Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

FM Mattsson tröga köksblandare?

1. T
    Medlem · Skåne · 58 inlägg

thebear

Medlem
    Hej!

Väljer köksblandare till mitt kök och har provat igenom en hel del i byggvaruhusen. En märklig grej är att FM Mattssons blandare är sjukt tröga att manövrera (varmt<->kallt) jämfört med de flesta andra av kvalitetsmärkena.

Är detta en effekt som försvinner när den får vattentryck i sig, eller är de helt enkelt trögt designade?

Specifikt tänkte jag på FMM9101 men har tittat på Grohe Eurodisc (33312) också som jag tycker är snygg. Grohe har inte tröghetsproblemet men är svåra att få tag i å andra sidan (leveranstid), därför funderade jag om Mattsson ändå kunde vara ett alternativ.

2. B
    Medlem · Uppsala · 84 inlägg

BTO

Medlem
    Har inte den modell som du hänvisar till men har satt in två nya FMM blandare, en i kök och en i tvättstuga, senaste månaderna. Har visserligen inte direkt jämfört med andra "kvalitetsmärken" men upplever ingen av dem som trög på något sätt så antingen har det med modellen att göra eller så har det varit något fel på de du testat på varuhusen.

3. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 808 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Skadar inte att kolla i Tyskland efter blandare - Jag kom undan 3000Sek billigare för vår köksblandare jämför med över disk pris i Stockholm.

http://shop.ebay.de/

4. T

thebear

Medlem
    Testade en till (inkopplad) och den var lika trög, och en kompis som var med som har Mattsson hemma i villan testade den också och sa "ja, så är Mattssons". Så det är väl bara att leva med det då antar jag om man köper det.. det är uppenbarligen inga problem att vrida på den men har man väl börjat störa sig på en sån grej så är det kanske dumt att köpa just den då :)

Blir nog en Grohe..

5. T

thebear

Medlem
    Beställde en Grohe från reuter-badshop.de. Men jag testade lite mer och det var nog inte så stor skillnad i tröghet som jag trodde från början. Dock hade de inte hemma den Mattssons jag isåfall var intresserad av här lokalt så jag var ändå tvungen att beställa på nätet.

Återstår att se när den dyker upp dock, börjar bli lite jobbigt att inte ha vatten i köket :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.