1 464 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Flyttat på häck (avbok) - ska den klippas efteråt?
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 62 inlägg
Har flyttat på en häck (avenbok häck) i dagarna (inte optimal tid på året, jag vet
). Använde grävmaskin och fick med så mycket av rötterna som det gick och vattnar dem flera ggr om dagen.
Jag undrar om man bör klippa ner dem också? En tanke skulle vara att mer av vattnet går till rötterna, istället för grenarna - så att de klarar sig bättre med sin nyetablering. Eller blir det för mycket för dem, att göra detta efter att ha flyttat på dem?
Har hört att det är ca 50-60% chans att de klarar sig, någon som har erfarenheter?
Jag undrar om man bör klippa ner dem också? En tanke skulle vara att mer av vattnet går till rötterna, istället för grenarna - så att de klarar sig bättre med sin nyetablering. Eller blir det för mycket för dem, att göra detta efter att ha flyttat på dem?
Har hört att det är ca 50-60% chans att de klarar sig, någon som har erfarenheter?
Redigerat:
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 62 inlägg
Jag menade mer att klippa bort en del grenar på sidorna - inte på höjden. Den är redan klippt ner på höjden, den är ca 2,5 meter hög. Min fundering är om det skulle hjälpa rötterna att få mer vatten, om en del av grenarna klipptes bort. En del av grenarna har bladen blivit mycket torra.
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 62 inlägg
Oj, så mycket?! trist för oss. Just nu ser det ut som att ungefär hälften (ca 6 stycken) inte mår så bra, att bladen har börjat bli väldigt torra och ser vissna ut. På de andra är bladen fortfarande mjuka och fina.
Hur eller när vet man vilka som har klarat sig? de som inte klarar sig, kan de komma igen längre fram eller nästa år? eller är det helt kört?
Hur eller när vet man vilka som har klarat sig? de som inte klarar sig, kan de komma igen längre fram eller nästa år? eller är det helt kört?