3 577 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Flyttat till Norge och funderar kring 3-fas systemet
Hej,
Har flyttat till Nord Norge och håller på att renovera ett hus.
Har monterat en slav central till en liten hytta på gården,
Nu tänkte jag koppla in en elmätare till den centralen så jag kan se vad mina hyrestagare förbrukar
Elmätaren jag hade i min låda kommer från Sverige och är gjord för 3-fas 4-ledar system.
Kan jag koppla in den på nått sätt här i Norge på deras 3-fas 3-ledar system???
Mätaren heter: Landis & Gyr ZMD120Aper53
Har samma mätare i huvudhuset men den heter då :ZFD120Aper53 och är gjord för 3-ledar systemet.
Manual till mätaren:
http://www.kjell.com/.mvc/Document/File?id=9281e9da-5e4f-45f2-83c0-a13400ec6dfc
Hoppas det går på ett eller annat sätt
Tacksam för svar..
m.v.h.
NordNorge
Har flyttat till Nord Norge och håller på att renovera ett hus.
Har monterat en slav central till en liten hytta på gården,
Nu tänkte jag koppla in en elmätare till den centralen så jag kan se vad mina hyrestagare förbrukar
Elmätaren jag hade i min låda kommer från Sverige och är gjord för 3-fas 4-ledar system.
Kan jag koppla in den på nått sätt här i Norge på deras 3-fas 3-ledar system???
Mätaren heter: Landis & Gyr ZMD120Aper53
Har samma mätare i huvudhuset men den heter då :ZFD120Aper53 och är gjord för 3-ledar systemet.
Manual till mätaren:
http://www.kjell.com/.mvc/Document/File?id=9281e9da-5e4f-45f2-83c0-a13400ec6dfc
Hoppas det går på ett eller annat sätt
Tacksam för svar..
m.v.h.
NordNorge
Norska 3 ledarsystemet bygger på en fas - fas(huvudspänning) på 230 volt, det betyder att du nyttjar din el mha 2 st faser samtidigt och använder då endast den inkommande jorden(oftast ett lokalt jordtag) som just skyddsjord och inte som i den svenska modellen en returledare!
1.2.1 Voltage values
Rated voltage Un
• ZMD120AP
− Nominal value .............................................................. 3 x 230/400 V
− Permissible range ............................. 3 x 220/380 V to 3 x 240/415 V
− Note: This meter can also be operated with only one or two phases
without loss of accuracy.
• ZFD120AP
− Nominal value .................................................................... 3 x 230 V
− Permissible range ........................................... 3 x 220 V to 3 x 240 V
− Note: this meter can also be operated with only two phases without
loss of accuracy.
Voltage range ................................................................... 0.8 to 1.15 x Un
Slut tabell!
ZFD klarar max 3x240V medan ZMD klarar 3x240/415
1.2.1 Voltage values
Rated voltage Un
• ZMD120AP
− Nominal value .............................................................. 3 x 230/400 V
− Permissible range ............................. 3 x 220/380 V to 3 x 240/415 V
− Note: This meter can also be operated with only one or two phases
without loss of accuracy.
• ZFD120AP
− Nominal value .................................................................... 3 x 230 V
− Permissible range ........................................... 3 x 220 V to 3 x 240 V
− Note: this meter can also be operated with only two phases without
loss of accuracy.
Voltage range ................................................................... 0.8 to 1.15 x Un
Slut tabell!
ZFD klarar max 3x240V medan ZMD klarar 3x240/415
Redigerat:
Tack för snabbt svar.
Så jag kan använda den Svenska mätaren.
Kopplas då enligt:
Fas L1 till L1 på mätaren
Fas L2 till L2 på mätaren
Fas L3 till L3 på mätaren
?? Och Jorden från inkommande kabel till N på mätaren ??
/NordNorge
Så jag kan använda den Svenska mätaren.
Kopplas då enligt:
Fas L1 till L1 på mätaren
Fas L2 till L2 på mätaren
Fas L3 till L3 på mätaren
?? Och Jorden från inkommande kabel till N på mätaren ??
/NordNorge
Jag ser inte varför det inte skulle kunna fungera, men gör ett belastningsprov på en känd belastning under en känd tid och kolla sedan om bägge mätarna ger samma ökning! Dvs, slå av all din egen förbrukning så att den enda förbrukningen går genom båda mätarna!
Men om man läser på tabellen så jämför ZMD med fasspänning 380-415 volt medans ZFD jämför 220-240 volt så du kan nog få en avvikelse på roten ur tre på effektförbrukningen.
Du behöver nog inte koppla neutralledaren/jorden till något jordtag!
Men om man läser på tabellen så jämför ZMD med fasspänning 380-415 volt medans ZFD jämför 220-240 volt så du kan nog få en avvikelse på roten ur tre på effektförbrukningen.
Du behöver nog inte koppla neutralledaren/jorden till något jordtag!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flyttat till hus med bergvärme, hur funkar det?
Värmepumpar -
PERGOLUX – Designad i Norge, tillverkad i Kina?
Altan & Uteplats -
Norge vill klippa elkablarna till EU
Artikelkommentarer -
Betalning till privatperson i Norge
Övrigt husrelaterat -
Hur fungerar det om man vill handla på postorder från Norge.Dom är ju inte med i eu så tillkommer tullavgifter
Information & Feedback