de fuktigare perioderna på året, är det fukt i hålet de har bilat nu? Om inte hade jag nog inte oroat mig särsklit mycket. Ser du dessutom till att ha värmen igång på sommaren så har jag förstått det som att risken för omvänd fuktvandring är låg.
Nu går jag off topic här, så ursäktar redan nu, men det är intressant hur olika brancher hanterar feedback. Själv jobbar jag som mjukvaruutvecklare, där är feedback en naturlig del av processen, all kod jag skriver granskas av minst två andra personer, vars mål bland annat är att hitta fel i det jag har presterat. Är det dessutom opensource arbete så går det rakt ut på internet, fritt fram för vem som helst att kommentera och påpeka mina misstag. De gör detta inte för att hänga ut mig eller visa hur dålig jag är, utan för att vi alla ska lära från misstag och få ett bättre resultat i slutändan. Deras feedback gör mig bättre på mitt jobb och jag presterar bättre.G gbgustaf skrev:
Tack för bra inlägg! Frågan är vad det kostar att ha igång golvvärmen även på sommarn om det blir stora värmeförluster. På ett år borde det ju bli rätt så dyrt?J JSten skrev:Tackar för fantastisk tråd, och fortsätt gärna lägga upp! Precis som någon annan tidigare i tråden så är även jag i startgroparna med att renovera badrum. Nuvarande är från runt 1990, 5cm isoldering under plattan och badrumet har elektrisk golvvärme, inga problem med omvänd fuktvandring vad jag har märkt.
Nu går jag off topic här, så ursäktar redan nu, men det är intressant hur olika brancher hanterar feedback. Själv jobbar jag som mjukvaruutvecklare, där är feedback en naturlig del av processen, all kod jag skriver granskas av minst två andra personer, vars mål bland annat är att hitta fel i det jag har presterat. Är det dessutom opensource arbete så går det rakt ut på internet, fritt fram för vem som helst att kommentera och påpeka mina misstag. De gör detta inte för att hänga ut mig eller visa hur dålig jag är, utan för att vi alla ska lära från misstag och få ett bättre resultat i slutändan. Deras feedback gör mig bättre på mitt jobb och jag presterar bättre.
Du har isolerad platta va? Jag har oisolerad.
I marken under plattan är det torrt
Redigerat:
Renoverare
· Värmland
· 1 104 inlägg
sorry ,, såg inte att de va gruset , förstår hantverkaren , att han skriver dåligt i sitt anbud att bottenplatta bilas bort. Skulle någ skriva in slipsats eller ner till bottenplatta ,
9 cm eps kommer du klara dig med
9 cm eps kommer du klara dig med
Det står överallt att det ska vara minst 20. Men du menar alltså att 9 räcker?R Rickard.lj skrev:
Det ska vara fuktspärr, isolering och flyttpackel och klinkers på 9 cm.
Om jag har förstått det rätt så är det risk att fukt dras upp till reglar och andra organiska material som finns i anslutning till rummet.M Mjärn skrev:
Finns nog ingen som kan påstå att elektrisk golvvärme är en billig lösning, det kan vara en riktig energitjuv. Men badrum är en begränsad yta, och sen behöver man ju inte brassa på och ha golvet lika varmt som en tropisk sandstrand i solsken. Vår är inställd på en temperatur som gör att govlet inte är iskallt, men inte direkt varmt heller. Rimligtvis borde majoriteten av energin gå åt på vintern, temperaturen i mark och rummets luft bör vara lägre, vilket kräver lägre energitillskott.M Mjärn skrev:
5cm isolering har vi förvisso, men är betydligt mindre än rekommenderat... Men ja, bättre utgångläge än det du har.M Mjärn skrev:
Låter lovande. Tycker mig även se en antydan till en fuktspärr i bilden till vänster i bilden där. Det bör förhindra fuktvandring i viss mån.M Mjärn skrev:
Omvänd fuktvandring, nämndes tidigare i tråden, se inlägg 61. Problemet är fukt som kommer underifrån, kondenserar på betongen som suger upp fukten. Fukten kan sedan ta sig till delar av byggnaden som består av organiskt material, t.ex. reglar som står direkt på plattan, eller parkettgolv. I detta fallet främst konstruktioner som angränsar till badrummet.M Mjärn skrev:
Men då är det ju värdelöst så som det ser ut att bli? Eller är det inte säkert att det blir så?J JSten skrev:Omvänd fuktvandring, nämndes tidigare i tråden, se inlägg 61. Problemet är fukt som kommer underifrån, kondenserar på betongen som suger upp fukten. Fukten kan sedan ta sig till delar av byggnaden som består av organiskt material, t.ex. reglar som står direkt på plattan, eller parkettgolv. I detta fallet främst konstruktioner som angränsar till badrummet.
Syllarna ligger på syllpapp iallafall