Dilemma. Jag kan inte öppna skåpdörren helt varför jag inte kan dra ut trådbackarna med kastruller. Det saknas bara 2-3cm för dörren att behöva öppna sig. Radiatorn är bara 6-7mm för bred och stoppar upp dörren.
Jag kan kan flytta hela bänkskåpraden 2-3 cm till höger, men det är en del jobb och kräver att jag sågar ut sidans topp på ett skåp då glaskeramikhäll kommer hamna på en skåpstommes kant.
Ett annat alternativ är att byta plats på bara två bänkskåp, men det blir estetiskt inte helt bra då det idag matchar bra med övre väggskåp
Bäst hade varit om jag kan flytta radiatorn 6-7mm till vänster. Om jag borrar om hängbeslagen, kan jag då med kraft pressa radiatorn dessa millimetrar? ...kopparrör har ju viss flex, men det är de korta röret som jag blir tveksam till huruvida det finns utrymme flytta på sig utan att själva kopplingen kommer i för snäv vinkel. En mer slimmad anslutningskoppling tror jag inte finns(?), annars hade det varit en lösning också.
Jag kan kan flytta hela bänkskåpraden 2-3 cm till höger, men det är en del jobb och kräver att jag sågar ut sidans topp på ett skåp då glaskeramikhäll kommer hamna på en skåpstommes kant.
Ett annat alternativ är att byta plats på bara två bänkskåp, men det blir estetiskt inte helt bra då det idag matchar bra med övre väggskåp
Bäst hade varit om jag kan flytta radiatorn 6-7mm till vänster. Om jag borrar om hängbeslagen, kan jag då med kraft pressa radiatorn dessa millimetrar? ...kopparrör har ju viss flex, men det är de korta röret som jag blir tveksam till huruvida det finns utrymme flytta på sig utan att själva kopplingen kommer i för snäv vinkel. En mer slimmad anslutningskoppling tror jag inte finns(?), annars hade det varit en lösning också.
Nej, du kan inte pressa rören 6-7 mm i sidled. Troligen är det stålrör som är gängade vid alla kopplingar och tätade med lin. Troligen är den rimligaste lösningen att flytta om skåpen så att de fungerar. Har ni en kunnig fastighetsskötare/förvaltare så kan det vara lönt att rådgöra med den personen om eventuella möjligheter att flytta radiatorn eller att välja en mindre radiator men den möjligheten bedömer jag som minimal.
Jag tror det går bra om du gör lite mer öppning till vänster om rören där dom kommer upp vid golvet.
Jag flyttade mina fästen ca 2 cm och det var inget problem och jag hade vanliga stålrör också och det läcker inte än efter 5 år.
Testa lyfta av från fästena så märker du hur stumt det är.
Jag flyttade mina fästen ca 2 cm och det var inget problem och jag hade vanliga stålrör också och det läcker inte än efter 5 år.
Testa lyfta av från fästena så märker du hur stumt det är.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
6-7 mm är inte mycket alls, frustrerande! Vad är det för köksluckor? Hur ser det ut vid luckans infästning? Ligger alla luckor dikt an mot varandra?
Känns spontant lättare att göra "något" (kapa av en del, slipa och lacka om, flytta lite gångjärn, såga ut lite mer plats etc) med mdf-luckan som jag antar kostar några hundra (?) än att flytta hela radiatorn eller byta ut den...
Känns spontant lättare att göra "något" (kapa av en del, slipa och lacka om, flytta lite gångjärn, såga ut lite mer plats etc) med mdf-luckan som jag antar kostar några hundra (?) än att flytta hela radiatorn eller byta ut den...
Mina rör är ingjutna så de lär inte röra på sig tyvärr. Men tack för feedbackP ptlf skrev:
Tack, jag har redan haft alla dessa tankar som du. Har kollat dessa alternativ. Vill helst inte såga ut ett hål i dörrens kant. Ja frustrerade när det är så liten diff. Kan jag inte rucka på radiatorn så kanske jag tar o flyttar på skåpen istället.oscar_uppsala skrev:
6-7 mm är inte mycket alls, frustrerande! Vad är det för köksluckor? Hur ser det ut vid luckans infästning? Ligger alla luckor dikt an mot varandra?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Hmm, fick en idé nu, tänk om du skulle testa att fräsa ur spår för trådbackarna i luckans insida? Kanske inte skulle gå hela vägen ut för du har inte så tjock lucka, men du kanske skulle kunna dra ut backarna tillräckligt långt? För jag antar att du redan nu kan dra ut backarna en 10 cm men att de tar emot i luckan? Eller tar de i direkt?Dracula skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Och obs, givetvis en "fullösning, men billig och kanske tolerabel?oscar_uppsala skrev:
Hmm, fick en idé nu, tänk om du skulle testa att fräsa ur spår för trådbackarna i luckans insida? Kanske inte skulle gå hela vägen ut för du har inte så tjock lucka, men du kanske skulle kunna dra ut backarna tillräckligt långt? För jag antar att du redan nu kan dra ut backarna en 10 cm men att de tar emot i luckan? Eller tar de i direkt?
Tack för en kreativ idé, men det räcker inte. Luckan behöver gå upp hela vägen till fönsterbrädan för att backarna ska kunna dras ut i tillfredsställande läge. Jag kanske kan skaffa en hissanordning så att dörren åker först ut och sen upp, ungefär som på en Köningsegg bil 😆🤭oscar_uppsala skrev:
Hmm, fick en idé nu, tänk om du skulle testa att fräsa ur spår för trådbackarna i luckans insida? Kanske inte skulle gå hela vägen ut för du har inte så tjock lucka, men du kanske skulle kunna dra ut backarna tillräckligt långt? För jag antar att du redan nu kan dra ut backarna en 10 cm men att de tar emot i luckan? Eller tar de i direkt?
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Kan du inte byta ut den enkla skåpdörren mot en dubbel? Eller blir det svårt att se backarna då?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Eller så figursågar du ut för radiatorn i luckan, slipar båda delarna (luckan och "restbiten") och sätter sen fast restbiten på skåpet. Udda? Ja. Men en lösning. 😅😎
Det borde gå att gänga stolpen ytterligare. Ta hela elementet till en rörläggare och be dom ta ut rördelen och gänga den så långt det går.Dracula skrev:
Var försiktig när du lossar det, bara. För det är fyllt med svart vatten som är svårt att tvätta bort.