Byggahus.se

Foamglas

1. A
    Byggveteran · Trollhättan , Västra Götaland · 1 952 inlägg

anaitis

Byggveteran
    Tror att du möjligen missförstått ngt: Foamglas är en isoleringsprodukt, skulle kunna ersätta tex celllast.

• Laddar…
  2. P
    Medlem · 833 inlägg

poiu

Medlem

Re: Foamglas

Nej. I den konstruktionen har man skippat betongen. Tryckhålf. räcker nog, men hur stabilt blir det?
    Jag vill inte döma ut den, men jag skulle vilja stå brevid och titta på innan jag skulle börja fundera på om det verkligen blir stadigt. Mycket hänger på den där balken, och om den bildar en riktig ram runt "plattan".

3. P
    Medlem · 59 inlägg

petol705

Medlem

Pratade med en säljare* för någon vecka sedan och han sa att man "flytspacklar" plattan för att därefter lägga tex.trä eller klinkers.

Jag fick intrycket att plattan är stabil.
    Vissa andra "vanliga" grundtyper kan vrida sig eller sätta sig (enligt säljaren*) men här har man en hel tjock grund hela vägen ut till yttervägg.
    Svårt att förklara men lycka till!

4. P
    Medlem · 59 inlägg

petol705

Medlem

Glömde skriva att den kostar ca. ca. 1700 kr/kvm. Då levereras grunden och en montör som är med. Det du behöver är grävare, ev. fyll och två hantlangare.

5. A

anaitis

Byggveteran

OK, nu har jag tittat på deras hemsida också.
    Sett sektionen de föreslår.

Inget jag skulle välja åt mig själv!

Försäljares utsagor ska man ta med många nypor salt.

6. J
    Medlem · 64 inlägg

jogi02

Medlem

Varför skulle det inte vara ngt alternativ till vanlig betongplatta? Vad är problemen?

7. A

anaitis

Byggveteran

Företaget anger inga hållfasthetsvärden för mtrlet, endast ngt kryptiskt om 0,45 MPa.

Den föreslagna konstruktionen bygger helt på att man har en ideell underbyggnad. Minsta rörelse i undergrunden kommer att ge rörelser i foamglaset. Det är som att bygga på en skumplastmadrass, låt vara en del styvare.

Mina observationer, mina åsikter ---> skulle alltså sky denna konstruktion som pesten.

8. P
    Medlem · 59 inlägg

petol705

Medlem

Vad betyder
    "konstruktionen bygger helt på att man har en ideell underbyggnad" (anaitis)

Med det ringa jag vet så skulle jag inte i dagsläget förkasta denna typ av grund.

Tack på förhand

9. A

anaitis

Byggveteran

I princip att underbyggnaden inte kommer att röra sig på ngt sätt någonstans under huset.
    Detta är mkt ovanligt! Det blir nästan alltid sättningar, mindre eller större, som normalt inte ställer till problem då den armerade betongplattan klarar att spänna över sådan nersjunkningar.

10. R
    Bannad · Stockholm · 236 inlägg

radioshack

Bannad
  11. A

anaitis

Byggveteran
    Ingen aning.
    Kommer inte ihåg hur tråden började heller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.