Byggahus.se

Flytta ut ett stödben i ramverkstakstol

1. J
    Medlem Nivå 1
    Har nyss köpt ett 60-tals 1,5-planshus med takkupor och börjat bygga om lite.

jag har öppnat upp kattvinden mellan en takkupa och yttervägg. Planen är att flytta ut stödbenet i mittersta takstolen så att jag kan bygga en mindre vägg i linje med fönstret i kupan. Har sett andra likadana hus i området så gjort nått liknande.

Frågan är om jag behöver förstärka på nått annat sätt då jag flyttat ut stödbenet?

Inser att det kanske behövs mer information så säg vad ni vill ha :) takstolarna sitter ca cc60.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Generellt sett kan man inte flytta ett stödben utan att det får konsekvenser som man bör klarlägga. Både högbenets och golvbjälkens dimensioner påverkas. Om det bara rör sig om ett stödben går det säkert att genomföra, men det bör kontrolleras först.

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 1
    Ok. Tack! Just nu lutar jag åt att växla av stödbenet med en limträbalk fäst i dom närliggande takstolarna.

42*180mm stående balk kanske. Räcker det som avväxling tros?

Hur fäster man den bäst i dom tre inblandade takstolarna?

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Rent principiellt är det en bättre lösning eftersom den inte påverkar den aktuella golvbjälken. För att uttala sig om avväxlingen behöver man veta takstolens konstruktion, taklutning och snözon. En limträbalk fästs in i omgivande takstolars högben med hjälp av stålbeslag.. De finns kanske inte färdiga att köpa utan måste i så fall beställas hos en smed eller mekanisk verkstad.