Flytta vedpanna från källare

351 läst  1 svar

1. C
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Bor på en bondgård med 2 st vedpannor, en för att värma huset och en för att värma verkstaden. Skulle vilja flytta dom pannorna till ett gemensamt hus för att slippa hantera ved och flis på 2 ställen samt att pannan i huset enbart har 500l ackumulator tank.

Idag finns en aritherm 60 med en sonny stoker på 65kw samt 3 x 1500l ackumulatortank i verkstaden som förser 2 st aerotemprar med värme. I huset finns en Baxi Solo plus på 40 kw och en 500 liters tank.

Tänkte flytta båda pannorna till ett gemensamt hus på gården och dra kulvertar. Hur gör man bäst? Låter båda pannorna ladda tankarna och sen drar man från stora ackumulatorn i pannhuset till lilla tanken i boningshuset?

Hur stor kulvert behöver man? blir cirka 15m till huset och 6m till verkstaden. Husen är ganska dåligt isolerade.

Tack på förhand.

2. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Av vilken anledning vill du ha två pannor i panncentralen?

Vilken typ av radiatorer finns i boningshuset och vilken framledning kräver dessa?

Om det inte blir längre avstånd än 15m mellan hus och panncentral så hade jag övervägt att inte ha tank alls i huset, utan istället satsa på en mycket välisolerad kulvert i kombination med VVC och/eller spetsberedare i huset.

Å andra sidan är det kanske fördelaktigt att använda befintlig 500-liters tank som slavtank i huset med en ny kulvertstyrning.

Hur dessa två alternativ påverkar val av kulvertdimension vågar jag inte uttala mig om.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: