1 072 läst · 29 svar
1k läst
29 svar
Flyttat in i gammalt hus med "självdrag" - kondensvatten vid ventiler
Hej!
Vi har nyss flyttat in i ett hus från 1944 med såkallat "självdrag". Idag noterade jag kondensvatten vid rutorna som har ventiler. Alla ventiler vid alla fönster står fullt öppna. (se bild)
Jag minns att tidigare ägaren sa att huset är "ovanligt välisolerat" så jag gissar att självdraget inte är tillräckligt. Jag är helt grön på sånt här och funderar på om detta kräver ett ett stort omtag / arbete på huset eller om en sån här sak kan lösas med ganska enkla metoder där jag själv kan göra något?
Vad tror ni detta kan bero på och finns det åtgärder jag kan göra själv här som inte innebär att ta hit entrepenör och göra ett stort arbete på huset? Har ganska skenande kostnader nu med flytt och allt så vill hålla det så enkelt som går och försöka åtgärda brister själv i den mån det går.
EDIT: Jag har en sån där fläkt (som tar ut luft gissar jag?) i badrummet som "går igång" när den känner av rörelse. Kanske borde den vara igång hela tiden?
Tacksam för input
Vol
Vi har nyss flyttat in i ett hus från 1944 med såkallat "självdrag". Idag noterade jag kondensvatten vid rutorna som har ventiler. Alla ventiler vid alla fönster står fullt öppna. (se bild)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag minns att tidigare ägaren sa att huset är "ovanligt välisolerat" så jag gissar att självdraget inte är tillräckligt. Jag är helt grön på sånt här och funderar på om detta kräver ett ett stort omtag / arbete på huset eller om en sån här sak kan lösas med ganska enkla metoder där jag själv kan göra något?
Vad tror ni detta kan bero på och finns det åtgärder jag kan göra själv här som inte innebär att ta hit entrepenör och göra ett stort arbete på huset? Har ganska skenande kostnader nu med flytt och allt så vill hålla det så enkelt som går och försöka åtgärda brister själv i den mån det går.
EDIT: Jag har en sån där fläkt (som tar ut luft gissar jag?) i badrummet som "går igång" när den känner av rörelse. Kanske borde den vara igång hela tiden?
Tacksam för input
Vol
Friskluftsintaget blir kall av inkommande uteluft.
Varm luft kan innehålla/bära mer fukt/vatten än kall luft.
När varm luft kommer nära friskluftsintaget så kyls luften och vattnet fälls ut som vattendroppar som "fastnar" på kalla ytan.
Varm luft kan innehålla/bära mer fukt/vatten än kall luft.
När varm luft kommer nära friskluftsintaget så kyls luften och vattnet fälls ut som vattendroppar som "fastnar" på kalla ytan.
Så vad gör man åt det? Känslan är att trät i rutorna på insidan kommer ta skada.Demmpa skrev:
Trälisterna är förmodligen den billigaste delen att byta när de börja bli murkna än alla andra alternativen i åtgärder... nu brukar trä i fönster numera vara impregnerade för att inte få röta speciellt fort.
Huvudproblemet är att insugna uteluften inte värms speciellt mycket medans det transporterar sig igenom friskluftsventiler på samma sätt som äldre trähus där luften hann värmas när det vandrar genom springor i väggar och trossbotten/bjälklag och dessutom mycket mindre mängd per tid per area, vilket gjorde att väggmaterialet inte kyldes så mycket av kalluften och samtidigt torkade det ur träet medans luften värmdes som den passerar igenom och därför blev det aldrig några mögelbekymmer i sådana hus när skorstenstocken hölls varm med en oljepanna eller eldstad som eldades dagligen.
Även vintervarm 23-gradig rumsluft med Rh runt 20% når dagg temperatur och kondens börja fällas ut när det möts av inkommande luft kring 0 grader och kallare och dito kondens bildas på nedkylda ytor kring ventilinloppen som kyls av sagda luften. Med andra ord hjälps det inte av att öka på fläktfarten i badrummen utan mer kalluft kommer in istället och kyler ännu mer kring luftintagen.
---
Förr i gamla hus där man monterade in vinterfönster var höst så satte man mossa, bomull och annat mellan i underkanten mellan rutorna, ofta utformad som prydnad, men dess roll var att stabilisera luftfuktigheten mellan rutorna så att det inte onödigtvis fällde ut imma och frost på rutornas insida när det blev ordentligt kallt ute - dessutom tejpade man rutornas springor med fönsterpappersremsor med 'frimärkslim' för att minska luftläckorna under vintern. Gamla hus har tillräckligt mycket med springor och drag i dem ändå...
---
I ditt fall verkar det vara en metallist som direkt kyls av inkommande luften och når nära 0 grader och kallare, och för att minska kondensbildningen så kan man klistra på en tjock tejp på ytan liknande https://www.clasohlson.com/se/Isoleringstejp/p/31-9033 - en sådan tejp med lite skum som isolerar och gör att ovan-ytan mot rummet blir inte lika kall som metallisten under denna och på så sätt gör att det drar mindre eller helt få bort kondensen för att ovansidan av tejpen värms lite av rumsluften och håller sig över daggpunkten.
Huvudproblemet är att insugna uteluften inte värms speciellt mycket medans det transporterar sig igenom friskluftsventiler på samma sätt som äldre trähus där luften hann värmas när det vandrar genom springor i väggar och trossbotten/bjälklag och dessutom mycket mindre mängd per tid per area, vilket gjorde att väggmaterialet inte kyldes så mycket av kalluften och samtidigt torkade det ur träet medans luften värmdes som den passerar igenom och därför blev det aldrig några mögelbekymmer i sådana hus när skorstenstocken hölls varm med en oljepanna eller eldstad som eldades dagligen.
Även vintervarm 23-gradig rumsluft med Rh runt 20% når dagg temperatur och kondens börja fällas ut när det möts av inkommande luft kring 0 grader och kallare och dito kondens bildas på nedkylda ytor kring ventilinloppen som kyls av sagda luften. Med andra ord hjälps det inte av att öka på fläktfarten i badrummen utan mer kalluft kommer in istället och kyler ännu mer kring luftintagen.
---
Förr i gamla hus där man monterade in vinterfönster var höst så satte man mossa, bomull och annat mellan i underkanten mellan rutorna, ofta utformad som prydnad, men dess roll var att stabilisera luftfuktigheten mellan rutorna så att det inte onödigtvis fällde ut imma och frost på rutornas insida när det blev ordentligt kallt ute - dessutom tejpade man rutornas springor med fönsterpappersremsor med 'frimärkslim' för att minska luftläckorna under vintern. Gamla hus har tillräckligt mycket med springor och drag i dem ändå...
---
I ditt fall verkar det vara en metallist som direkt kyls av inkommande luften och når nära 0 grader och kallare, och för att minska kondensbildningen så kan man klistra på en tjock tejp på ytan liknande https://www.clasohlson.com/se/Isoleringstejp/p/31-9033 - en sådan tejp med lite skum som isolerar och gör att ovan-ytan mot rummet blir inte lika kall som metallisten under denna och på så sätt gör att det drar mindre eller helt få bort kondensen för att ovansidan av tejpen värms lite av rumsluften och håller sig över daggpunkten.
Redigerat:
Okej. Så att det blir kondens på listen betyder inte att jag behöver ta till stora ventilationsåtgärder på huset? Det ni säger är att detta kan vara fullt normalt?X xxargs skrev:Trälisterna är förmodligen den billigaste delen att byta när de börja bli murkna än alla andra alternativen i åtgärder... nu brukar trä i fönster numera vara impregnerade för att inte få röta speciellt fort.
Huvudproblemet är att insugna uteluften inte värms speciellt mycket medans det transporterar sig igenom friskluftsventiler på samma sätt som äldre trähus där luften hann värmas när det vandrar genom springor i väggar och trossbotten/bjälklag och dessutom mycket mindre mängd per tid per area, vilket gjorde att väggmaterialet inte kyldes så mycket av kalluften och samtidigt torkade det ur träet medans luften värmdes som den passerar igenom och därför blev det aldrig några mögelbekymmer i sådana hus när skorstenstocken hölls varm med en oljepanna eller eldstad som eldades dagligen.
Även vintervarm 23-gradig rumsluft med Rh runt 20% når dagg temperatur och kondens börja fällas ut när det möts av inkommande luft kring 0 grader och kallare och dito kondens bildas på nedkylda ytor kring ventilinloppen som kyls av sagda luften. Med andra ord hjälps det inte av att öka på fläktfarten i badrummen utan mer kalluft kommer in istället och kyler ännu mer kring luftintagen.
---
Förr i gamla hus där man monterade in vinterfönster var höst så satte man mossa, bomull och annat mellan i underkanten mellan rutorna, ofta utformad som prydnad, men dess roll var att stabilisera luftfuktigheten mellan rutorna så att det inte onödigtvis fällde ut imma och frost på rutornas insida när det blev ordentligt kallt ute - dessutom tejpade man rutornas springor med fönsterpappersremsor med 'frimärkslim' för att minska luftläckorna under vintern. Gamla hus har tillräckligt mycket med springor och drag i dem ändå...
---
I ditt fall verkar det vara en metallist som direkt kyls av inkommande luften och når nära 0 grader och kallare, och för att minska kondensbildningen så kan man klistra på en tjock tejp på ytan liknande [länk] - en sådan tejp med lite skum som isolerar och gör att ovan-ytan mot rummet blir inte lika kall som metallisten under denna och på så sätt gör att det drar mindre eller helt få bort kondensen för att ovansidan av tejpen värms lite av rumsluften och håller sig över daggpunkten.
Jag noterade även i att det fanns droppar/kondens i hörnet av själva fönstret, alltså en bit ovanför metallisten i hörnet av glaset och även på trät lite.
Vol
Du har för dåligt drag i ventilationen, låt badrumsfläkten gå konstant, och öka vid dusch. Har du gardiner för fönstret på natten är det lätt att fukten fastnar. Snåla inte med värmen för det påverkar också.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ventilerna var stängda när vi flyttade in och jag öppnade dom på max direkt. Om huset nu har självdrag (byggt -44) så kanske det var dumt? Jag kanske ska prova stänga ventilerna vid fönstren ett par dagar och se om det gör någon skillnad?
Jag är kanske lite färgad av att tidigare bott i nytt hus med frånluftsventilation, där var det väldigt viktigt att ha fullt öppna ventiler i hela huset, annars blev det kondens inomhus...
Vol
Jag är kanske lite färgad av att tidigare bott i nytt hus med frånluftsventilation, där var det väldigt viktigt att ha fullt öppna ventiler i hela huset, annars blev det kondens inomhus...
Vol
Nej, de ska vara öppna. Det blir bara sämre, och varför riskera hälsan?V Volatyle skrev:Ventilerna var stängda när vi flyttade in och jag öppnade dom på max direkt. Om huset nu har självdrag (byggt -44) så kanske det var dumt? Jag kanske ska prova stänga ventilerna vid fönstren ett par dagar och se om det gör någon skillnad?
Jag är kanske lite färgad av att tidigare bott i nytt hus med frånluftsventilation, där var det väldigt viktigt att ha fullt öppna ventiler i hela huset, annars blev det kondens inomhus...
Vol
Alright, jag får åka och inhandla en hygrometer och börja mäta. Vi är nyinflyttade och har inte köpt en avfuktare till tvättstugan (i källaren) vilket gjort att en del tvätt hängt här uppe i vardagsrummet, kanske kan vara en orsak. Oavsett vad har ni en poäng såklart i att steg ett är att se vad jag faktiskt har för luftfuktighet inomhus. Sen så länge den ser bra ut är det väl läge att börja nästa steg antar jag...Jonatan79 skrev:
Tack för all input!
Vol
Sätt in en fläkt i tvättstugan också. Ja, torka tvätt påverkar.V Volatyle skrev:Alright, jag får åka och inhandla en hygrometer och börja mäta. Vi är nyinflyttade och har inte köpt en avfuktare till tvättstugan (i källaren) vilket gjort att en del tvätt hängt här uppe i vardagsrummet, kanske kan vara en orsak. Oavsett vad har ni en poäng såklart i att steg ett är att se vad jag faktiskt har för luftfuktighet inomhus. Sen så länge den ser bra ut är det väl läge att börja nästa steg antar jag...
Tack för all input!
Vol
Liten update här. Idag har jag provat att hålla ett lätt papper på alla ställen i huset där jag hittar "ventilation" i någon form. Min bedömning är att precis allt är tilluft, dvs det verkar som det blåser "in" från alla ventilationsdelar. I tvättstugan har jag ett sånt där rörhål (10cm diameter kanske) där det sitter en rund "muff" av skumgummi som har en lite krok som gör att jag kan dra ut muffen. Även här upplever jag som den är tilluft, dvs det blåser inåt.
Med andra ord hittar jag inga ställen där jag har frånluft, men huset är som sagt från 1944 så kanske "frånluften" existerar naturligt?
Hur som helst ska jag idag till netonnet och köpa en woods avfuktare, jag tänker att steg ett är att få huset tillräckligt torrt även om det är en temporär lösning. Det kan ju vara så att vi tillfört mkt fukt med tvätt etc som vi hängt här uppe. När väl jag fått ner fuktnivån får jag börja se över ventilationen. Verkar detta rimligt?
Jag kan också nämna att jag nu hittat kondens på rutor på övervåningen där det inte sitter såna där ventilationsspjäll vid fönstrena, så problemet är alltså inte bara knutet till det rutor som har ventilationsspjäll utan verkar vara genomgående på alla fönster fast olika mkt.
Vol
Med andra ord hittar jag inga ställen där jag har frånluft, men huset är som sagt från 1944 så kanske "frånluften" existerar naturligt?
Hur som helst ska jag idag till netonnet och köpa en woods avfuktare, jag tänker att steg ett är att få huset tillräckligt torrt även om det är en temporär lösning. Det kan ju vara så att vi tillfört mkt fukt med tvätt etc som vi hängt här uppe. När väl jag fått ner fuktnivån får jag börja se över ventilationen. Verkar detta rimligt?
Jag kan också nämna att jag nu hittat kondens på rutor på övervåningen där det inte sitter såna där ventilationsspjäll vid fönstrena, så problemet är alltså inte bara knutet till det rutor som har ventilationsspjäll utan verkar vara genomgående på alla fönster fast olika mkt.
Vol
Som Jonatan redan nämnt så bör man i gamla hus sätta in konstant mekanisk frånluft i alla våtutrymmen. Så, sätt in en utsugande fläkt i badrum och tvättstuga, och egentligen även kök (vilket jag inte ännu gjort). Förr så fungerade ventilationen pga att murstocken var varm av eldning, numera när man inte längre eldar (eller gör du det?) så får man inte alls samma utsug.
Yes, det känns rimligt. Så PAX Passaden jag redan har i badrummet som agerar på "rörelse" behöver jag helt enkelt byta ut till en som går konstant? (samma gäller tvättstugan då i källaren, antar jag?)L Lilllen skrev:Som Jonatan redan nämnt så bör man i gamla hus sätta in konstant mekanisk frånluft i alla våtutrymmen. Så, sätt in en utsugande fläkt i badrum och tvättstuga, och egentligen även kök (vilket jag inte ännu gjort). Förr så fungerade ventilationen pga att murstocken var varm av eldning, numera när man inte längre eldar (eller gör du det?) så får man inte alls samma utsug.
Med det sagt, borde inte en åtgärd (i felsökningssyfte) vara att ha igång Pax passaden i badrummet konstant ett par dagar för att "testa" att konstant frånluft löser problemet? Som jag sa har den jag har ingen funktion för konstant flöde, utan den går igång på fullt blås vid rörelse. Däremot finns ett sätt att ställa den så den kör fullt blås konstant, vilket inte är tillför konstant flöde men indirekt blir det ju det även om det brötar en del. Så vitt jag förstår är de PAX passader som är framtagna för konstant flöde utvecklade på ett sätt att den kör på "lågvarv" hela tiden...
Vol
Jo, dra igång nuvarande fläkt konstant. Det låter som en bra idé. Själv kör jag på IP-klassade datafläktar. Tänkte ställa ner hastigheten på dem när det är mindre fukt, men har inte blivit så… Mer ventilation har ju den ”enda” nackdelen att det kostar mer att värma.V Volatyle skrev:Yes, det känns rimligt. Så PAX Passaden jag redan har i badrummet som agerar på "rörelse" behöver jag helt enkelt byta ut till en som går konstant? (samma gäller tvättstugan då i källaren, antar jag?)
Med det sagt, borde inte en åtgärd (i felsökningssyfte) vara att ha igång Pax passaden i badrummet konstant ett par dagar för att "testa" att konstant frånluft löser problemet? Som jag sa har den jag har ingen funktion för konstant flöde, utan den går igång på fullt blås vid rörelse. Däremot finns ett sätt att ställa den så den kör fullt blås konstant, vilket inte är tillför konstant flöde men indirekt blir det ju det även om det brötar en del. Så vitt jag förstår är de PAX passader som är framtagna för konstant flöde utvecklade på ett sätt att den kör på "lågvarv" hela tiden...
Vol