Byggahus.se

"flyttad" Kan dom göra såhär mot oss?

1. F
    Medlem · 61 inlägg

furan

Medlem
    Vi sprängde och grävde för exakt ett år sedan. Vår säljare uppskattade merkostnaden för detta då till 35 000:-
    Vår faktiska extrakostnad blev 180 000:-
    I somras flyttade vi in och nu dagen före julafton dimper entrenenörens sluträkning ner i lådan. (fin julklapp)
    Den var på 27 000:- Detta visste vi och pengarna finns. Men...
    På fakturan finns "+utgifter" på ca 50 000:- !!! Detta för extra fyll och grävmaskintid.

I vår entrepenad ingick 20 h grävmaskin och 140 ton material.
    Dom har i början av jan i år betalat för 60h samt 300 ton. (kvittokopior följde)
    Inte ett knysst har sagts om detta förrän nu, hade dom protesterat då så kunde ju jag ha dealat med den summan samtidigt som jag dealade med våra 180 000:-

Frågan är, kan dom nu efter ett år kräva oss på dessa pengar?

En faktura dan före dopparedan... vår båt återfinns numer på blocket.se
    :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: "flyttad" Kan dom göra såhär mot oss?

Om deras krav är legitimt, altså följer ert avtal och att det stämmer med vad de i verkligheten har utfört så har de all rätt att fakturera.
    De har ju i själva verket givit er nästan ett helt års kredit.

Däremot brukar jag vilja ha inskrivet i mina avtal att ALLA extraarbeten som innebär merkostnader skall skriftligen bekräftas av beställaren INNAN arbetena utförs. Dessutom skall dessa extraarbeten alltid vara prissatta.
    På så sätt kan aldrig några obehagliga överraskningar dyka upp i slutändan.

3. F
    Medlem · 61 inlägg

furan

Medlem

Inget om preskriptionstid i avtalet...

Det är ju samtidigt klumpigt av sprängfirman som hade klara besked vad respektive part skulle stå för.

4. F
    Medlem · 61 inlägg

furan

Medlem

Shit, nu blev det alldeles för många konstiga ord för mig...  ;D
    I vårt avtal med vår entreprenör står det att dom skall stå för 20 h med grävmaskin, samt 140 ton fyllmatrial. Vår säljare sa att det brukar räcka till en grund, men vår tomt var svår så vi fick räkna med 35000:- exktra.
    Gräv/sprängfirman anländer och vi berättar förutsättningarna för dom.
    Jag inbillar mig att min entreprenör fakturerats 20h och 140 ton av sprängarn, samtidigt som min egen del blev 180 000:- istället för de 35´som vår säljare "trodde".
    Nu efter ett år så kommer det en faktura från vår entreprenör där detr visar sig att han betalat för 60 h och 300 ton.
    alltså har sprängaen fakturerat honom för mycket, men varför har han inte sagt nå´t förrän nu?
    Hade vår entreprenör klämt ur sig detta när han fick fakturan för ett år sedan, så kunde jag ju påtalat detta för sprängaren och plussat på mina 180 000:- med "överskottet".

Klarnar det? :-?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.