Byggahus.se

Flytta stödben till kattvind *Bilder*

1. T
    Medlem · Nivå 10
    Hej.

Håller på och renoverar övervåningen. Ska dela av ett rum till två barnrum, är intresserad att flytta ut kattvindsväggen.

Takstolarna är av ramverkstyp med takvinkel på 38 grader

Vill gärna få in en säng på 90*200cm. Det gör att jag måste ta bort/flytta/ersätta 2st stödben med en balk!?

Stödbenen är gjorda av 2*4" och takstolen är 2*6

Kan nån se om det är bärande och tips om hur man kan göra?

Funderar på att flytta in benen runt 90cm och bygga en ny vägg där...

2. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    Gjorde ett liknande projekt när jag byggde om min vind för ett antal år sedan. Tog bort stödbenen helt. Jag spikade 45x220 på sidan av befintliga takstolar. Det funkade för mig, men funkar kanske ej i ditt fall. Beror lite på spännvidd m.m.

3. T
    Medlem · Nivå 10
    Spännvidd glömde jag att uppge.

Mellan stödbenen är det 4,7m och nedervåningen är 9m bred.

Spikade du detta på bägge sidor?

Hur långt förstärkte du?

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Någon mer som har något tips?

5. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    Jag spikade på en sida och ända upp till nock som en ny takstol på sidan om den gamla.

6. haavard
    Medlem Nivå 11
    Jag gjorde samma sak. Det negativa är att det blir lägre under taket, det poitiva att det får plats med mer isolering.

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Tack för svar!

Får fundera lite till.
    Funderar ändå på att sätta en balk i linje där stödbenen står idag (alltså tvärs takstolarna). Då är frågan hur kraftig denna måste vara...

MVH

8. M
    Medlem Nivå 3
    Hur löste du problemet?

Mvh Matts

9. E
    Medlem Nivå 6
    Jag har ett hus med i princip identisk konstruktion, behövde flytta ut några stödben för att få mer utrymme.. Jag räknade inte direkt på det utan bara flyttade. Att ta bort och ersätta med balk kräver kanske lite mer beräkning och eftertanke.