Byggahus.se

Flyttbar tomtpinne

1. Krokkodriljo
    Nybyggare · Stockholm · 347 inlägg

Krokkodriljo

Nybyggare
    • Laddar…
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inte för att jag vet varför den är mitt i trappan , normalt brukar dom sitta i hörnen på tomten
    verkar vara lite fel i tomtmarkering när det är en trappa med , vem har satt trappen

3. Krokkodriljo

Krokkodriljo

Nybyggare
    Pinnen sattes för att markera hörnet av en fastighet och lantmätaren trodde uppenbarligen att han borrade i berg. Det är jag som flyttat den till trappan för att fotografera det undermåliga arbetet.

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 930 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Klockrent! När du behöver mer utrymme så tar du bara pinnen och flyttar på den. Tyvärr kan grannen göra likadant så när du flyttar den är det nog bra att plantera den ordentligt, t.ex. i en halv kubik grovbetong.

Men allvarligt talat, hur tänkte de nu?

Edit: Ah.... ok. Men ganska sopig miss att göra, han kan inte borrat särskilt djupt om han inte kände släppet genom stenen. Gör om gör rätt som man säger....

5. T
    Medlem · Blekinge · 7 621 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Du har väl inte betalat redan?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kan en sån liten sten ligga kvar när man borrar i den , måste hoppa rätt bra , ring och säg att dom får borra om eller göra på annat sätt så pinnen sitter i tid och evigt , det är väl det som är meningen med råmärken

7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    De får väl skruva fast stenen så den inte flyttar på sig. :lying:

8. Krokkodriljo

Krokkodriljo

Nybyggare
    De satte ut pinnen som del i en större förrättning och jag väntar på specifikation av kostnaderna, men jag är ganska säker på att de kommer debitera extra för att de fick sätta ut just denna markering på nytt. När jag skickade in bilden ovan så lät det som om de tyckte jag gjorde fel som flyttade på stenen. Men jag hade inget val, den rasade ned när vi grävde lite runt omkring.

9. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 888 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    OT
    Och varför ligger det en förtöjningsboj där uppe? Har ni gått på skrönan om det ökande vattenståndet i Stockholms skärgård :rofl:

10. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 930 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Rent tekniskt så gjorde du nog fel, det är brottsligt att flytta gränsmarkeringar (BrB 14 kap 9§). Man kan sannolikt anföra att förrättningen var dåligt gjord men vilket lagrum det skulle ligga under vet jag inte. Förhoppningsvis kan LMV erkänna själva att det där var dassigt gjort.

11. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Så länge rören inte sitter i berg är de flyttbara. Och det är sällan de sitter i berg.

12. Krokkodriljo

Krokkodriljo

Nybyggare
    En i det tropiska Stockholm vanligt förekommande tsunami spolade upp bojen en bit upp på land. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.