Byggahus.se

Flytta vägguttag

1. K
    Medlem Nivå 1
    Jag behöver flytta vägguttag en bit bort i rummet och rekommenderades att koppla på en till utanpåliggande vägguttag.
    Fick med mig hem kabel och uttaget. Från min dosa sitter det en gröngul, en grå och en svart. Hur kopplar jag? Har en gröngul, blå och brun?

Redigerat 8 jan 2015 20:20
  2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vad är det för dosa?

Det låter som att du har fas, tändtråd och skyddsjord där. Du behöver en nolla.

Det går inte att avgöra på ledarens färg vilken slags ström som går i ledaren. Man måste mäta och/eller undersöka hur det är kopplat.

3. P
    Medlem · Nivå 7
    Jag tycker det låter som att du försöker koppla vidare från ett uttag till ett annat? Isåfall bör det vara skyddsjord, fas och nolla du har där. Vilken som däremot är fas och nolla behöver man kolla upp närmare.

Var fick du tag på kabel och uttag? Från hyresvärden? Är du medveten om att det här jobbet kräver behörighet?

Rent elektriskt spelar det ingen roll vilken kabel som är fas och nolla i det här fallet, men en elektriker skulle antagligen ändå vilja kolla upp saken.

4. K
    Medlem Nivå 1
    försöker koppla vidare från ett uttag till ett annat. Har löst problemet. Tack för svar

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Det är väldigt viktigt att skyddsjorden gul/grön blir rätt ansluten. Dom andra bör också vara rätt, men i ditt fall ingen större fara med ett fel.

Grå och svart är en ovanlig kombination , däremot var svart och vit en vanlig kombination före 1970 .

Redigerat 8 jan 2015 22:09