Är det ok att flytta spis o kolfilterfläkt till motsatta väggen i köket alltså från väggen med ventilationskanalen som har central frånluftsfläkt i en lägenhet?

Ja det är det, så länge ni inte förändrar ventilationen och att det är i samma rum, men har man för långt avstånd mellan kolfilterfläkten och frånluften i köket kan det var mer olämpligt men endå godkänt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Anders Pl skrev:
Ja det är det, så länge ni inte förändrar ventilationen och att det är i samma rum, men har man för långt avstånd mellan kolfilterfläkten och frånluften i köket kan det var mer olämpligt men endå godkänt.
Tack för svar! Det är inte jag som har gjort det utan en bekant, tror inte att ventilationen har förändrats, men det verkar som dom har lite för stor tilltro till kolfilterfläktens förmåga att få bort matoset!

BirgitS
Kolfilterfläkt är sämre än en vanlig och sen gäller det ju att byta kolfilter enligt anvisningarna, vilket många slarvar med eftersom det blir för dyrt.

Hur långt har de flyttat spisen?
Så vitt jag minns står det att imkanalen (frånluften i kök) ska vara i närheten av spisen/hällen.

BirgitS BirgitS skrev:
Kolfilterfläkt är sämre än en vanlig och sen gäller det ju att byta kolfilter enligt anvisningarna, vilket många slarvar med eftersom det blir för dyrt.

Hur långt har de flyttat spisen?
Så vitt jag minns står det att imkanalen (frånluften i kök) ska vara i närheten av spisen/hällen.
Det är ca 3 meter till motsatt vägg. Men vi får väl se när det blir OVK besiktning om dom säger något om det.

K Kenoli skrev:
Det är ca 3 meter till motsatt vägg. Men vi får väl se när det blir OVK besiktning om dom säger något om det.
Ovk kommer inte säga nått om det. Det är i hen imkanal vi pratar om här. Det är frånluft i kök.
För att vara en imkanal skall den vara ansluten till spiskåpan.

• Gilla
Kenoli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.