Byggahus.se

Flyttstäd och dolda fel?

1. J
    Medlem · 14 inlägg

johall

Medlem
    Hej,

har precis köpt och fått tillträde (1 sept) till ett hus. Där finns några punkter jag tycker att säljaren borde stå för, vad tycker ni och hur ser reglerna ut?

1. Centraldammsugaren fungerar inte. Säkringen går direkt vid användande. Verkar vara ngt elfel och har ju troligen inte "dykt upp" sedan vi tog över huset. Detta har säljaren inte sagt något om. Dolt fel anser jag?

2. Igår upptäckte jag en vattenpöl runt toalettstolen på en av de mindre toaletterna. Någon form av läcka, har inte kommit fram till varifrån än. Verkar läcka väldigt långsamt varför detta inte upptäcktes på besiktningen. Rimligtvis också ett dolt fel?

3. Städning under jacuzzi. Den installerades 2000 och om man tittar under med ficklampa har den nog inte städats sedan dess heller. Otroligt skitigt, ngn form av sanering krävs. Visst ingår detta i flyttstäd?

Tacksam för svar.

2. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Re: Flyttstäd och dolda fel?

Vad står det i Ert avtal (säljavtal)?

Hur gammalt är huset och hur gammal är centraldammsugaren?

3. J
    Medlem · 14 inlägg

johall

Medlem

Står inget kring dessa punkter i säljavtalet. Vanliga regler gäller väl då?

Huset är från 69 men helt renoverat från 98 och framåt. centraldammsugaren är från efter 2000, mer exakt vet jag inte.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 954 inlägg

hempularen

Moderator

Om vi börjar med städningen, så verkar det ju uppenbart att ni har rätt att få det städat, om ni skall kräva ersättning så tror jag att ni först måste ge säljaren en chans att fixa det själv.

Centraldamsugaren kan vara dolt fel, kan även anses höra till er undersökningsplikt, om ni har upprättat ett frågeprotokoll vid köpet om säljaren vetskap om diverse ev. fel, så bör ni undersöka om någon av frågorna borde täckt in damsugaren. I så fall kan man ev. få det till att säljaren har undanhållit information (ljugit), men bevisfrågan är knepig.

Toastolen: Om vi antar att den är från när huset byggdes så omfattas den troligen inte av reglerna om dolda fel (ett dolt fel är inte dolt om man med ledning av husets ålder eller allmäna skick borde kunnat misstänka att felet fanns). Om den är ett dolt fel så är det ändå inget större värde efterssom ev. ersättning bör skrivas ned med avseende på ålder.

Om du letar själv efter läckan på stolen så kan jag tipsa dig om att det är inte helt ovanligt att det uppstår en läcka på ventilmebranet i vattenventilen inne i tanken, så att vatten under påfyllningsfasen sprutar upp mot insidan av locket i tanken, och då stänker mot sidan så att en del av det läcker ut i skarven mellan locket och tanken. Jag fixade ett sådant fel här för några veckor sedan. Membranet kostade 20kr. Det kan vara svårt att upptäcka var vattnet kommer ifrån när man har det felet.

Om ni har preciserade kostnader för felen så kan ni ju alltid försöka få säljaren att betala, men i mitt tycke så är det inget som är värt att gräva ner sig för i krig mot säljaren. Sannolikheten att få rätt är ganska låg.

5. J
    Medlem · 14 inlägg

johall

Medlem

Ja dammsugaren borde man kanske testat vid besiktning men det är ju så mkt man vill kontrollera.

Toastolen är rätt ny, max 3-4 år. Ska undersöka stolen närmare för att lokalisera läckan. Gissningsvis inget större då det läcker otroligt sakta men det bör ju funnits där tidigare. Det var också ett antal timmar efter spolning som pölen uppenbarade sig.

Som sagt, kan bli svårt att få rätt och frågan är hur mkt energi jag ska lägga på att kräva min rätt istället för att fixa det själv. Städningen vill jag dock få fixat - inte så mysigt att skrapa upp gamla tops och annat från tidigare ägare....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.