Byggahus.se

flyttstädning

1. K
    Medlem · 3 inlägg

kise

Medlem
    Jag har precis köpt ett underbart hus med inflyttning 1 mars. i kontraktet så står det att huset ska vara flyttstädat den 1 mars men eftersom säljaren är
    helt bäng i huvudet så vet vi att hon aldrig kommer
    att göra detta. hon har ljugit om precis allt hitintills och
    enligt grannarna så är hon väldigt svår att få att göra saker som hon lovat. Hon har bara låtit ett underbart hus förfalla till en "knarkarkvart". men om man som vi ser bortom "möget" så är huset helt fantastiskt.

jaja, nog om det. min fråga är.
    kan jag fakturera henne direkt om jag anlitar en städ/flyttfirma efter den 1 mars eller måste jag först betala räkningen och sen kräva pengarna av henne. Då jag vet att hon inte kommer betala så vågar jag inte göra det. jag har köpt huset privat. mäklaren har endast varit med och utformat kontraktet. det är egentligen helt sjukt men säljaren har fått oss att bli helt knäckta på det här med huset. varje dag dyker det upp nya saker :(

sådär, skönt att få skriva av sig lite ;)

hoppas någon kan svara...

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: flyttstädning

Inte för att jag kan det juridiska med fakturering av flyttstädning, MEN Ni verkar ju helt på det klara med "tillståndet" ::) hos säljaren och har ju trots det valt att köpa detta hus av henne, privat dessutom, vilket ju måste betyda att ni har förälskat er ordentligt i huset och hemskt gärna vill ha det ?!
    Om ni dessutom är nöjda med priset ni fått betala så skulle jag personligen se till att hålla henne på "gott humör", försöka se till att hon så fort som möjligt kommer sig ut ur huset och helst "försvinner" ur era liv för gott.
    Skulle personligen inte vilja starta en följetong av kontakter och korrespondens med en sån person, speciellt som ni redan nu verkar införstådda med betalningsvilja/förmåga vilket ju får en och misstänka att stämmning blir slutresultat iaf.
    Jag tycker inte att en flyttstädskostnad motiverar all den negativa energi som ni skulle få lägga ner, dessutom kanske utan att lyckas, ställ in er på att betala städningen själva och gläds åt huset.
    Personligen skulle jag hålla tummarna hårt för att så snabbt och smidigt som möjligt bli av med henne och förhoppningsvis aldrig behöva höra av henne igen :p

Lycka till, hoppas att den ev. uteblivna flyttstädningen är det enda missödet med ert husköp så att ni kan glädjas åt huset.

MVH/Christina.
    PS: Mitt vad det är så "glimtar" hon till och lämnar huset skinande rent, under har ju hänt förr ;) /DS.

3. L
    Medlem · Stockholm · 536 inlägg

Lycke

Medlem

Håller nog med Christina - den där människan verkar man inte vilja reta upp. Skulle hellre betala eller städa själv än att tjafsa, hur rätt ni än har enligt kontraktet.

Hoppas ni aldrig behöver ha med henne mer att göra! Du skriver ju själv att ni är helt knäckta över allt som dyker upp - se då till att det inte blir ännu mer. Det är inte värt all ilska, irritation och besvikelse.

4. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Vad menas med flyttstädat? Finns det någon praxis eller framstod ni som överens om vad som ingår när ni skrev kontraktet? Det verkar inte syfta på att "en städfirma skall gå in och säga: Nej här finns inget för oss att göra" (dvs det är Rent). Ett alternativ istället för städfirma är att ni ser till att det städas men att säljaren får betala Er för det. Tyvärr kan man säga om just städning att det är ofta det som utlöser vidare tvister. Det är ju även ett kontraktsbrott av säljaren. Som yonna skrev, håll inne pengar ifall ni är oroliga (men bara så mycket som ni anser motsvarar städningen) annars är ju ni i dröjsmål med betalningen, vilket också är ett kontraktsbrott.
    Fast inte skall ni låta er glädje förstöras över detta. Efter man flyttat in alla flyttkartonger etc. och kanske rivet ner lite tapeter så spelar - kanske - flyttstädningen inte så stor roll.

Asdl2
    //som köpte med villkoret "fastigheten säljes i befintligt och av köparen godkänt skick, gäller även städning" "Säljaren friskrives därmed från allt ansvar för fastighetens skick"// Självklart påpekade även säljaren att han inte var så sugen på att städa men att visst kunde han göra det. Givetvis sade jag låt det stå kvar.

Och ja - skräpet står fortfarande kvar på vinden, men det är ju bara charmigt en regnig dag att titta på det och fundera på om man ska sätta ihop vävstolen eller titta på gamla saker från det gamla bondelivet.

5. K
    Medlem · 3 inlägg

kise

Medlem

tack för alla svar! hmm. det blir säkert att man får
    städa själv :(. men som någon sa, det värsta är
    nog all skit som ligger i garage&förråd. man kommer
    knappt in. och när jag menar att huset är ostädat
    så menar jag OSTÄDAT! det är en direkt sanitär olägenhet. om man öppnar kylen hittar man smörpaket
    och andra oidentifierbara matvaror som hade sina glansdagar på 90-talet :p (för att inte tala om toaletterna) det e ju inte så kul att städa bort sånt . sånt tror man ju inte ska finnas kvar när man flyttar in men tydligen finns det människor som kan leva så. drömmer om att hyra en stor container och forsla bort allt till hennes nya hus och bara dumpa det framför dörren. vilken känsla!! fast helst av allt så vill jag slippa se henne efter den 1 mars.

tack o hej - kise

6. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re:  flyttstädning

kise!

Låter som en, för eran sinnesfrid, sund inställning. Man ska akta sig ooootroligt noga för att komma på kant med såna människor, särkilt om det inte råder något större tvivel på att hon är ::) ::) i huvudet!
    Det kan ta en ände med förskräckelse annars, och dessvärre, troligen utan att man uppnått något synligt resultat i alla fall.

Dock, har hon så äckligt i huset så skulle jag ta dit en "saneringsfirma" kosta vad det kosta vill :p
    Städa ut gumman ur huset för gott. Hoppas att ni aldrig ser röken av henne efter 1 mars.
    MVH och lycka till/Christina.

7. Immobil
    Medlem · Blekinge · 9 997 inlägg

Immobil

Medlem

Jag föreslår att ni stämmer träff med ägaren i huset innan tillträdet på banken. Är det inte städat så kan ni på banken innehålla en summa som motsvarar städkostnaden. Kolla upp vad en flyttstädning kostar innan. Mvh: Matz

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.