1 733 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Flytta upp innertaket, hur nära kan innertaket vara yttertaket?
Hej!
Vi bor i ett relativt litet hus, sett till antalet personer i hushållet. Och då vi kämpar med att få kvadratmetrarna att räcka till så fick jag en ide om att bygga ut ungarnas rum så att de får sovloft påvinden. Det rör sig om 1-2 rum som kommer byggas ut uppåt. Deras sovdel kommer hamna ovanför grannrummet. Tänk er ett L som man vänder upponer.
Vi har kallvind. Tjock isolering mellan vårt innertag och vinden, och sedan ingen isolering. Jag tänker att vinden skall fortfarande vara av samma typ.
jag undrar, hur liten luftspalt vågar man ha mellan isoleringen som ligger på innertaket och yttertakets insida?
tack!
Vi bor i ett relativt litet hus, sett till antalet personer i hushållet. Och då vi kämpar med att få kvadratmetrarna att räcka till så fick jag en ide om att bygga ut ungarnas rum så att de får sovloft påvinden. Det rör sig om 1-2 rum som kommer byggas ut uppåt. Deras sovdel kommer hamna ovanför grannrummet. Tänk er ett L som man vänder upponer.
Vi har kallvind. Tjock isolering mellan vårt innertag och vinden, och sedan ingen isolering. Jag tänker att vinden skall fortfarande vara av samma typ.
jag undrar, hur liten luftspalt vågar man ha mellan isoleringen som ligger på innertaket och yttertakets insida?
tack!
Så om jag reglar upp rummet så att innertakets isolering precis når takstols-reglarnas nederkant så är jag säker?! De är väll iaf 150mm breda.
Detta var ju riktigt bra info. Jag räknade faktist med typ halvmeter och var osäker på om iden var möjlig.
Detta var ju riktigt bra info. Jag räknade faktist med typ halvmeter och var osäker på om iden var möjlig.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Man kan också isolera ovanpå yttertakspanelen och strunta i luftspalt.
Om man i stället för takpapp använder ånggenomsläpplig takduk.
Så jaag kan tänka mig att du väljer 100 mm isolering ovanför taksvallet och 150 mm (= takstolarnas högben) under, vilket ger 250 mm.
Om man i stället för takpapp använder ånggenomsläpplig takduk.
Så jaag kan tänka mig att du väljer 100 mm isolering ovanför taksvallet och 150 mm (= takstolarnas högben) under, vilket ger 250 mm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rörmokaren har flyttat upp fördelarskåpet och skarvat kopparrören under
Vatten & Avlopp -
Skära/kapa gips som sitter uppe för att flytta dörr.
Byggmaterial & Byggteknik -
Uppgiven över huspriserna, ge upp och flytta från Stockholm?
Köpa & Sälja hus -
Klarar takstolarna att jag flyttar ut upplaget 760mm?
Tak & Vind -
Hur gör jag när hyresgästerna flyttat utan att säga upp kontraktet och lämnat kvar saker?
Juridik