18 553 läst · 20 svar
19k läst
20 svar
flyttstädning och gräsklippning vid tillträdesdagen
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Med den gräsytan låter det ganska lantligt. Om du inte får säljaren att bry sig kanske du kan hitta en granne med traktor och lämpligt tillbehör?
En halvtimma för denna och sedan en grillkväll för hans familj?
Vad det gäller flyttstädningen har jag mycket större förståelse - när man flyttar in vill man inte behöva ta hand om en städning dessutom.
Jag hade nog gjort som så att jag tog kontakt med en städfirma och bad om offert på en flyttstädning och vidarebefordrade detta till säljaren. Normalt så kan säljaren då bara flytta ut och slipper bekymra sig om städningen och har ni sedan några problem så löser ni det med städfirman istället.
En halvtimma för denna och sedan en grillkväll för hans familj?
Vad det gäller flyttstädningen har jag mycket större förståelse - när man flyttar in vill man inte behöva ta hand om en städning dessutom.
Jag hade nog gjort som så att jag tog kontakt med en städfirma och bad om offert på en flyttstädning och vidarebefordrade detta till säljaren. Normalt så kan säljaren då bara flytta ut och slipper bekymra sig om städningen och har ni sedan några problem så löser ni det med städfirman istället.
När jag säljer min lgh så kommer jag anlita en städfirma... av flera anledningar... Dels skönt å slippa städa själv, sedan är det städfirman och köparen som får bråka om inte köparen är nöjd med städningen...
Troligtvis kommer du inte bli nöjd med städningen, även om han anser att det är städat, för han är väl flyttstädning att man dammsuger golven
Troligtvis kommer du inte bli nöjd med städningen, även om han anser att det är städat, för han är väl flyttstädning att man dammsuger golven
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det vanligaste är att köpet anses vara klart när köpekontraktet är påskrivet, och vunnit laga kraft, dvs. efter ev. besiktningsklausul löpt ut eller liknande villkor.roland53 skrev:
När det finns ett bindande köpekontrakt så går affären egentligen inte att backa, även om det kan inträffa, då blir det dyrt för den "skyldige".
Man kan avtala speciellt om att handpenningen skall stå kvar hos mäklaren fram till tillträdesdagen. Man bör vara extra uppmärksam om säljaren ex. har huset/lägenheten belånad över eller nära köpesumman. Finns exempel där säljaren fått ut handpenningen och sedan inte klarar av att lösa lånen på tillträdesdagen. Det var bla. det "Erik Olsson skandalen" handlade om för några år sedan. Mäklaren betalade ut handpenningen (0,5 milj) trots att han visste att säljaren inte kunde slutbetala lånen, säljaren satt dessutom häktad för bedrägerier i samband med köpet av lägenheten. Mäklaren prickades av fastighetsmäklarinspektionen.
Ja, det där med handpenningen är väl närmast Mäklarens intresse att ha handpenningen på sitt klientmedelskonto för att säkra sitt arvode.
Det finns säkert Mäklare som inte gör så, men då sätter han sig i själv i risk.
Finns det sådana Mäklare?
Det finns säkert Mäklare som inte gör så, men då sätter han sig i själv i risk.
Finns det sådana Mäklare?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 514 inlägg