Byggahus.se

Flytta ut fönster, hur regla upp?

1. J
    Renoverare · 53 inlägg

JFreemountain

Renoverare
    Hallo!

Jag ska byta fasad från coloroc till liggande träpanel. Ska ta bort coloroc och nuvarande tilläggsisolering. Bakom detta sitter en träfasad (den ska vara kvar).

Jag ska montera 30mm västkustskiva, gles och sedan liggande z-panel. Jag ska i samband med detta flytta ut fönster så att de flushar med nya panelen så att jag bara behöver över, underbläck och foder.

Jag hade en tanke om att kunna ”regla på” nuvarande reglar till fönstren och på så vis bygga ut till den nya fasaden. Men jag är osäker på hur jag ska gå till väga, hur ska jag få reglarna att orka bära fönstren? Jag vill ju inte att skruven ska bära all last.

Alla tips mottages!

2. N
    Medlem · 702 inlägg
    [QUOTE="Jag vill ju inte att skruven ska bära all last.
    Alla tips mottages![/QUOTE]
    Hej,
    Jag tycker inte att det låter som ett problem. Fäst reglar av önskad dimension med skruv och flytta ut fönsterna. Hur skulle du annars göra, och varför? Som en vagt relaterad anekdot har jag hängt upp mitt mellanbjälklag med skruv i väggreglarna. Helt enligt instruktion från konstruktör.

Lite OT men fönsterna bör nog inte sitta i liv med panelen utan sättas i varma väggen med en liten sadling utåt.

3. J
    Renoverare · 53 inlägg

JFreemountain

Renoverare
    Hej,
    Jag tycker inte att det låter som ett problem. Fäst reglar av önskad dimension med skruv och flytta ut fönsterna. Hur skulle du annars göra, och varför? Som en vagt relaterad anekdot har jag hängt upp mitt mellanbjälklag med skruv i väggreglarna. Helt enligt instruktion från konstruktör.

Lite OT men fönsterna bör nog inte sitta i liv med panelen utan sättas i varma väggen med en liten sadling utåt.[/QUOTE]

En idé jag hade var att byta ut nuvarande reglar till ”rätt” dimension men insåg att det skulle bli ett jäkla arbete.

Har du möjligen tips på bra skruv för ändamålet?

4. N
    Medlem · 702 inlägg
    En idé jag hade var att byta ut nuvarande reglar till ”rätt” dimension men insåg att det skulle bli ett jäkla arbete.

Har du möjligen tips på bra skruv för ändamålet?[/QUOTE]
    Jag tror att du hittar ett problem som inte finns. Vilke skruv som helst som inte är för kort gör jobbet. T.e.x en 5 mm träskruv av lämplig längd.

5. N
    Medlem · 702 inlägg
    Jag tror att du hittar ett problem som inte finns. Vilke skruv som helst som inte är för kort gör jobbet. T.e.x en 5 mm träskruv av lämplig längd.[/QUOTE]
    Kanske lät lite nedlåtande vilket inte var meningen. Det jag menar är att jag inte tror att du behöver oroa dig. Skruva hyfsat tätt med en tillräckligt lång skruv så är du hemma. Funderar dock på hur lång ut du sätter fönsterna och hoppa inte över underbleck.

6. J
    Renoverare · 53 inlägg

JFreemountain

Renoverare
    Jag tror att du hittar ett problem som inte finns. Vilke skruv som helst som inte är för kort gör jobbet. T.e.x en 5 mm träskruv av lämplig längd.[/QUOTE]

Mycket möjligt att jag överanalyserar detta men det sista jag vill är att göra om jobbet...

7. N
    Medlem · 702 inlägg
    Nått är allvarligt ur fas med citerandet i denna tråd:)

8. J
    Renoverare · 53 inlägg

JFreemountain

Renoverare
    Kanske lät lite nedlåtande vilket inte var meningen. Det jag menar är att jag inte tror att du behöver oroa dig. Skruva hyfsat tätt med en tillräckligt lång skruv så är du hemma. Funderar dock på hur lång ut du sätter fönsterna och hoppa inte över underbleck.[/QUOTE]

Jadå, väger för och nackdelar med placeringen. Som jag skrev tidigare så ska jag absolut sätta över och underbleck.

9. N
    Medlem · 702 inlägg
    Stört att alla citat blir fel i denna tråd. Jag ser inte att du har något att ora dig för angående att bygga på reglarna och fästa detta med skruv. Hela min övervåning hänger med skruv, då rätt många 5 mm enligt konstruktörens anvisningar. En övervåning är tung.

Fönstret bör du sätta i varma väggen, förslagsvis i liv med fasadskivan. Sätter du den längre ut ökar du kökdbryggan i väggen och ökar för att fönsterna sätter igen av imma.

Redigerat 8 apr 20:44
  10. J
    Renoverare · 53 inlägg

JFreemountain

Renoverare
    Tack för förslagen. Vad menar du när du skriver ”sätter igen”? Imma eller skador till följd av placeringen?

11. N
    Medlem · 702 inlägg
    Moderna fönster tenderar till att imma igen under vissa förutsättningar. Har problemet själv under vissa förhållanden. Inget problem förutom att man inte ser ut.

Har lärt mig att problemet ökat om fönsterna sitter långt ut i fasaden. I ditt fall finns det nog starkare argument att hålla in dom.

• Laddar…
  12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 118 inlägg

MathiasS

Medlem
    Ta en 15mm plywoodskiva och montera på sidorna i hålet i väggen. Gör dessa så breda som behövs givet isolering etc. Då kan du enkelt montera fönstret precis där du vill ha det.

13. K
    Självbyggare · Skåne · 2 265 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Det låter ju som en mycket bra idé, kräver dock att hålet är tillräckligt stort eller att han går ner en dimension i fönsterstorlek...

14. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 118 inlägg

MathiasS

Medlem
    Ja, det måste ju få plats. Det går ju att använda 11-12mm plyfa också.

15. J
    Renoverare · 53 inlägg

JFreemountain

Renoverare
    Smart! Kommer använda mig av samma storlek på fönster så det kanske blir svårt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.