Ska ta hit en elektriker att kolla på omdragning av en strömbrytare. Den ska ca 30 cm åt vänster bara. Det finns en stålregel på vägen dit. Han får förstås svara själv på detta, men vill redan nu höra hur det fungerar. Kan en elektriker bara göra ett hål på ett nytt ställe och få in strömbrytaren där eller måste hela gipsväggen bytas ut?

Kan inte se i huvudet hur man skulle kunna fästa den utan att ta loss hela väggen. Är nyfiken hur det fungerar bara. Ren nyfikenhet! :)

Om det bara handlar om att fästa dosan så använder man s.k Rot dosa. Det är en dosa med "vingar" som fälls ut och dras fast mot baksidan av skivan. Men så skall man ju få dit ledningen också. Går det en regel mellan så måste man göra hål där.¨

Det man kan göra är att såga upp ett hål och tillfälligt ta bort en bit av gipsskivan, sedan återmonterar man gipsbiten, det måste givetvis både spacklas och ta på nytt ytskikt.

Det finns två hål, ett högre upp och ett längre ner i regeln. Så kanske går att dra där igenom. Känns ju som det skulle kunna bli väldigt dyrt om hela väggen ska bytas ut. Är rädd för nått sånt. Hoppas inte det behövs. Sen är ju ett problem att elen kommer från taket och går ner genom väggen som är tanken att ska bort. Så det måste dras åt sidan med nån liten knöl där i taket då anta jag.. hmm =p

Jag har flyttat strömbrytare flera gånger och det är inte särskilt svårt. Såga upp ett nytt hål med hålsåg, riv ut/klipp sönder den gamla dosan, skarva en bit flexslang till den nya dosan, dra nya ledare, skruva fast en bit skiva bakom det gamla hålet, skruva fast den utsågade gipsbiten i skivbiten, spackla och måla över. Syns inte alls om man inte letar.

Det gamla hålet kommer försvinna helt så den spelar ingen roll. Men låter alltså som detta borde klassas som ett "mindre jobb"?

Sist jag gjorde det så tog det 2-3 timmar från att jag började tills att verktygen var bortplockade och hålet igenspacklat. Sedan tillkommer slipning och målning. Jag tror inte att en elektriker är särskilt mycket snabbare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska det rivas en bit av väggen och elen kommer från taket just där? Ja, då blir det hela betydligt trixigare. Inte omöjligt, bara trixigare. En relativt enkel lösning vore att sätta en kulodosa över rörutloppet och beroende på hur långt det blir till vägg antingen sätta dosan dikt mot kanten på väggen eller klamra en bit kabel. Dra slang i väggen till ny dosa. Men detta är den fula lösningen.
En bättre lösning vore att ta upp ett hål i taket (alt. bila om det är betong eller dyl. hårt material) och skarva på slangen med en ny slang och dra ner bredvid där det fortfarande kommer vara vägg.

Sen finns ju alltid lösningen att klamra en utanpåliggande kabel från något annat ställe. Antagligen en takdosa vilket gör att det blir en kabel i taket.

Kulodosa: elko00004881.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Patrik

Redigerat:
I värsta fall får man öppna väggen vid regeln också, och göra ett hål i regeln så man får förbi flexslangen. Blir lite merjobb.

Ja, om man kör på den snyggaste lösningen så krävs även det. Man kan feina upp en stor kvadrat högst upp.

//Patrik

Okok, ja vi får väl se vad han säger. Kostnaden kommer ju förstås spela roll i hur snygg lösning det blir. Nu vet jag i alla fall lite mer kring de olika alternativen. Mycket intressant att läsa tycker jag :)

Att återställa gipsskivan, eller byta ut den är nog det minsta jobbet här. Att ex. kapa till en gipsskiva och skruva upp den gör du själv lätt på en halvtimme (10 minuter om du har lite vana).

Men jag kan ju inte fixa gipsskivan, det måste ju göras i samband med att elektrikern monterar strömbrytaren i så fall. Men du kanske syftade på elektrikern när du sa "du" ;)

Absolut enklast är att såga upp en "lucka" i den befintliga skivan som man sätter tillbaka när brytaren är flyttad. Det enda som du behöver är några brädbitar och sätta där skarven blir , lite spackel och nya tapeter.
Och den bit som blir när man gör hålet för den "nya" dosan sätter du i hålet där den g:a dosan satt,

Som sagt, gamla väggen ska rivas så spelar ingen roll där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.