flyttstädning och gräsklippning vid tillträdesdagen

12k läst  20 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har precis köpt en villa/mindre gård och sedan vi betalade handpenningen har säljaren struntat totalt i sin trädgård.
    När vi åkte ut förra veckan och pratade med honom om diverse saker han skulle lämna kvar i ladugården etc var hela gården igenväxt och själva gräsmattan var ängsmark i princip. Han skyller på att gräsklipparen gått sönder och det är tveksamt att han ens hinner klippa till tillträdesdagen.

Han verkar vara en väldigt strulig människa som försöker smita i från och prata bort det mesta och vi inser ju redan nu att flyttstädningen garanterat inte kommer vara mer än en dammsugning från hans sida. Han har helt plötsligt inga nycklar till huset,bara en till en enda dörr,av tre,han har inte ett enda papper på renoveringar eller dylikt..som sagt,strulig människa!

Även mäklaren har varit på honom flertalet gånger angående gräsmattan,att den ska vara nyklippt när vi tillträder men inte ens han tror det kommer hända.

I kontraktet står det att huset ska vara väl rengjort. Dock inget om att gräset ska vara klippt...men det borde väl liksom vara en självklarhet,eller? Vi kommer få gå med lie i 2 dagar när vi flyttar in annars....

Vad kan vi göra om trädgården är misskött samt städningen är undermålig när vi får nycklarna? Boka in vaktmästare och städare och fakturera honom? Eller bara åh bita ihop och lägga en vecka på att barnen ska kunna vara utomhus?

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Det är bara att säga att på tillträdesdagen att ni först kör och tittar på huset. Är inte flyttstädning godkänd eller trädgård i acceptabelt skick få ni dra av det från köpesumman.

• Laddar…
  3. E
    Medlem Nivå 1
    Fast är det så "bara"? Känns som han aldrig kommer ge sig på den punkten...om han vägrar gå ner i pris, vad gör vi då?

4. O
    Medlem Nivå 12
    "Misskött trädgård" är ju oerhört subjektivt och kan nog vara allt från två små ogräs för pedanten till djungel för den ointresserade trädgårdsägaren.
    Mitt råd är att fokusera på huset och se till att det är i det skick ni kommit överens om. En oklippt gräsmatta får ni still på ganska lätt och det kommer bara att ta energi att diskutera vad som är fel eller rätt avseende dess längd på stråna.

När det gäller papper på vad som är gjort med huset så finns det inga direkta krav och det är nog inget man direkt kan förvänta sig heller. Det beror mest på vilken typ av människa tidigare ägare varit vissa är noggrana och sparar allt men jag tror nog att det mest normala är att det är ganska tunt med dokumentation när man köper ett gammalt hus.

Redigerat 18 jun 2014 09:54
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Lägg ner säger jag.

Vad spelar det för roll om du får klippa gräset EN extra gång under tiden du bor i huset? Helt ointressant. Du verkar köpa någon typ av gård och kommer behöva köpa verktyg (tex röjsåg) för att sköta den ändå.

Fokusera på att få huset flyttstädat och strunta i hur trädgården ser ut.

• Laddar…
  6. E
    Medlem Nivå 1
    Jo fast det var ju nyklippt hela början av sommaren,då brydde han sig....tills vi skrev på.
    ...men nu skiter han i det...7000 kvm gräsmatta är inte roligt med lie. Hade varit tacksam om han bara klippte 2000kvm

Får nog posta en bild sen så får ni se vad jag menar:p

Men angående städningen då? Har vi rätt att dra dit städfirma om han inte städar efter sig?

7. H
    Medlem · Nivå 19
    Om det inte står specifikt att flyttstädning inte ska ske så har man rätt att ta dit en firma som säljaren sen får betala för. Problem kan dock uppstå om säljaren har fått alla pengar och sen inte vill betala städfirman. Dock är ju det även mäklarens uppgift att se till sådana saker och då kan det vara smidigt att träffas vid huset innan man betalar och skriver köpebrev så man kan justera köpesumman om saker inte stämmer.

Sen är det typiska kommentarer här över att inte ska man klaga men vem vill städa efter andra utan lön? Isåfall är ni välkomna hem till mig.

8. E
    Medlem Nivå 1
    Tack huggan,det är lite så vi känner också.

Och som sagt,jag hade inte brytt mig om vi fick KLIPPA GRÄSET EN EXTRA GÅNG,men att behöva slå så många kvm med lie Pga lathet från säljarens sida tycker jag inte är okej. Vi kommer ju inte kunna använda det som trädgård i det skicket.
    Ängsmark har vi ändå så det räcker;-)

Han BOR ju i huset nu,inget dödsbo eller liknande. Då måste han väl ändå ha ett visst ansvar,det såg ju inte ut på detta vis när vi skrev på...

9. S
    Medlem · Nivå 6
    Ta in offert på att slå gräset och städa huset och ta med på tillträdesdagen. Är det inte fixat så är det ju bara minska köpesumman med motsvarande kostnad.

10. roland53
    Medlem Nivå 13
    Finns det inga fotografier från annonseringen att stödja dig på?

Jag skulle nog inte brytt mig om det handlade om gräsklippning eller städning eller borttagning av .....? men allt sammantaget hade jag nog inte accepterat.

Det är bara att hänvisa till objektbeskrivningen som mäklaren gjort. Det är det som har annonserats ut och det är väl ett bra bevis om det därefter har misskötts.

Begär prisnedsättning med en summa som svider rejält, tex 50,75 eller 100.000 kr och anlita någon som åtgärdar det hela och betala sedan köparen det som blir över när "felen" är åtgärdade.

Godta INTE att säljaren skall åtgärda efter att köpesumman är betald. Det lär aldrig hända. :mad:

Normalt förfarande är att handpenningen finns på Mäklarens klientmedelskonto till köpet är fullföljt. Så det är underligt om säljaren fått tillgång till handpenningen. :confused:

Redigerat 18 jun 2014 10:59
  11. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, man kan inte reducera priset mer än vad som bevisligen är skäligt. Då begår man avtalsbrott. och säljaren kan i princip vägra lämna över huset (alltså vägra skriva på köpebrevet). Sedan kan man tjafsa i domstolarna i flera år om vem som begick det största avtalsbrottet.

Här finns även ett problem med att överhuvudtaget dra av för icke utförd städning. OM säljaren inte tycker att han misskött städningen, och vägrar gå med på en reduktion av köpesumman. Då kan man hamna i samma soppa som jag beskrev här uppe. Visserligen med skaplig chans att 3 år senare få skadestånd, men under den tiden har man troligen inte fårr flytta in heller.

Så OM det inte är städat, gräsklippning osv. Då får man börja med att försöka komma övverens om en ersättningsnivå. Men säljaren har i någon mån trumf på hand i den förhandlingen (såvida han inte väldigt akut behöver pengarna). Det är nog lämpligt att skaffa bra underlag på vad städning gräsklippning osv. är värt, inför diskussionen.

Att slå med Lie låter lite överdrivet, en bra röjsåg eller bra trimmer gör jobbet.

12. S
    Medlem · Nivå 6
    Är det en ren gräsmatta/äng så går det snabbare/bättre med lie.

13. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Är det normalt? När vi har sålt (två olika lägenheter i två olika städer) så fick vi handpenningen direkt.

Det är riktigt drygt med en massa tjafs när man skall göra affär. Bästa tipset är väl att stå på sig och hålla inne en del av pengarna. Frågan är ju då om affären blir av, dvs skriver säljaren på om ni håller inne med 2-3% eller vad det kan bli. Alt. är väl att betala bara för att slippa krångla med säljaren, knyta handen i fickan och röja av.

14. O
    Bannad · Nivå 15
    Det första steget är att ta in en offert på vad det skulle kosta att åtgärda allting...
    Då har du faktiska siffror och därefter kan ni diskutera en nedsättning av köpeskillingen...
    går det inte att klippa gräsmattan även om det är så pass långt?
    På landet har det hänt att vi inte klippt gräset förrens till midsommar första gången det fungerar med gräsklippare, det tar lite längre tid och man kan behöva klippa 2 gånger i ganska snabb följd... Men du bör nog ha en gräsklippare med uppsamlare om du ska försöka klippa gräsmattan när det är så pass långt....

15. L
    Medlem Nivå 3
    Gällande nycklarna till låsen så brukar väl normalt förfarande vara att man byter lås vid köp av hus.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: