4 015 läst · 30 svar
4k läst
30 svar
Flytta stuga med hjälp av plåtar
Sida 1 av 3
Fortsättning på ” flytta liten stuga ” Har nu kontakt med firma som flyttar stugor. Men då marken som kranbilen ska köra på är hagmark, är det tveksamt att utföra jobbet. Ekipaget kan fastna. Sträckan det gäller är ca 40-50 m. Nu sa transportkillen att man ev kan använda plåtar som läggs ut på marken och som lastbilen kör på. Nån som har gjort liknande eller hört talas om hur det fungerar ? Mvh Helene
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Plåtar är väl rätt vanligt i sammanhanget, använder de mycket på de större byggena i min närhet.
Ja dom kallas för körplåtar. Stora jäkla as som de lägger ut för att fördela marktryck. Det är en vedertagen teknik, jag är säker på att du någon gång själv kört på en sådan, vid något vägarbete eller dylikt.
Om man ska läggaS Snål-Jocke skrev:
Om man ska lägga såna ca 40 m , vad kan det tänkas kosta ? Och vem hanterar sådana ? Hyr man dom ? Eller är det stugflyttarfirman som ombesörjer det ? Ps. Förlåt för kanske korkade frågor, men flyttfirman har julstängt och jag är nyfikenS Snål-Jocke skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Borde gå att hyra på hos en lokal uthyrningsfirma. Spontant borde flyttfirman kanske kunna hjälpa till, eller en lokal bonde.
Dom lägger nog inte 40m, de lägger kanske billängden plus kanske 6m och flyttar med de bakre.
Men kolla med fler firmor, det finns jättekranar som säkert kan flytta hela sträckan utan att behöva köra något alls. Det bör bli billigare med en dyr maskin än flera små.
Men kolla med fler firmor, det finns jättekranar som säkert kan flytta hela sträckan utan att behöva köra något alls. Det bör bli billigare med en dyr maskin än flera små.
Jag jobbar på en kranfirma och vi har egna körplåtar som man kan hyra, då kommer vi och lägger ut dom eller så levererar vi dom så kan man själv lägga ut dom med en lastmaskin eller traktor med gafflar. Dom är normalt 2*3m, 14mm tjocka och väger ca 700kg.
Beställer man en stugflytt av oss så kommer en av våra säljare ut och tittar på jobbet och då ser han om det behövs plåtar och ungefär hur många det går åt, så det kommer med i offerten.
Beställer man en stugflytt av oss så kommer en av våra säljare ut och tittar på jobbet och då ser han om det behövs plåtar och ungefär hur många det går åt, så det kommer med i offerten.
Nu googlade jag på körplåtar och det finns i Jönköpingstrakten ..Några priser finns inte att hitta, så detblir att vänta och ringa efter helgerna. Men tänker att det borde väl funka att lägga ut såna, som sen kranbilen med stugan kan köra på ? Eller vad tror ni ? Stugan är liten och kan ju inte väga så himla mycket. Ca 30 kvm stor. 1 vån
Ok , vah håller din firma till nånstans ? Låter väldigt intressantB blue.b skrev:Jag jobbar på en kranfirma och vi har egna körplåtar som man kan hyra, då kommer vi och lägger ut dom eller så levererar vi dom så kan man själv lägga ut dom med en lastmaskin eller traktor med gafflar. Dom är normalt 2*3m, 14mm tjocka och väger ca 700kg.