Köpte precis en lägenhet. Fick nyckeln tre dagar efter bestämt affär pga av att hennes städfirma inte han städa. Men detta va okej för mig. Fredagen hade jag anlitat en målare. Och samma dag skulle jag få nycklarna. När vi kom in i lägenheten. Så såg vi direkt att städningen va inte som jag hade tänkt. Golvbrunnar, handfat mm låg hår i. Diskmaskinen hade är disk kvar och silen i diskmaskin va fullt. Sak samma detta är väl egentligen små saker.
Men bänkskivan i köket har någon typ skurat med svinto eller klorin.
Jag skickade direkt till förra ägaren att jag va missnöjd med städningen och bifoga lite kort. Samtidigt skicka jag kort på Bänkskivan. Hon svara att så såg inte bänkskivan ut innan. Och att hon skulle prata med städfirman. Jag skrev också att vi måste börja renovera ändå. Och att vi får lösa detta efter.
Nu har det gått några dagar och inget hört. Prata med mäklaren idag som också sa att så såg inte bänkskivan ut när det va visning.
Mäklaren fick numret av förra ägaren till städfirman. Privatnummer. Ringde upp honom och han sa att bänkskivan va så innan.
Vad gäller här egentligen. Antar städfirman får stå för ny bänkskiva om han har gjort detta.? Om det är en privat person som har städat och gjort detta så får tidigare ägaren stå för detta?
Vill ha lite kött på benen. Jag har
Men bänkskivan i köket har någon typ skurat med svinto eller klorin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skickade direkt till förra ägaren att jag va missnöjd med städningen och bifoga lite kort. Samtidigt skicka jag kort på Bänkskivan. Hon svara att så såg inte bänkskivan ut innan. Och att hon skulle prata med städfirman. Jag skrev också att vi måste börja renovera ändå. Och att vi får lösa detta efter.
Nu har det gått några dagar och inget hört. Prata med mäklaren idag som också sa att så såg inte bänkskivan ut när det va visning.
Mäklaren fick numret av förra ägaren till städfirman. Privatnummer. Ringde upp honom och han sa att bänkskivan va så innan.
Vad gäller här egentligen. Antar städfirman får stå för ny bänkskiva om han har gjort detta.? Om det är en privat person som har städat och gjort detta så får tidigare ägaren stå för detta?
Vill ha lite kött på benen. Jag har
Ja men känns inte som någon tar ansvar. Städfirman ( mannen som svara) sa att jag kan komma förbi någon dag och torka ut golvbrunnen lite om du vill. Bänkskivan har jag provat att skrubba på och det gick inte sa han.
Är jag känslig eller ska man godta sånt här?
Är jag känslig eller ska man godta sånt här?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Du måste alltså ligga på säljaren som får fixa att det blir färdigstädat (själv eller via firman) och ny bänkskiva. Det är inte du som ska kontakta städfirman eftersom du inte har något avtal med dem.
Tillägg: Det är inte alla städfirmor som städar golvbrunnar eftersom de inte vill riskera att förstöra silen/vattenlåset. Det är inte heller säkert att det ingår i deras åtagande att städa insidan av diskmaskinen.
Ring säljaren varje morgon och kväll eller åk dit ikväll.
Tillägg: Det är inte alla städfirmor som städar golvbrunnar eftersom de inte vill riskera att förstöra silen/vattenlåset. Det är inte heller säkert att det ingår i deras åtagande att städa insidan av diskmaskinen.
Ring säljaren varje morgon och kväll eller åk dit ikväll.
Undvik att prata med någon annan än säljare, mäklare. Du vill inte ta över säljarens konflikt med städfirman.
Du riktar krav mot säljaren då denna har ansvaret mot dig. Om säljaren sen får ersatt av städfirma, försäkringsbolag eller pröjsar själv behöver du inte ta hansyn till.
Så var rak mot säljaren och säg att denna måste lösa städning och bänkskiva. Alternativt kommer ni överens om kontant ersättning.
Du riktar krav mot säljaren då denna har ansvaret mot dig. Om säljaren sen får ersatt av städfirma, försäkringsbolag eller pröjsar själv behöver du inte ta hansyn till.
Så var rak mot säljaren och säg att denna måste lösa städning och bänkskiva. Alternativt kommer ni överens om kontant ersättning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
De 2 senaste gångerna som jag anlitade en städfirma för flyttstädning så skulle både jag och köparen godkänna städningen innan de lämnade resp. hus. Det var väl utfört. Det kanske gäller att välja rätt städfirma?H hapazard skrev:
Det bästa är nog att städa själv. Har alltid gjort det när jag flyttat. Visst det tar lite tid, men jag måste jobba betydligt fler timmar ifall jag ska tjäna in pengarna som städfirman kostar. Så ser man på det på det viset så blir det väldigt bra timlön för egenstädningen. Sen vet man att resultatet blir bra, vilket är en ren gissning ifall man anlitar en städfirma. Inte värdens mest seriösa bransch.BirgitS skrev:
Det bästa är ju som du skriver att städa själv. Jag har däremot dealat med köparen vid ett par försäljningar och låtit dem komma in i förtid med flyttkartonger och grejor mot att jag sluppit flyttstädningen, köparen har därmed undvikit dyrbar magasinering av sina pryttlar och jag har sparat en slant på flyttstäd.L lbgu skrev:Det bästa är nog att städa själv. Har alltid gjort det när jag flyttat. Visst det tar lite tid, men jag måste jobba betydligt fler timmar ifall jag ska tjäna in pengarna som städfirman kostar. Så ser man på det på det viset så blir det väldigt bra timlön för egenstädningen. Sen vet man att resultatet blir bra, vilket är en ren gissning ifall man anlitar en städfirma. Inte värdens mest seriösa bransch.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Har gjort båda delarna. Ett av tillfällena gällde ett dödsbo så det var långt att resa bara för att ägna några dagar åt att städa, det var minst 6 personer där under 8 timmar så skulle jag och sambon ha gjort det hade det väl tagit 3 helger med restid.L lbgu skrev:Det bästa är nog att städa själv. Har alltid gjort det när jag flyttat. Visst det tar lite tid, men jag måste jobba betydligt fler timmar ifall jag ska tjäna in pengarna som städfirman kostar. Så ser man på det på det viset så blir det väldigt bra timlön för egenstädningen. Sen vet man att resultatet blir bra, vilket är en ren gissning ifall man anlitar en städfirma. Inte värdens mest seriösa bransch.
Spaning:
Jag tror vi har en kulturförändring på gång vad gäller städning vid flytt. Förr så var alla så drillade av hyreslägenheternas tradition av nitisk flyttstäd. Och det fanns penningsanktioner associerade med ett misslyckande. Kvinnorna hade sin sin ära på spel och männen hade nitisk lumpenstädning som erfarenhet.
Nu verkar det mer och mer bli lite dammsugning och avtorkning så är man nöjd. Det tycks också vara vad företagen säljer som flyttstäd.
Jag tror inte jag har sett en enda flyttstäd som når upp till den gamla standarden. Sist jag köpte lägenhet för några år sedan fick jag sanera diskmaskinen och ugnen. Och vattenlåset i duschen. Och fettet i köksfläkten. Orkade inte bråka med den säljaren som hade tagit in någon värdelös firma med miljöcertifiering, det var snabbare att lösa det själv.
Inte blir det bättre av att folk inte tycks veta vad Klorin är eller hur man avfettar köksfläkten med lacknaftasuspension. Men i kemofobins land tror man att allt går att städa med en enkel avtorkning med vatten.
Och när kulturen förändras får man anpassa sig och sänka sina förväntningar. En flyttstäd vid köp av hus eller bostadsrätt är en dammsugning och lite våttorkning. Och fönsterputsning. Där är vi idag om man inte avtalar om annat i köpeavtalet.
Jag tror vi har en kulturförändring på gång vad gäller städning vid flytt. Förr så var alla så drillade av hyreslägenheternas tradition av nitisk flyttstäd. Och det fanns penningsanktioner associerade med ett misslyckande. Kvinnorna hade sin sin ära på spel och männen hade nitisk lumpenstädning som erfarenhet.
Nu verkar det mer och mer bli lite dammsugning och avtorkning så är man nöjd. Det tycks också vara vad företagen säljer som flyttstäd.
Jag tror inte jag har sett en enda flyttstäd som når upp till den gamla standarden. Sist jag köpte lägenhet för några år sedan fick jag sanera diskmaskinen och ugnen. Och vattenlåset i duschen. Och fettet i köksfläkten. Orkade inte bråka med den säljaren som hade tagit in någon värdelös firma med miljöcertifiering, det var snabbare att lösa det själv.
Inte blir det bättre av att folk inte tycks veta vad Klorin är eller hur man avfettar köksfläkten med lacknaftasuspension. Men i kemofobins land tror man att allt går att städa med en enkel avtorkning med vatten.
Och när kulturen förändras får man anpassa sig och sänka sina förväntningar. En flyttstäd vid köp av hus eller bostadsrätt är en dammsugning och lite våttorkning. Och fönsterputsning. Där är vi idag om man inte avtalar om annat i köpeavtalet.
Redigerat: