Hej!
Vi bor i ett relativt litet hus, sett till antalet personer i hushållet. Och då vi kämpar med att få kvadratmetrarna att räcka till så fick jag en ide om att bygga ut ungarnas rum så att de får sovloft påvinden. Det rör sig om 1-2 rum som kommer byggas ut uppåt. Deras sovdel kommer hamna ovanför grannrummet. Tänk er ett L som man vänder upponer.

Vi har kallvind. Tjock isolering mellan vårt innertag och vinden, och sedan ingen isolering. Jag tänker att vinden skall fortfarande vara av samma typ.

jag undrar, hur liten luftspalt vågar man ha mellan isoleringen som ligger på innertaket och yttertakets insida?

tack!

Rickard.
Det finns en del luftspaltskivor som är 20mm. Själv tycker jag 25mm är absolut minimun men strävar alltid efter 45mm när det går.

Så om jag reglar upp rummet så att innertakets isolering precis når takstols-reglarnas nederkant så är jag säker?! De är väll iaf 150mm breda.

Detta var ju riktigt bra info. Jag räknade faktist med typ halvmeter och var osäker på om iden var möjlig.

Rickard.
Säker och säker vet jag inte, även kallvindar med ståhöjd kan få problem. Är det en bra konstruktion med ventilation med öppen väg både in och ut så får den bra förutsättningar.

Man kan också isolera ovanpå yttertakspanelen och strunta i luftspalt.
Om man i stället för takpapp använder ånggenomsläpplig takduk.
Så jaag kan tänka mig att du väljer 100 mm isolering ovanför taksvallet och 150 mm (= takstolarnas högben) under, vilket ger 250 mm.

Tack båda två!
Jag tror jag flyttar upp innertaket då det är ett för stort projekt att lägga om yttertaket. (Om jag förstår det rätt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.