Hej,

Bilden nedan visar hur det ser ut runt mina fönster på min villa som är byggd -49. Huset har liggande träpanel i orginal men under 60-talet har man ställt på en mexitegelfasad utanpå den gamla fasaden. Nu vill vi flytta ut fönstren så att det lirar med tegelfasaden.

Jag skulle uppskatta tips på hur jag ska montera fönstren på bästa sätt då jag har luftspalten att ta hänsyn till?

/Gustav

• Detaljbild av ett fönster med mexitegelvägg, synlig luftspalt och underliggande träpanel från 1949.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Sätt upp reglar eller likvärdigt i luftspalten, du kan ju utan problem skruva in dom i panelen bakom. Och sätt sen karmarna i reglarna.

Fönstret skall väll sitta i den isolerande delen av väggen?

Du kommer få fuktproblem när kondens o framförallt inträngande vatten vid slagregn (även murbruk kan bli mättat) går in i luftspalten och rinner ner ovanpå fönsterkarmen. Du kan ju så klart leda bort det med en plåt men svårt att inspektera så att du vet att det inte läcker

N
L Luugen skrev:
Fönstret skall väll sitta i den isolerande delen av väggen?
Ja, fönstret sitter ju då i liv med den isolerade väggen och jag har ju inte sett så mycket bra ideer som kläckts =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.